۲۹ مهر، روز ملی صادرات + انواع صادرات و کارت بازرگانی چیست؟

روز ملی صادرات در تقویم ایرانی ۲۹ مهر ماه هر سال است، این روز با هدف ترویج فرهنگ صادرات، تقدیر از فعالان اقتصادی و بررسی راهکارهایی برای رسیدن به جهش صادرات نام‌گذاری شده است.

به گزارش ایمنا توسعه تجارت خارجی و صادرات از عوامل مؤثر در توسعه اقتصادی کشورها محسوب می‌شود که علاوه بر رشد اقتصادی، باعث افزایش توان رقابت پذیری کشورها در عرصه‌های بین‌المللی است.

تاریخ روز ملی صادرات

از سال ۱۳۷۶ با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور بیست و نهم مهر ماه به عنوان روز ملی صادرات تعیین شد. تعیین یک روز برای صادرات ضمن ترویج فرهنگ صادرات در میان توده مردم و تقدیر از فعالان اقتصادی، فرصتی برای تبادل افکار، شناخت مشکلات و بررسی راهکارهایی برای رسیدن به هدف جهش صادرات است. انتخاب یک روز از سال به عنوان روز ملی صادرات موجب گسترش تفکر و فرهنگ صادراتی در جامعه می‌شود؛ سازمان توسعه تجارت ایران همه ساله با هدف توسعه فرهنگ عمومی صادرات کشور و تشویق صادرکنندگان و فعالان اقتصادی و بازرگانی کشور روز ملی صادرات را برگزار می‌کند.

صادرات چیست؟

صادرات در لغت به معنای انتقال کالا یا ارسال و فرستادن کالا از جایی به جای دیگر چه در داخل کشور و یا از داخل به خارج کشور است. در گمرک منظور از صادرات خروج کالا از قلمرو گمرکی کشور موردنظر است.

صادرات ایران

صادرات کشورهایی مانند ایران که اقتصادشان نفت محور است عموماً به دو بخش صادرات نفتی و محصولات نفتی، و صادرات محصولات غیرنفتی تقسیم می‌شود.

صادرات نفتی چیست؟

صادرات نفتی به معنی فروش نفت خام، و محصولات نفتی پالایشی به دیگر کشورها است. عمده این محصولات شامل نفت خام، بنزین، گازوئیل، روان کننده‌های صنعتی، سوخت هواپیما و … است.

صادرات غیرنفتی چیست؟

صادرات غیرنفتی به معنی صادرات محصولات پتروشیمی و دیگر کالاها و خدمات است. به عنوان نمونه عمده‌ترین محصولات صادرات غیرنفتی ایران شامل پروپان مایع شده، پلی اتیلن، سنگ آهن و کنستانتره‌های آن، متانول، پسته، بوتان مایع شده، انواع گازهای نفتی، فرش و کفپوش‌های نساجی، اوره، سیمان، آلومینیوم، زعفران، و خودرو می‌شود.

صادرکننده کیست؟

به هر شخص حقیقی و یا حقوقی که دارای کارت بازرگانی و یا مجوز وزارت بازرگانی بوده و اقدام به صدور کالا کند، صادرکننده اطلاق می‌شود.

انواع صادرات

صادرات از نظر خروج کالا از کشور به دو دسته صادرات قطعی و صادرات موقت تقسیم می‌شود. صادرات قطعی عبارت است از ارسال کالا به خارج از قلمرو گمرکی کشور برای فروش یا مصرف در کشورهای خارجی، این نوع صادرات از پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی و عوارض و مالیات معاف ولی مشمول هزینه‌های گمرکی است. صادرات قطعی غیرتجاری از طریق پست و مسافر انجام و صادرات قطعی تجاری به تشخیص گمرک برای فروش، وارد یا صادر می‌شود.

کالاهایی که برای انجام منظوری، به صورت موقت به بیرون از کشور ارسال و پس از انجام منظور مورد نظر اعاده می‌شود، صادرات موقت نامیده می‌شود.

