پروانه ها بر شانه خورشید و بچه گرگ ها آرام گرفتند

سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، پس از شش روز به ایستگاه آخر رسید و برگزیدگان این جشنواره در مراسم اختتامیه معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرانجام پس از چندین اکران مجازی و حضوری و نشست‌ها، جشنواره سی و سوم فیلم‌های کودکان و نوجوانان به روز آخر خود رسیده و مراسم اختتامیه این جشنواره، امروز - دوم آبان - از ساعت ۱۸:۳۰ آغاز شده است. این مراسم به دلیل شیوع ویروس کرونا، همانند خود جشنواره، با حضور تعداد کمی از مدعوین و با برگزاری تقریباً مجازی ترتیب داده شده تا برندگان جشنواره سی و سوم، به جوایز خود برسند.

سی و سومین جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوانان، در دو بخش سینمای ملی و بین‌المللی طراحی شده بود؛ در بخش سینمای ملی، اکران فیلم‌های بخش مسابقه ملی ایران به صورت حضوری بود و برای یازده فیلم این بخش، نشست‌های نقد و بررسی و معرفی تشکیل شد. در طرف دیگر، فیلم‌های بخش بلند داستانی ملی و سینمای بین‌الملل جشنواره به صورت مجازی و از طریق پلتفرم‌ها اکران شده و داوران کودک و نوجوان از سراسر ایران در مورد این فیلم‌ها داوری کردند تا شعار جشنواره "هر خانه یک سینما، هر کودک یک داور" محقق شود.

همین‌طور برگزاری کارگاه‌ها و کلاس‌های چهارمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان نیز به عنوان بخش‌های جنبی این جشنواره، به صورت مجازی دنبال شده و از کامبوزیا پرتوی و ابراهیم فروزش به پاس فعالیت‌هایشان در سینمای کودک و نوجوان تجلیل شد و مراسم بزرگداشتی برای این دو سینماگر بزرگ برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، علیرضا تابش، دبیر جشنواره سی و سوم، بیانیه‌ای را قرائت کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: این مراسم را افتتاحیه مسیری می‌دانیم که می‌تواند به هم بستگی خانواده سینما از یک سو و تقویت ارزش‌های جامعه از سوی دیگر بیانجامد. اگرچه گزارش تحلیلی افتخارآمیز این دوره از جشنواره را همکارانم اعلام خواهند کرد، بنا ندارم سخنانم را مثل گذشته با گزارش جشنواره گذشته ادامه دهم و می‌خواهم برنامه‌ای از اتفاقات پیش رو به شما بدهم. (برای خواندن متن کامل این بیانیه، اینجا را کلیک کنید.)

  • جایزه اصلی بخش سیفژ به فیلم فریتزی (حکایتی انقلابی) از آلمان، لوکزامبورگ، بلژیک، چک رسید؛ گفتنی است که ضمن اهدای این جایزه ادای احترامی به فیلم‌های خورشید از مجید مجیدی و الابلابینگو از نروژ، شد.

پس از اهدای این جایزه، پیام مسئولان اصلی شهر اصفهان پخش شد. در بخشی پیام علیرضا نصر اصفهانی، رئیس شورای شهر اصفهان آمده است: امروز در شهر ما، اصفهان، اوج خلاقیت، نوآوری و ابتکار عمل را شاهد و ناظر هستیم؛ امروز در همه خانه‌های شهر اصفهان و ایران، جشنواره حضور دارد و در تمام خیابان‌های شهر اصفهان، شاهد تبلیغات گسترده‌ای در این زمینه هستیم. این جشنواره زمینه نشاط و شادابی کودکان و نوجوانان را فراهم کرد. (برای خواندن متن کامل این پیام، اینجا را کلیک کنید.)

همینطور قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهان گفت: سیار خوشحالیم که در این شرایط سخت، پیام جشنواره که "زندگی جاری‌ست"، در همه جا تحقق یافت؛ توانستیم فرصت استفاده از جشنواره را به کودکان منطقه " بنت" شهرستان نیک‌شهر استان سیستان و بلوچستان هم بدهیم که جای خوشحالی زیادی دارد. (برای خواندن متن کامل این پیام، اینجا را کلیک کنید.)

