افول ادبیات سیاسی در پارلمان

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید

به گزارش خبرنگار ایمنا، در بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد:

از ذوالنوری بخاطر تهدید به اعدام رئیس جمهور شکایت شده است؟

حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی در پاسخ به اینکه هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان چه واکنشی درباره اظهارات حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم علیه رئیس جمهوری داشته است گفت: اگر شکایتی در این باره واصل شود، هیئت به آن رسیدگی می‌کند. هیأت نگاه فردی به شکایت‌ها و به ویژه این موضوع ندارد و هر شکایتی رسیدگی، بررسی و رأی گیری می‌شود و بر اساس آرا گفته می‌شود که آیا این رفتار در راستای وظایف نمایندگی هست یا نیست.

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این شکایت را قاعدتاً باید از طرف فرد یا گروهی که علیه او اهانتی صورت گرفته است، انجام شود.

غضنفرآبادی با تاکید بر اینکه بهتر است این موضوع در یک فضای آرام‌تری حل شود، تصریح کرد: فکر نمی‌کنم فضای رسانه‌ای بتواند کمکی به حل چنین مسائلی کند.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: ایشان همیشه گفته‌اند که باید تعامل و هماهنگی میان قوا وجود داشته باشد البته مجلس نیز باید در چارچوب اختیاراتی که دارد به وظایف خود عمل کند.

غضنفرآبادی ادامه داد: در عمل کردن به وظایف نیز باید شرایط جامعه و شرایط زمانی و مکانی نیز در نظر گرفته شود و در کنار این موارد تعامل نیز وجود داشته باشد. البته گاهی اوقات ممکن است هر دو طرف، حرف‌های ناصوابی بگویند.

سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان درباره ارتباط اظهارت ذوالنوری با انتخابات ۱۴۰۰، افزود: درباره این مسائل تحلیلی ندارم و هر فرد یا روزنامه و خبرگزاری نیز می‌تواند تحلیل خود را درباره اتفاقی که رخ داده انجام دهد ولی این تحلیل قابلیت اظهارنظر ندارد.

وی درباره اینکه از ابتدای مجلس یازدهم و تشکیل هیأت نظارت چه تعداد پرونده تخلف دریافت و رسیدگی شده است، تصریح کرد: پرونده‌هایی از مجلس قبل در هیأت بررسی شد و تعدادی هم باقی مانده است. البته شکایت‌هایی هم از بعضی نمایندگان دوره قبل شده که هیأت آنها را بررسی می‌کند.

غضنفرآبادی به رسانه‌ها با پیشنهاد کرد که پرداختن به چنین مواردی دردی از جامعه، مردم و مشکلات دوا نمی‌کند و سپس خاطرنشان کرد: رسانه‌ها باید کمک کنند تا به چنین مسائلی دامن زده نشود و التهاب از بین برود زیرا حیثیت همه مهم است.

تنزل ادبیات نمایندگان مجلس

چند ماه بیشتر به پایان عمر دولت باقی نمانده و به نظر می‌رسد مجلسی‌ها قرارشان را بر این گذاشته اند که فضا را برای دولتمردان سخت و سنگین کنند. این در حالیست که روحانی تا به امروز بارها و بارها بر ضرورت پرهیز از تنش سیاسی و منازعات بی حاصل تاکید کرده است و پاسخی به توهین‌ها و حتی تهدید به اعدام شدن نداده است. باید دید قالیباف که این روزها در جایگاه رئیس مجلس قرار گرفته است قرار است از این جایگاه برای جلوگیری از افول ادبیات سیاسی پارلمان بهره خواهد گرفت یا مجلس یازدهم محفلی برای تنزل ادبیات نمایندگی خواهد شد.

واکنش بزرگان قم به تهدید روحانی از سوی ذوالنوری

آیت الله مقتدایی با اشاره به اظهارات اخیر یکی از نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی در خصوص اعدام آقای روحانی رئیس جمهور گفت: این حرف‌ها به هیچ وجه مورد تأیید بزرگان و علما نیست.

