نسبت نقدینگی بازارها هر روز کوچک‌تر می‌شود

یک کارشناس اقتصادی گفت: نسبت نقدینگی بازارها هر روز کوچک‌تر می‌شود که برای قیمت‌ها در آینده چالش جدی ایجاد می‌کند. هر چند به دلیل افزایش نرخ ارز شانس ابتلا به ابرتورم کمتر شده اما در مجموع شاهد کوچک شدن بازارها در برابر نقدینگی خواهیم بود که باعث پررنگ‌تر شدن تحولات قیمتی در بازارها می‌شود.

همایون دارابی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه بازار بورس همچنان روند اصلاحی خود را طی می‌کند و این روند اصلاحی طبیعی است، اظهار کرد: شاخص بورس از ابتدای سال در سطح ۵۵۰ هزار واحد قرار داشت در حالی که در زمان اوج، به بیش از دو میلیون و ۸۰ هزار واحد رسید بنابراین تاکنون کمی بیش از ۳۲ درصد افت کرده است بنابراین، این اصلاح غیرعادی نبوده و در حال حاضر همچنان در فاز اصلاح قرار دارد.

وی افزود: البته بازار هیجان زده‌تر از قبل شده است پس از اینکه در دو هفته پیش از این، نشانه‌هایی از تعادل نسبی در بازار مشاهده شد و امید بود که شاخص در سطح یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی حفظ شود، با بروز برخی شایعات درباره سهام عدالت و قیمت‌گذاری محصولات فولادی، نگرانی‌هایی در بازار ایجاد شد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: در بازارهای موازی همچنان شاهد آتش بازی هستیم و قیمت‌ها در چهار بازار ارز، طلا، املاک و مستغلات و خودرو بخشی از نقدینگی کشور را درگیر کرده است.

دارابی افزود: در حال حاضر نوعی از فاز اصلاحی داریم که هیجان زدگی در آن وجه غالب‌تری دارد. بازارها قابل پیش‌بینی نیستند و اگر نگرانی‌های فعلی درباره سود بانکی، قیمت‌گذاری کالاها و سهام عدالت به بازار تزریق نمی‌شد بازار می‌توانست تعادل نسبی خود را حفظ کند.

وی ادامه داد: با فروکش کردن این نگرانی‌ها قطعاً بازار به تعادل می‌رسد البته این احتمال وجود دارد که با واگرایی بیشتر، نقدینگی‌های بازارهای ارز، سکه، خودرو و املاک به صورت طبیعی به سمت بازار سرمایه سرازیر شود.

کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: برخی از اظهار نظرها در حوزه بورس جامع نیست. نباید رشد قیمت‌ها را تنها ناشی از کاهش تولید بدانیم زیرا در این صورت، نرخ تورم و تأثیرات آن نادیده گرفته شده است. تورم ذاتی دو رقمی نزدیک به ۴۰ سال است که همواره در کشور وجود داشته و عامل رشد قیمت‌ها بوده است.

نرخ تورم ۴۰ درصدی منطقی نیست

دارابی افزود: ماهیت رشد در بازار سرمایه نیز ناشی از تورم است. با وجود رشد صددرصدی نرخ ارز و کسری بودجه ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی، نرخ تورم ۴۰ درصدی اعلام شده، منطقی نیست. باید توجه داشت که نحوه محاسبه تورم را می‌توان به گونه‌ای تنظیم کرد که حتی رقم‌های کمتر از ۴۰ درصد را نیز نشان دهد.

وی ادامه داد: در اقتصاد ایران با کمبود سرمایه‌گذاری مواجه هستیم که سبب محدود شدن تعداد واحدهای صنعتی می‌شود. امروز ساخت یک واحد صنعتی هزینه بسیار زیادی دارد بنابراین بسیاری از واحدهای صنعتی کشور، دیگر قابل تکرار نخواهد بود.

کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: حتی اگر از چمبره تحریم‌های ظالمانه خارج شویم، به اندازه کافی سرمایه در اقتصاد کشورمان وجود ندارد که بتوان ظرفیت ساخت واحدهای صنعتی را افزایش داد.

