۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷
بازار بلاتکلیف مرغ!

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود؛ از جمله مهمترین آنها می‌توان به تشکیل کارگروه مشترک برای بررسی بازار خودرو، پیش بینی برداشت ۷۶ هزار تن انار در اصفهان، وعده کاهش قیمت گوجه فرنگی و افزایش قیمت مرغ و نان اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مناقشه بر سر قیمت مرغ در هفته گذشته بین ستاد تنظیم بازار و تولید کنندگان، قیمت این فرآورده گوشتی را با افزایش قابل توجهی روبه‌رو کرد به طوری که در روز پایانی هفته کشتار مرغ در شهر اصفهان کاهش قابل توجهی داشته و حتی در برخی مناطق به صفر نیز رسیده است.

افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر به دلایل متعددی از جمله نبود تعادل بین عرضه و تقاضا و تخصیص نیافتن نهاده‌های دولتی به تولید کنندگان از سوی مسئولان و فروشندگان اتفاق افتاده است.

بر اساس تصمیم کارگروه تنظیم بازار، نرخ مصوب هر کیلوگرم مرغ زنده ۱۴ هزارو ۴۰۰ تومان و حداکثر قیمت مرغ گرم برای مصرف کنندگان ۲۰ هزارو ۴۰۰ تومان تعیین شد.

در حالی که ستاد تنظیم بازار در استان اصفهان نیز این قیمت را تصویب و به کشتارگاه‌ها ابلاغ کرد، باز هم مرغ با این قیمت در بازار موجود نیست به طوری که به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت سفید اصفهان، کشتار مرغ در در این کلانشهر تقریباً صفر شد. قیمت مرغ زنده تا ۲۱ هزار تومان نیز اعلام و پس از کشتار تا ۲۷ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود؛ مرغ ۲۲ هزار تومانی در بازار وجود ندارد!

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز در پاسخ به این سوال که دلیل تفاوت قیمت‌های سطح بازار با قیمت مصوب تنظیم بازار چیست، به خبرنگار ایمنا گفت: دلیل این اتفاق، تفاوت محاسبات روی کاغذ و نحوه محاسبه قیمت در بازار است. در محاسبه قیمت روز مرغ باید قیمت جوجه یک روزه دو ماه پیش در نظر گرفته شود؛ بنابراین با توجه به اینکه قیمت جوجه یک روزه دو ماه قبل حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان بود، قیمت روز مرغ باید تا ۲۰ هزار تومان کاهش یابد.

ایراندوست گفته است قیمت ۲۷ هزار تومانی مرغ را تأیید نمی‌کند؛ این افزایش قیمت کشوری بوده که ناشی از هیجانات بازار است و باید اصلاح شود.

تکمیل و بهره‌داری ۱۹۰ هزار مسکن روستایی تا پایان سال

مدیر کل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به افزایش سقف تسهیلات مسکن روستایی، گفت: این تسهیلات به همه بانک‌های عامل ابلاغ و ۱۳۰ هزار واحد عملیاتی و در شعب بانک‌ها اجرا شده، پیش‌بینی می‌شود حدود ۲۰۰ هزار واحد سالیانه باید به بهره برداری برسد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی نیز از ثبت نام ۱۹۵ هزار متقاضی جدید وام اجاره بعد از مصوبه تمدید خبر داد و گفت: دولت تا پایان دی ماه به ٧٠٠ هزار متقاضی وام ودیعه اجاره می‌دهد.

وزیر راه و شهرسازی از تحویل بیش از ۱۱ هزار واحد مسکن ملی به متقاضیان خبر داد و گفت: همه واحدهای مسکن ملی در زمان مقرر به متقاضیان تحویل داده خواهد شد.

قیمت گوجه فرنگی کاهش می‌یابد

در روزهای اخیر بازار صیفی‌جات دچار نوسان شد و برخی اقلام مانند گوجه فرنگی و زنجبیل با افزایش قیمت همراه شدند؛ به طوری که قیمت گوجه فرنگی در خرده فروشی‌های سطح شهر تهران در کمتر از یک هفته از ۴,۵۰۰ تومان به بیش از ۹ هزار تومان تومان رسید و زنجبیل نیز بر اساس گزارش‌ها تا کیلویی ۱۰۰ هزار تومان هم فروخته شد. افزایش قیمتی که رئیس اتحادیه بار فروشان علت آن را در مورد گوجه فرنگی باز شدن صادرات و آسیب دیدن برخی محصولات و در مورد زنجبیل نیز نوسانات نرخ ارز اعلام کرد.