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم افزود: این حرف‌ها قابل قبول نیست، چرا که هتک حرمت یک مؤمن، به هیچ وجه زیبنده نیست.

آیت الله مقتدایی در پاسخ به این سوال که آیا آقای ذوالنوری هتک حرمت آقای روحانی رئیس جمهور را کرده است؟ گفت: بله؛ هتک حرمت کرده است و این کار زیبنده نیست؛ البته ممکن است اعتراض و اشکال به آقای روحانی وارد باشد اما این جور حمله کردن و پاسخ دادن مصلحت نیست.

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان اینکه سخنان اخیر مجتبی ذوالنوری نماینده قم در مورد آقای روحانی رئیس جمهور، مورد تأیید بزرگان و علما نیست، گفت: اعتراض به آقای روحانی وارد است اما این جور صحبت کردن به هیچ وجه مورد تأیید نبوده و نیست.

آیت الله مقتدایی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه تحلیل شما در خصوص صلح امام حسن (ع) با معاویه که این روزها در مورد آن بحث می‌شود، چیست؟ گفت: صلح امام حسن (ع) با معاویه، بر اساس مصالح مردم نبود، بلکه امام مجبور شد و چاره‌ای جز صلح نداشت؛ معاویه نامه‌ای به امام حسن (ع) نوشت که با کدام لشکر می‌خواهی با من جنگ کنی؟ لشکر شما همه شأن نامه به من نوشتند که بیا حسن بن علی را در مدینه دستگیر شده تحویل می‌دهیم؛ امام با این لشکر می‌خواست جنگ کند؟ پس امام مجبور شد و چاره‌ای جز صلح نداشت؛ یعنی اگر امام حسن (ع) خودش هم می‌خواست جنگ کند، کسی همراه امام نبود و از این جهت نه از روی مصلحت، بلکه از روی ناچاری صلح کردند.

روایت دریادار سیاری از خودکفایی جمهوری اسلامی ایران در تجهیزات نظامی

امیر دریادار حبیب الله سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران در نشستی با پیشکسوتان دفاع گفت: همه آزادگان، جانبازان و شهدا با جانفشانی و از خود گذشتگی در برابر دشمنان ایستادگی و مقاومت کردند و توانستند کمر صدام و صدامیان را بشکنند و نگذاشتند به تمامیت ارضی، استقلال و شرف ملت عزیز ایران اسلامی آسیبی وارد شود.

معاون هماهنگ کننده ارتش با بیان این‌که به برکت انقلاب اسلامی در حوزه تجهیزات و توانمندیهای دفاعی به خودکفایی رسیده‌ایم تاکید کرد: اقتدار امروز نظام مقدس اسلامی مرهون حماسه آفرینی‌ها و مجاهدت‌های شهدا، ایثارگران، آزادگان و رزمندگان دفاع مقدس و خانواده‌های صبور و مقاوم این عزیزان است.

وی با اشاره به اهمیت حفظ و احیای فرهنگ دفاع مقدس که با جهاد و شهادت آمیخته است، تاکید کرد: امروز وظیفه ما است که پاسدار خون شهدا باشیم و یاد و خاطره آنان را زنده نگه‌داریم.

سیاری افزود: ما در هشت سال دفاع مقدس قهرمانانی را داشتیم که با نثار خون خود صحنه جنگ را مدیریت کردند و هشت سال جنگ تحمیلی را پشت سر گذاشتند و امروز این صحنه نبرد به ما واگذار شده است تا در میادین دیگر، دشمن خود را شکست دهیم.

معاون هماهنگ کننده ارتش تصریح کرد: دشمن به هیچ وجه از اهداف خود دست نخواهد کشید، اگرچه در جنگ سخت متوجه توان دفاعی و نظامی نیروهای مسلح ما شده است اما در صحنه‌های دیگر سعی در ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران دارد که با توکل بر خداوند و با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و پشتوانه مردم در این زمینه نیز مأیوس شده است.