دارابی افزود: نسبت نقدینگی بازارها هر روز کوچک‌تر می‌شود که چالش جدی برای قیمت‌ها در آینده ایجاد می‌کند. هر چند به دلیل افزایش نرخ ارز شانس ابتلاء به ابرتورم کمتر شده اما در مجموع شاهد کوچک شدن بازارها در برابر نقدینگی خواهیم بود که باعث پررنگ‌تر شدن تحولات قیمتی در بازارها می‌شود بنابراین رشد تولید، نمی‌تواند رشد بازار را به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: در گذشته معمولاً با پس از چند ماه از افزایش قیمت ارز، بازار سرمایه نیز دچار تغییراتی می‌شد اما اکنون شاهد واگرایی بازار ارز و سرمایه از یکدیگر هستیم؛ بازار سرمایه نسبت به آینده بازار ارز مطمئن نیست.

کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: ریزش ۳۰ درصدی بازار ارز در پی رأی آوردن جو بایدن یکی از پیش بینی‌هایی است که نااطمینانی از روند صعودی را تأیید می‌کند. به نظر می‌رسد مبنای تحلیل سهامداران بازار سرمایه همچنان ارز نیمایی است، زیرا از پایدار ماندن قیمت ارز پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا اطمینان ندارند.

دارابی با اشاره به اینکه قیمت‌ها در بورس همچنان در حال کاهش است، افزود: بسیاری از افرادی که هیجانی وارد بازار شدند، اکنون در حال خروج از آن هستند، همچنین خروج نقدینگی از بازارها نیز در این موضوع بی تأثیر نبوده است.

وی ادامه داد: اگر در ماه‌های آینده دلار در کانال ۳۰ هزار تومان بماند و یا به سطوح بالاتر از آن برسد، بازار سرمایه نیز متناسب با آن افزایش قیمت خواهد را تجربه می‌کند اما اگر نرخ دلار ریزش کند، بازار سرمایه عملاً در همین محدوده قیمتی باقی می‌ماند. تکلیف بازار در یک ماه آینده مشخص خواهد شد. اگر ترامپ در انتخابات شکست بخورد قطعاً برداشت ما از بازار تغییر خواهد کرد.

تحریم، بُرندگی لازم را ندارد؛ مشکل بازارها سیاست‌گذاری‌های گذشته است

کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: صرف نظر از هر مسئله‌ای، نرخ‌های کنونی واقعی نبوده و از طرفی سلاح تحریم نیز دیگر برندگی لازم را ندارد بنابراین بخش عمده‌ای از مشکلات ما در همه بازارها، ناشی از نوع سیاست‌گذاری‌هایی است که از گذشته داشته‌ایم.

دارابی افزود: تا کنون به درآمدهای نفتی و واردات دارو عادت داشتیم و به عنوان نمونه اگر هزینه‌ای که در ده سال گذشته صرف واردات انسولین شد را برای ساخت کارخانه تولید آن مصرف می‌کردیم اکنون یکی از بهترین تولید کنندگان انسولین دنیا بودیم.

وی ادامه داد: بیشتر مشکلات ما داخلی است و نباید انتظار تأثیر بسزای نتیجه انتخابات آمریکا در اقتصاد باشیم زیرا حتی اگر رئیس جمهور این کشور تغییر کند، سیاست‌های ماهوی آن در برابر ایران تغییر نخواهد کرد.

کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: همانطور که دیدیم برجام نیز منجر به حل مشکلات اقتصاد ایران نشد، باید برای حل مسائل در داخل کشور به دنبال راه حل باشیم.

دارابی تاکید کرد: همچنان سرمایه گذاری در بازار سرمایه مقرون به صرفه است زیرا بازار سرمایه و املاک ایران، بازارهای کلیدی برای ایجاد اشتغال بوده و رونق اقتصادی و اشتغال کشور به این بازارها وابسته است بنابراین سالم‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری که در گذشته نیز در حفظ ارزش پول و کنترل تورم نقش داشته، بازار سرمایه است.

کد خبر 450716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.