انتقال‌یوزپلنگ‌ها به پارک توران اقدامی ارزشمند برای زادآوری است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: انتقال سه یوزپلنگ در اسارت در پارک پردیسان تهران به زادگاهشان در پارک ملی توران در شهرستان شاهرود استان سمنان اقدامی ارزشمند است که احتمال زادآوری طبیعی این گونه ارزشمند و در خطر انقراض را مهیا کرد.

به گزارش ایمنا، عیسی کلانتری شامگاه چهارشنبه در بازدید خود از پارک ملی توران در شهرستان شاهرود، اظهار کرد: وضعیت جسمانی، فیزیکی و میزان فعالیت و تحرک یوزپلنگ‌های انتقال یافته به پارک ملی توران رضایت‌بخش است و انتظار می‌رود احتمال زادآوری به طور طبیعی در این گونه ارزشمند با انتقال به زادگاهشان افزایش یابد.

وی با اشاره به گذشت ۶ ماه از انتقال یوزپلنگ‌ها از پارک پردیسان تهران به پارک ملی توران در شرق استان سمنان، ادامه داد: از زمان انتقال یوزپلنگ‌ها به توران، ۲۰ قلاده یوز جدید در اطراف آنان مشاهده شد.

وی اضافه کرد: احداث مرکز تحقیقات تکثیر یوز و خروج دام از محدوده پارک ملی توران و فنس کشی و کاهش سرعت در محور شاهرود- سبزوار از جمله اقدام‌های مهم و ارزشمند برای تکثیر و زادآوری یوزپلنگ‌آسیایی در این منطقه است، اما باید این اقدامات تکمیل شود و سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز در این زمینه کمک می‌کند تا هر چه‌سریع تر طرح‌ها تکمیل شود.

کلانتری تصریح کرد: در زمان حاضر تمام مراتع محدوده پارک ملی توران از حضور دام تخلیه شدند و این اقدام ارزشمند است ولی باید تلاش شود مراتع باقیمانده محدوده امن نیز از حضور دام تخلیه شوند.

وی بیان کرد: تأمین آب حیات وحش نکته مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و بر اساس گفته‌ها و برنامه‌ریزی‌ها قرار است شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان با صدور مجوز حفر چاه در نقطه‌ای مناسب و ایجاد استخر نیمه‌طبیعی برای تأمین آب حیات وحش کمک کند.

معاون رئیس جمهوری اظهار کرد: تأمین آب برای حیات وحش و یوزپلنگ‌ها مهمترین دغدغه است و انتظار می‌رود تا پایان امسال برنامه‌ریزی‌ها اجرایی شود تا با تأمین نیازهای اولیه شاهد افزایش جمعیت یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی توران باشیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: باید تلاش شود با تأمین و تکمیل زیرساخت‌ها در پارک ملی توران و تکثیر نسل یوزپلنگ آسیایی در این منطقه به صورت طبیعی یا مصنوعی این گونه ارزشمند را از لبه انقراض خارج کنیم.

به گزارش ایرنا، یوزپلنگ گونه‌ای درخطر انقراض است و اکنون فقط شماری از آنها در ایران و آفریقا زیست می‌کنند. منطقه توران یا خار توران یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، خاستگاه زیست یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود که در شرق استان سمنان قرار دارد.

ایران پوزپلنگ ماده سه ساله است که اواسط فروردین امسال از پارک پردیسان تهران به پایگاه پشتیبان ۷۰۰ هکتاری در پارک ملی توران منتقل شده است. کوشکی و دلبر دو یوزپلنگ نر و ماده در اسارت که سال‌ها در پارک پردیسان با هدف تکثیر نگهداری می‌شدند، از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به پارک ملی توران در استان سمنان منتقل شدند.

کوشکی و دلبر دو یوزپلنگ نر و ماده‌ای هستند که به ترتیب ۱۰ آذر ١٣٩٣ از پناهگاه حیات وحش میاندشت و ۱۱ آذر ١٣٩٣ از ذخیره گاه زیست کره توران به پارک پردیسان تهران منتقل شدند، این دو گونه ارزشمند با هدف تکثیر در اسارت و انجام تحقیقات بر روی رفتار گربه‌سانان به این مکان منتقل شدند.

کوشکی یوزپلنگ نر بهمن ماه ۱۳۸۶ در ۴ ماهگی و دلبر یوزپلنگ ماده فروردین ۱۳۹۰ در سه ماهگی به اسارت در آمدند و در فروردین امسال به زادگاه‌شان در پارک ملی توران بازگردانده شدند.

کد خبر 451190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.