مصطفی دارایی نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان در پاسخ به این سوال که چرا قیمت گوجه فرنگی در روزهای اخیر افزایش یافته است، گفت: به علت بارندگی، برخی از محصولات گوجه فرنگی آسیب دید و همچنین به دلیل تعطیلات، گوجه فرنگی از مبدا کمتر بارگیری شد. از طرفی صادرات هم صورت گرفت و تمام این عوامل باعث افزایش قیمت گوجه فرنگی شد. از هفته‌های آینده قیمت گوجه فرنگی متعادل می‌شود و به کیلویی پنج تا شش هزار تومان خواهد رسید زیرا بار فراوان است و گوجه فرنگی‌های جنوب و تاکستان نیز آماده ورود به بازار است.

برق مجانی از ابتدای آبان‌ماه

سخنگوی صنعت برق، از آغاز محاسبات برای صدور قبوض الکترونیکی برق از ابتدای آبان ماه خبر داد و گفت: هدف طرح "برق امید"، حمایت از مشترکانی است که در مصرف برق خود، به الگوهای تعیین شده با مصارف صحیح وسایل برقی دست می‌یابند.

رجبی مشهدی تصریح کرد: الگوی کم‌مصرفی ۸۰ کیلو وات ساعت، برای مناطق گرمسیر که هنوز دوره گرم به پایان نرسیده این میزان ۴۰۰ کیلووات ساعت و برای بقیه مناطق بین ۸۰ تا ۴۰۰ کیلووات ساعت در دوره‌های گرم است. مشترکینی که میزان مصرف ماهیانه کمتر از ارقام یاد شده داشته باشند، مشمول تخفیف صددرصدی خواهند شد.

وزیر نیرو با اشاره به همکاری فوق‌العاده دولت با طرح برق امید گفت: انتظار می‌رود طی دو ماه آینده بتوانیم گزارش کمی و مبتنی بر ارقام از نتایج حاصل شده و تغییر رفتار مردم ارائه دهیم.

اردکانیان افزود: برق امید، طرح بزرگی است که گام اول آن بسیار اهمیت دارد و اگر این گام را صحیح و اصولی برداریم، شما مدیران صنعت برق در پی‌ریزی این بنای ارزشمند سهیم خواهید بود و گزارش عملکرد شرکت‌ها نیز از نزدیک پایش و به دولت تقدیم می‌شود.

فولاد مبارکه تا سال ۱۴۰۴ به عنوان کارخانه هوشمند در جهان شناخته می‌شود

وبینار نخستین رویداد از از سلسله رویدادهای ۳ S با تأمین نیازهای فناورانه شرکت فولاد مبارکه در حوزه تحول دیجیتال و بررسی چالش‌های این شرکت در این عرصه در محل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با همکاری شرکت فولاد مبارکه، دانشگاه تهران، صندوق نوآوری و شکوفایی و شرکت ایریسا برگزار شد.

در همین راستا دوره آموزش «مدیریت تحول دیجیتال» بر مبنای تلفیق و هم‌سازی دانشگاه و مجتمع فولاد مبارکه در راستای تحول نسل ۴ دانشگاهی و صنایع در دانشگاه اصفهان شروع به کار کرد.

حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، در مراسم افتتاحیه این رویداد اظهار کرد: طرح تحول دیجیتال در نظر مدیران رده‌های بالا کمتر مورد توجه واقع می‌شود اما رسالت ما این است که در عین پاسخ به توقعات دولت، به تحول دیجیتال نیز توجه داشته باشیم.

رسول سرائیان مدیر عامل شرکت ایریسا نیز در این مراسم با بیان اینکه ملاک برتری در پنج سال آینده، محصول و ارزش افزوده آن است، گفت: فولاد مبارکه امروز در مسیر تحول دیجیتال و تولید محصولات متنوع قرار گرفته است.

ایرلاین‌ها به دنبال افزایش قیمت بلیت هواپیما نیستند

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در پی توقف افزایش قیمت بلیت هواپیما تا هفته آینده، گفت: ایرلاین‌ها هم دنبال افزایش قیمت نیستند چرا که هرقدر نرخ بلیت هواپیما بیشتر شود، تقاضا از سوی مسافران کمتر شده و در این شرایط فشار بیشتری بر مردم وارد می‌شود.

کد خبر 451323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.