  • پروانه زرین بهترین فیلم کوتاه پویانمایی در بخش بین‌الملل، به فیلم قدم یازدهم از مریم کشکولی‌نیا از ایران رسید.

  • پروانه زرین بهترین فیلم کوتاه داستانی (زنده) در بخش بین‌الملل، به فیلم‌ روزه تابستانی از عبدنور زیان از فرانسه رسید.
  • پروانه زرین بهترین دستاورد هنری فیلم‌های بلند سینمایی در بخش بین‌الملل، به فیلم لوپتو از ایران رسید. عباس عسگری، کارگردان این فیلم پس از دریافت این جایزه گفت: این جایزه متعلق به تمام مجموعه ما در کرمان است؛ این اثر در سطح ملی در کرمان تولید شد و از دریافت این جایزه خوشحالم. امیدوارم که بزودی بتوانیم به زودی در کنار کودکان در سینماها فیلم ببینم.
  • پروانه زرین بهترین بازیگر فیلم‌های بلند سینمایی در بخش بین‌الملل به روح الله زمانی برای بازی در فیلم خورشید رسید. وی پس از دریافت این جایزه گفت: بابت گرفتن این جایزه خیلی خوشحالم.

  • پروانه زرین بهترین فیلم‌نامه فیلم‌های بلند سینمایی در بخش بین‌الملل به فیلم آن سوی رودخانه از هندوستان رسید.
  • پروانه زرین بهترین کارگردانی فیلم‌های بلند سینمایی در بخش بین‌الملل به فیلم مجید مجیدی برای فیلم خورشید رسید. وی پس از دریافت این جایزه گفت: این جایزه را از طرف خودم و همه گروه فیلم خورشید به جامعه حوزه سلامت، پرستارها و کادر شریف درمان تقدیم کنم؛ مطمئن باشند که ما قدر آنها را می‌دانیم و در این جهت، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنیم تا این عزیزان به آسایش بیشتری برسند.

پس از دریافت این جایزه و پیش از اهدای پروانه زرین بهترین فیلم، کلیپی مرتبط با شرایط پس از شیوع ویروس کرونا پخش شد. پس از آن، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران به روی صحنه آمد. وی گفت: سینمای کودک و نوجوان ایران، بخش مهمی از سینمای کشور است؛ پس از انقلاب حدود ۲۰۰ فیلم کودک تولید شده که این مسئله نشان دهنده اهمیت این شاخه از سینما در کشور است. در سال ۹۸، ۹ فیلم سینمای کودک و نوجوان در سینماهای کشور اکران شد. (برای مطالعه صحبت‌های کامل صالحی، اینجا را کلیک کنید.)

  • پروانه زرین بهترین فیلم در بخش فیلم‌های بلند سینمایی در بخش بین‌الملل به مجید مجیدی و امین بنان برای فیلم خورشید رسید. مجیدی پس از دریافت این جایزه گفت: امروزه در جهان، ۱۵۲ میلیون کودک کار داریم و این مسئله، همت بالایی را می‌طلبد که همه کشورها، شرایطی را برای آنها مهیا کنند. برای این کودکان، مسئله آموزش و کارآفرینی باید در دستور کار قرار گیرد که تحت این عناوین، در حال طراحی پویش‌هایی هستیم که بتوانیم مدارسی در سراسر کشور برای این کودکان ساخته شود. همین‌طور صحبت‌هایی با وزارت کار و بهزیستی برای کارآفرینی این کودکان انجام شده است؛ هر جامعه‌ای را کودکان می‌سازند.

  • جایزه ویژه هیئت داوران در بخش فیلم‌های بلند سینمایی در بخش بین‌الملل به فریدون نجفی برای فیلم بچه گرگ‌های دره سیب رسید. وی پس از دریافت این جایزه گفت: از همه تیم فیلم بچه گرگ‌های دره سیب تبریک می‌گویم؛ ساخت این فیلم‌های مستقل بسیار سخت است.
  • پروانه زرین بهترین فیلم در بخش فیلم‌های بلند سینمایی در بخش بین‌الملل به انتخاب هیئت داوران کودک و نوجوان، به فیلم فریتزی (حکایتی انقلابی) از آلمان رسید.

