۱۹ هزار اصفهانی در نذر خون شرکت کردند/کاهش ۱۵ درصدی اهدا کنندگان خون

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان گفت: از ابتدای ماه محرم تا پایان صفر بیش از ۲۳ هزار و ۵۰۰ نفر جهت نذر خون به مراکز انتقال خون استان مراجعه کردند که از این تعداد حدود ۱۹ هزار نفر موفق به اهدای خون شدند، آمار اهداکنندگان خون استان اصفهان حدود ۱۵ درصد کاهش یافته است.

مجید زینلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه حدود ۱۵ درصد از آمار اهدا کنندگان خون کاسته شده، اما مصرف خون و فرآورده‌های خونی همیشگی است، اظهار کرد: در شرایط بحرانی کرونا و فصل سرد سال قرار داریم و مراکز درمانی نیز به صورت مستمر و روزانه به خون و فرآورده‌های خونی نیاز دارند و در این بین نیز تعداد مراجعه‌کنندگان برای اهدای خون همچنان کاهشی است، اگر این روند ادامه یابد، قطعاً با وضعیت بحرانی برای ذخیره خون مواجه خواهیم شد.

وی در خصوص میزان ذخیره خون استان، تصریح کرد: ذخیره خون استان باید بیش از هفت روز باشد، اما اکنون حدود سه روز است و به تمام گروه‌های خونی به ویژه منفی نیاز داریم، تعداد مراجعه کنندگان برای اهدای خون کاهش یافته است و برای رفع این مشکل همکاری بیشتر افراد جامعه نیاز است.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان در خصوص نذر خون امسال، گفت: از ابتدای ماه محرم تا پایان صفر بیش از ۲۳ هزار و ۵۰۰ نفر برای ادای نذر خون به مراکز انتقال خون استان مراجعه کردند که از این تعداد حدود ۱۹ هزار نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی خاطرنشان کرد: در روز شهادت امام رضا (ع) بیش از ۱۸۰ نفر برای شرکت در طرح نذر خون به مرکز جامع اهداکنندگان خون میدان خواجو مراجعه کردند که ۱۶۰ نفر موفق به اهدای خون شدند.

پلاسماهای اهدایی جوابگوی نیاز مراکز درمانی استان نیست

زینلی با توضیح اینکه به طور میانگین روزانه حدود ۲۵ واحد پلاسما کوویدی در مرکز اهدای خون اصفهان دریافت می‌شود، اضافه کرد: آمار ابتلا به کرونا و نیاز به پلاسمای کوویدی در استان اصفهان رو به افزایش است و نیاز روزانه مراکز درمانی استان نیز بسیار بیشتر از تعداد دریافتی پلاسما در مرکز انتقال خون است و پلاسماهای اهدایی جوابگوی نیاز مراکز درمانی استان نیست، نیاز به پلاسما کوویدی بسیار بالاست به ویژه در این چند روز که آمار مبتلایان افزایش یافته است، میزان درخواست پلاسما کوویدی نیز به شدت افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: بیماران بهبود یافته کرونا می‌توانند هر ماه یک بار برای اهدای پلاسما به مراکز انتقال خون اصفهان مراجعه کنند. هر بیمار بهبود یافته کرونا می‌تواند در طول شش ماه چندین نوبت برای اهدای پلاسما اقدام کند.

مدیر کل انتقال خون استان اصفهان با توضیح اینکه اهداکنندگان پلاسمای کوویدی در استان اصفهان بیشتر مردان هستند، ادامه داد: شیوع کرونا محدودیت‌های رفت‌وآمد برای افراد ایجاد کرده و سبب کاهش اهداکنندگان خون شده است و میزان اهدای خون تحت تأثیر شیوع کرونا قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ۹۷ درصد اهدا کنندگان خون مردان هستند، افزود: تنها سه درصد از اهدا کنندگان خون زنان هستند. نباید فراموش شود که نیاز به خون و فرآورده‌های خونی همیشگی است و اگر افراد مراجعه نکنند تا چند روز آینده با کمبود خون و فرآورده‌های خونی مواجه می‌شویم.

کد خبر 450537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.