صادرات مجدد

صادرات مجدد عبارت است از صدور کالاهایی که قبلاً وارد شده است بدون فرآوری یا تغییر اضافی، چنانچه صادرات مجدد از طریق بنادر، مناطق آزاد یا انبارهای تحت حفاظت گمرک انجام گیرد مشمول پرداخت حقوق گمرکی نخواهد بود.

چگونه صادرات انجام دهیم؟

صادرکننده کالا باید با اسناد و مدارک برای اخذ مجوز به گمرک محل صدور کالا مراجعه کند. اسنادی که برای مراجعه به گمرک لازم است شامل کارت بازرگانی صادرکننده و مجوز صدور (حسب مورد) و صورت عدل بندی همچنین گواهی بهداشت (حسب مورد درخواست خریداران) و نیز گواهی قرنطینه دامی و نباتی (حسب مورد درخواست خریداران) و گواهی استاندارد (حسب مورد) و معرفی‌نامه یا وکالت نامه اظهارکننده کالا به گمرک است.

سپس صادرکننده باید کالا را به گمرک محل صدور حمل و پس از صدور قبض انبار، اظهارنامه صادراتی را در چهار نسخه تنظیم و تسلیم گمرک کند که یک نسخه آن به منزله پروانه صادرات محسوب می‌شود؛ در مواردی با تقاضای صاحب کالا و موافقت گمرک، عملیات ارزیابی و انجام تشریفات گمرکی کالای صادراتی را می‌توان در خارج از اماکن گمرکی انجام داد.

کارت بازرگانی چیست؟

مطابق قوانین گمرکی ایران، کارت بازرگانی مجوزی است که دارنده آن، اعم از شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند با داشتن آن اقدام به تجارت در عرصه واردات و صادرات کالا کند. این کارت، توسط شعب اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در تهران و شهرستان‌ها به نام متقاضیانی که واجد شرایط باشند صادر می‌شود و صدور آن مشروط به این است که بازرگان، مؤسسه و یا شرکت، نام خود را در دفتر ثبت تجارتی ثبت کرده باشد.

بازرگانی که تقاضای صدور این کارت را دارد باید طبق فرم‌های چاپ شده از طرف اتاق بازرگانی اطلاعات مربوط به تجارت خود را به اتاق بازرگانی بدهد و از طرف دو نفر از اعضای اتاق بازرگانی معرفی شود. صدور این کارت برای بازرگانان و شرکت‌های خارجی وابسته به معامله متقابل است، یعنی در صورتی به بازرگان خارجی کارت بازرگانی اعطا می‌شود که متقابلاً کشور آن‌ها نیز به بازرگانان ایرانی اجازه فعالیت بازرگانی بدهد.

منطقه آزاد چیست؟

بنا به تعاریف بین‌المللی، منطقه آزاد محدوده حراست شده بندری و غیر بندری است که از شمول برخی از مقررات جاری کشور متبوع خارج بوده و با بهره‌گیری از مزایایی نظیر معافیت‌های مالیاتی، بخشودگی سود و عوارض گمرکی، عدم وجود تشریفات زائد ارزی، اداری و مقررات وقت گیر و همچنین سهولت و تسریع در فرآیندهای صادرات و واردات با جذب سرمایه گذاری خارجی و انتقال فناوری به توسعه سرزمین اصلی کمک می‌کند. در تعریف سازمان ملل متحد مناطق آزاد به عنوان محرکه در جهت تشویق صادرات صنعتی تلقی می‌شود. از آنجا که شرایط ویژه‌ای که برای مناطق آزاد در نظر گرفته می‌شود رونق کسب و کار تجاری در این نواحی زیاد است.

مناطق آزاد تجاری ایران

  • منطقه آزاد کیش
  • منطقه آزاد قشم
  • منطقه آزاد ارس
  • منطقه آزاد چابهار
  • منطقه آزاد اروند
  • منطقه آزاد انزلی
  • منطقه آزاد ماکو
کد خبر 450816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.