ظهور وسایل نقلیه جدید در شهرها

پیدایش وسایل حمل و نقل الکتریکی برای اولین بار در تاریخ، به سال ۱۹۳۹ باز می‌گردد که تصاویری از خودروهای برقی بر دیوارهای یک نمایشگاه بین‌اللملی در نیویورک نظر تمام بازدیدکنندگان را به خود جلب کرد و حدود هشت دهه بعد، مخترعان چنین خودروهایی ساختند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اثرات گلخانه‌ای که در پی عادات تحرکی بشر افزایش یافته است، عامل بسیار مهمی در گرم شدن کره زمین و تغییرات اقلیمی بشمار می‌رود. این وضعیت، هم برای بشر و هم کره خاکی بسیار خطرناک است و به همین دلیل بسیاری از فعالان شهری را به جایگزینی موتور احتراق داخلی با موتورهای الکتریکی  سوق داده است. بسیاری از شهرهای سراسر جهان نظیر رم ایتالیا، آمستردام هلند، ابیدو در اتریش، مادرید و بارسلونا در اسپانیا و لندن از مدت‌ها قبل تردد خودروهای احتراقی را در مرکز شهرها محدود کرده‌اند. در شهرهای چینی نظیر چنگدو، شانگهای و شنژن نیز خودروهای الکتریکی به طور چشمگیری خیابان‌های سراسر شهر را فرا گرفته است.

آمار حاکی است که از سال ۲۰۱۷، بیش از ۱۶ هزار اتوبوس الکتریکی (۱۰۰ در صد کل اتوبوس‌های شهر) و ۲۰ هزار تاکسی برقی (یعنی چیزی بیش از ۹۴ درصد کل تاکسی‌های شهر) در خیابان‌های شنژن با جمعیت ۱۲ میلیون نفر در حال تردد هستند. این تنها یک نمونه از شهرهای موفق چین در زمینه استفاده از خودروهای الکتریکی است در حالی که مجمع جهانی اقتصاد از فروش نیمی از وسایل حمل و نقل برقی جهان در جمهوری خلق چین تا سال ۲۰۲۵ خبر داده است.

بسیاری از شهرهای دیگر جهان نیز در تلاش برای ترویج حمل و نقل پایدار و سبز هستند. بعضی از این شهرها به تدریج شروع به خرید اتوبوس‌های الکتریکی کرده‌اند در حالی که بسیاری از مقامات در سایر شهرهای جهان تمام توان خود را بکار گرفته‌اند تا شهروندان را به جایگزین کردن وسایل نقلیه موتوری با دوچرخه‌سواری، استفاده از اسکوتر و حتی پیاده‌روی سوق داده‌اند.

خودروهای بدون سرنشین

شاید اولین چیزی که انسان‌ها از شنیدن اصطلاح "خودروهای بدون سرنشین" در ذهن خود تداعی می‌کنند، کمی تخیلی و مربوط به انیمیشن‌های کودکانه باشد. اما واقعیت این است که نوعی وسیله نقلیه با عنوان خودروهای رباتیک در جهان ظهور پیدا کرده که بدون راننده در داخل شهرها حرکت می‌کند. خلاقان سنگاپوری از دیرباز به ایجاد خودروهای رباتیک مشغول بوده‌اند و از سال ۲۰۱۸ به بعد نیز برخی فعالان صنعتی آمریکایی ساکن در شهرهای آریزونا، فلوریدا، میشیگان و پنسیلوانیا به جمع استرالیایی‌ها برای ساخت خودروهای بدون سرنشین پیوسته‌اند.

در سال ۲۰۱۵یکی از کمپانی‌های معروف سنگاپوری به نام nuTonomy از اولین خودروهای بدون سرنشین خود رونمایی کرد و در سال ۲۰۱۶ این خودروها را در بازار در معرض فروش گذاشت. کمپانی آمریکایی معروف Waymo نیز دو سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۸ به طور گسترده شروع به تولید خودروهای بدون سرنشین کرد و آن‌ها را با قیمت بالا به افراد علاقمند فروخت. خودروهای بدون سرنشین یکی از بهترین گزینه‌ها برای افراد معلول و کودکانی است که نمی‌توانند به طور مستقل تردد کنند.

خودروهای متصل به اینترنت

ماشین متصل ماشینی است که به اینترنت دسترسی دارد و معمولاً به یک شبکه بی‌سیم محلی مجهز است که این اجازه را می‌دهد تا ماشین با به اشتراک‌گذاری دسترسی اینترنت با دستگاه‌های دیگر در داخل و خارج از خودرو ارتباط برقرار کند. امروزه مقامات رسمی در بسیاری از کلانشهرهای جهان نظیر نیویورک، پکن، مکزیکوسیتی و مادرید با تمرکز بر ارتقای وسایل نقلیه شخصی مانند اسکوترها و دوچرخه‌ها، حمل و نقل اشتراکی را آغاز کرده‌اند. اگرچه این کار چالش‌های زیادی نظیر بازسازی زیرساخت‌های شهری را سر راه مقامات محلی قرار داده است، با این حال مزایای بیشمار آن فعالان شهری را به بهره‌گیری دائمی از خودروهای متصل سوق داده است.

این روزها، اسکوترها و دوچرخه‌ها، به خصوص از نوع مجهز به GPS در بسیاری از نقاط دنیا به عنوان جایگزینی دائمی برای تردد در داخل شهر بشمار می‌روند که هر روز بر تعداد طرفداران آن نیز افزوده می‌شود. این در حالی است که خودروهای قدیمی نیز کارایی خود را از دست نمی‌دهند بلکه با ایجاد تغییراتی نه چندان بزرگ، قابلیت سازگاری با ماشین‌های اتصالی امروز را خواهند داشت. در سال ۲۰۱۶ تنها ۱۵ درصد خودروهای فروخته شده در بازار از قابلیت اتصال برخوردار بود در سال ۲۰۱۷ تنها ۲۲ درصد از تولیدکنندگان این ویژگی را به خودروهای در حال تولید خود افزودند. پیش‌بینی می‌شود که در آینده‌ای نزدیک، اغلب خودروها از قابلیت اتصال برخوردار باشد و تغییر چشمگیری در حمل و نقل پایدار جهان به وجود آورند.

کد خبر 449987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ساغر IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    4 0
    چیز کاملی نبود میتونست بهتر هم باشه