پس از اهدای این جایزه، جوایز بخش بین‌الملل سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به اتمام رسید؛ پس از این بخش، نوبت به اهدای جوایز بخش مسابقه سینمای ایران رسید.

  • پروانه زرین و جایزه ویژه دبیر بهترین فیلم بخش کرونا روایت، به فیلم ملاقات آخر از محمدمهدی فکریان رسید.
  • جایزه ویژه دبیر جشنواره به حسین قناعت برای فیلم سلفی با رستم رسید. وی پس از دریافت این جایزه گفت: از برگزاری جشنواره در این شرایط سخت بسیار خوشحالم؛ معمولاً، فیلم‌هایم را برای مخاطبین واقعی کودک و نوجوان برای اکران می‌سازم.
  • جایزه ویژه دبیر جشنواره به رقیه توکلی برای کارگردانی فیلم مهران رسید. وی پس از دریافت این جایزه گفت: از عوامل فیلم مهران تشکر می‌کنم.
  • جایزه ویژه دبیر جشنواره به محمدحسین صادقی برای تهیه و تولید انیمیشن لوپتو رسید.
  • پروانه زرین بهترین فیلم بخش وب سری، به فیلم کووید ۱۹ از علی درخشی رسید.
  • پروانه زرین بهترین فیلم کوتاه پویانمایی در بخش سینمای ایران، به فیلم قدم یازدهم از مریم کشکولی‌نیا رسید.
  • پروانه زرین بهترین فیلم کوتاه داستانی (زنده) در بخش سینمای ایران، به فیلم شوفر از رضا نجاتی رسید. وی پس از دریافت این جایزه گفت: از همه عوامل این فیلم تشکر می‌کنم؛ این جایزه را به پدر و مادرم تقدیم می‌کنم که روحیه کودکانه را در من پرورش دادند.
  • پروانه زرین بهترین فیلم بلند داستانی در بخش سینمای ایران، به فیلم پیله و پروانه از محمد صالحی‌نژاد دهکی رسید. وی پس از دریافت این جایزه گفت: از همه عوامل این فیلم تشکر می‌کنم؛ اصلاً قرار نبود این فیلم را بسازم اما با دنیای کودکان که آشنا شدم، دیگر فقط فیلم کودک می‌سازم.
  • پروانه زرین بهترین فیلم انتخاب شده توسط هیئت داوران یونیسف، به فیلم بعد از اتفاق، به کارگردان پوریا حیدری اوره رسید؛ ضمن اهدای این جایزه، از فیلم خورشید نیز تقدیر شد. حیدری پس از دریافت این جایزه گفت: از شهاب حسینی، تهیه کننده این فیلم، تشکر ویژه‌ای دارم؛ ایشان پشتیبان فیلم‌هایی هستند که کمتر تهیه کننده‌ای به سمت آنها می‌رود. این جایزه را به روح صدیقه کیان‌فر، بازیگر فیلممان تقدیم می‌کنم.

شهاب حسینی، تهیه کننده این فیلم نیز گفت: جایزه‌ای که این فیلم دریافت کرده، بخاطر نیت صادقانه ساخت این فیلم بود. کودکان، آینده ما هستند و امیدوارم که هرروز اهمیت حضور آن‌ها را بیشتر حس کنیم و برای آنها کارهای بیشتری انجام دهیم.

پیش از اهدای سایر جوایز، پیامی از سعید نمکی، وزیر بهداشت کشور منتشر شد؛ وی در این پیام گفت: علاوه بر رعایت پروتکل‌ها و استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی، جامعه محور کردن فضای سینما یکی از کارهای خوبی بود که در جشنواره امسال انجام شد. این دستاورد بزرگ ملی را تبریک می‌گویم. (برای مطالعه صحبت‌های کامل نمکی، اینجا را کلیک کنید.)

