علائم کرونای طولانی مدت چیست؟ 

نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد مبتلا شدن به بیماری کرونای طولانی مدت باعث بروز سندروم‌های مختلف می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان با انجام بررسی‌های لازم متوجه شدند افرادی که به دلیل بروز بیماری کرونا در بیمارستان بستری بودند و همچنین دیگر مبتلایان به کرونا، علائم تکرار شونده این بیماری را تجربه کردند. کسانی که کرونای مستمر و طولانی مدت داشتند، اختلالات مربوط به سیستم تنفسی، مغز، قلب و عروق، کلیه، روده، کبد و حتی پوست را تجربه کردند.

به گفته محققان در حالی که تعدادی از بیماران علائم پیشین بیماری کرونا را تجربه می‌کنند، دیگر افراد ممکن است به "مه مغزی" و سندروم خستگی پس از ابتلای ویروس کرونا مبتلا شوند. گروهی دیگر از بیماران آسیب دائمی عضو، ناشی از صدمات ویروس کرونا را تجربه کردند و در برخی مبتلایان علائم بیماری بهبود پیدا نکرد و در سراسر بدن گسترش یافت. پژوهشگران معتقد هستند که نمی‌توان این سندروم‌ها را از هم جدا کرد، بلکه آن‌ها به یکدیگر مرتبط هستند.

موضوع قابل توجه دیگر در مورد کووید طولانی مدت زمان بهبود بیماران بود. انتظار می‌رفت بیماران مبتلا به کرونا پس از گذشت دو تا سه هفته بهبود یابند، اما افرادی وجود داشتند که با گذشت هفت ماه پس از بروز اولین علائم بیماری، هنوز قادر به کار کردن و انجام فعالیت‌های روزانه خود نبودند. گروهی از محققان داده‌های سلامت ۱۴ فرد مبتلا به کووید طولانی را ارزیابی کردند.

یکی از بیماران که در ماه مارس به کرونا مبتلا شد، اعلام کرد او و همسرش به همسایه مسن خود که به ویروس کووید -۱۹ مبتلا بود کمک کردند. این فرد و همسرش پس از گذشت هفت ماه از ابتلا به بیماری کرونا، علائمی مانند تنگی نفس، خستگی، ضربان قلب بالا و مه مغزی را تجربه کردند. آن‌ها در بیمارستان بستری نشدند و تست کرونا نیز ندادند.

لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه انجام شود تا پیامدهای اجتماعی و روانی ابتلای کووید طولانی مدت مشخص شود. تنها اطلاعاتی که با شیوع موج جدید بیماری از آن اطمینان داریم این است که افراد زیادی در بیمارستان و بخش مراقبت‌های ویژه بستری خواهند شد و تاثیرات طولانی مدت بیماری کرونا را تجربه خواهند کرد.

کد خبر 450960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.