وی تصریح کرد: در دوران جنگ تحمیلی و دفاع مقدس، صدام نیز با مؤلفه توان دفاعی-نظامی به کشورمان حمله کرد اما وجود عامل برتر ساز ایمان، اعتقاد، ایثارگری، شهادت طلبی و ولایت مداری در بین رزمندگان اسلام موجب شد ما پیروز میدان شویم.

در ادامه این نشست صمیمانه، پیشکسوتان حاضر در جلسه با بیان خاطراتی از عملیات‌های ماندگار هشت سال دفاع مقدس و دوران اسارت خود در زندان‌های رژیم بعث، یاد و خاطره شهدای والامقام ارتش جمهوری اسلامی ایران و هم رزمانشان را گرامی داشتند.

حاکمیت برای جلوگیری از تندروی‌ها چاره‌اندیشی کند

غلامعلی رجایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، پیرامون برخی رفتارهای رادیکال نمایندگان اظهار کرد: تندروها در شرایطی این روزها علیه دولت سیاه‌نمایی می‌کنند که مشخصاً بعد از مجلس جدید دور دورِ تندروهاست. البته نمی‌توان به روی برخی از ناکارآمدی‌های دولت چشم بست. اما با این حال رفتارهای رادیکال به حدی نگران‌کننده شده است که حاکمیت باید برای جلوگیری از تداوم این روند چاره‌اندیشی کند. چون تندروها در مقاطعی حتی دست به اسلحه بردند یا با حرف‌هایشان کاری کردند که عده‌ای به خود اجازه دهند با اسلحه شخصیتی چون سعید حجاریان را ترور کنند.

مشاور پیشین آیت‌الله هاشمی در ادامه گفت: دقیقاً به همین دلیل باید عقلای قوم وساطت کنند و اخطارهای لازم را بدهند تا تندروها نتوانند هر کاری که دل‌شان می‌خواهد انجام بدهند. در واقع آنها با این هدف علیه دولتِ ضعیف‌شده روحانی سیاه‌نمایی می‌کنند که در انتخابات بعدی موفق شوند و رقیب را به کل از عرصه خارج کنند.

او تصریح کرد: این در حالی است که نمی‌توان دولت را مسبب اصلی مشکلات و گرفتاری‌ها دانست؛ یعنی بعضی موارد از دست دولت خارج است و تندروها خودشان هم می‌دانند دولتی‌ها در بعضی از کارها اختیاری ندارند، اما آنها دنبال بهانه هستند تا با سیاه‌نمایی افکار عمومی را نسبت به رقیب سیاسی بدبین کنند.

رجایی ادامه داد: آقای روحانی در قبال صلح صحیح ترین موضع ممکن را گرفت. عبیدالله ابن عباس فقط یکی از انصار امام حسن بود. در کنار این شخص قیس بن سعد را داشتیم که به پیشنهاد گزاف معاویه بی‌اعتنایی کرد. وقتی امام حسن به مردم گفت که همه به اردوگاه نُخیله بروید، همه گفتند، «الحیات، الحیات»؛ یعنی می‌خواهیم زندگی کنیم. امام هم قدرت سیاسی را مصالحه کرد، چون قدرت وقتی می‌تواند راهگشا باشد که مردم بخواهند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اضافه کرد: حال اینجا چند سوال پیش می‌آید: آیا مردم موافق قطع رابطه با عربستان و کشورهای همسایه هستند؟ آیا مردم موافق این همه درگیری در عرصه بین‌المللی هستند؟ علی‌الظاهر باید گفت تندروها به حدی به فکر تخریب‌اند که گاه با ادبیاتی سخن می‌گویند که اصلاً در شأن یک ایرانی و یک مسلمان نیست. چرا باید یک نماینده با رأی‌هایی کم‌شمار به کسی توهین کند که توسط شورای نگهبان تأیید شده و حدود ۲۴ میلیون رأی از مردم گرفته است؟

کد خبر 450738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.