  • پروانه زرین بهترین دستاورد فنی و هنری در بخش سینمای ایران، به کیوان مقدم، برای طراحی صحنه فیلم خورشید رسید.
  • پروانه زرین بهترین بازیگر در بخش سینمای ایران، به محمدرضا عالی‌ور برای بازی در فیلم بچه گرگ‌های دره سیب رسید. وی گفت: از هیئت داوران و فریدون نجفی تشکر می‌کنم.

عالی‌ور پس از دریافت این جایزه، لحظاتی را به زبان محلی، آواز خواند.

  • پروانه زرین بهترین فیلم‌نامه در بخش سینمای ایران، به فریدون نجفی برای نویسندگی فیلم بچه گرگ‌های دره سیب رسید.
  • پروانه زرین بهترین فیلم از نگاه هیئت داوران جایزه ویژه زاون قوکاسیان به فیلم خورشید از مجید مجیدی داد.
  • پروانه زرین و جایزه ویژه شهید بهنام محمدی، به فیلم مهران از رقیه توکلی رسید. وی پس از دریافت این جایزه گفت: خیلی از دریافت این جایزه خوشحالم؛ خوشحالیم که این فیلم ساخته شد.
  • پروانه زرین بهترین فیلم‌نامه در بخش سینمای ایران، به مجید مجیدی برای کارگردانی فیلم خورشید رسید. مجیدی پس از دریافت جایزه بهترین کارگردانی گفت: ظرفیت سینمای ایران خیلی بالاست که با ورود فیلم‌سازان نسل جوان، آینده خوبی را رقم خواهند زد. از این ظرفیت باید استفاده کنیم؛ بسیاری از مشکلات کشور، می‌تواند توسط توسط سینماگران حل شد. مطابق مسئولیت اجتماعی‌ام، سالهاست که درگیر پرونده قتل دختر نوجوانی توسط یک نوجوان دیگر هستیم؛ درخواست ویژه‌ای از خانواده مقتول دارم که از حق قصاص خود گذشته و آن نوجوان را ببخشند.

پس از این جایزه، حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی ایران به روی صحنه آمد، وی گفت: از کسانی که چراغ این حوزه را زنده نگه داشته‌اند، تشکر می‌کنم؛ توسعه فرهنگی یک کشور را تولیدات فرهنگی برای کودکان و نوجوانان می‌سازد زیرا توجه به آینده را نشان می‌دهد.

وی افزود: به جای تبلیغ برای تعطیلی سینماها، چراغ این جشنواره روشن نگه داشته شده بود؛ کارهای جشنواره سی و سوم کمیت و کیفیت بسیار خوبی داشت.

  • پروانه زرین بهترین فیلم در بخش سینمای ایران، به بچه گرگ‌های دره سیب به تهیه کنندگی فیلم مجید برزگر رسید. وی گفت: از همه کسانی که این جشنواره را برگزار کردند تشکر می‌کنم؛ امیدوارم جشنواره سی و چهارم در شرایط بهتری برگزار شود.
  • جایزه ویژه هیئت داوران در بخش سینمای ایران، به فیلم کوتاه پویانمایی بعله! از مهین جواهریان رسید. وی گفت: در همه این سال‌هایی که در حوزه کودک کار می‌کنم، مسئله‌ای که برای من مهم بوده این است که در این بارش اطلاعات، بتوانم نقطه کوچکی را در ذهن آنها به ادبیات ایران، گرافیک ایرانی و موسیقی ایرانی جلب کنم. اگر کودکی شاد باشد، خیلی سالم است و آینده کشور را می‌سازد.
  • پروانه زرین بهترین فیلم، از نگاه مخاطبان و داوران کودک و نوجوان، به فیلم بازیگوش‌ها از نادره ترکمانی رسید. وی گفت: خوشحالم که چراغ این جشنواره پر نور و درخشان، روشن باقی ماند؛ از همه کسانی که به این فیلم امتیاز دادند قدردانی می‌کنم. امیدوارم این فیلم در نمایش‌های آنلاین خود دل کودکان و نوجوانان را شاد کند.
کد خبر 451375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.