اگر اهل مطالعه هستید هرگز خواندن این ۳ شاهکار ادبی (عاشقانه) را فراموش نکنید

بعضی کتاب‌ها چه از نظر آرایه‌ها و صنایع ادبی به کار رفته و چه از نظر روند داستانی همیشه درخور توجه بوده‌اند و همچنان نیز به عنوان شاهکار شناخته می‌شوند؛ بعضی دیگر نیز به راحتی پتانسیل تبدیل به یک شاهکار ادبی در طول زمان را از خود نشان می‌‎دهند؛ هر چند هنوز زمان زیادی از انتشار آن‌ها نگذشته است.

در این مقاله شما را با سه نمونه از این شاهکارهای ادبی که بهتر است خواندن‌شان را هر چه زودتر شروع کنید، آشنا خواهیم کرد. همچنین برای خواندن لیستی از رمان‌های عاشقانه کلاسیک که در هر زمان خواندن آنها جذابیت خود را دارد به این لینک مراجعه کنید.

۱. غرور و تعصب

برای شب‌های طولانی پاییز و زمستان دنبا کتاب عاشقانه‌ای می‌گردید که در فهرست شاهکارهای ادبی باشد؟ شاید هم دنبال رمانی برای روزهای بلند تابستان هستید؛ در هر دو صورت پیشنهاد می‌کنیم شاهکار «غرور و تعصب» را در فهرست خواندنی‌هایتان قرار دهید و همین طور که روی تخت یا صندلی لم داده‌اید و یک فنجان چای برای خودتان ریخته‌اید به دنیای زیبایی که جین آستین برای نسل‌های بعد از خودش خلق کرده است، قدم بگذارید.

غرور و تعصب رمانی بلند است درباره دختری به نام الیزابت بنت که همراه با پدر و مادر و چهار خواهرش زندگی می‌کند. خانواده بنت موقعیت مالی خوبی ندارد؛ اما دختران این خانواده به ویژه جین و الیزابت که از بقیه بزرگ‌تر هستند، توانسته‌اند با مطالعه موقعیت‌شان را بهبود ببخشند و به دلیل زیبایی منحصر به فردشان هم مورد توجه هستند. در یکی از مهمانی‌هایی که دوست خانوادگی بنت‌ها برگزار می‌کند، دو مرد جوان و ثروتمند به نام‌های بینگلی و دارسی شرکت می‌کنند که یکی از آن‌ها، بینگلی به شدت دلداده جین می‌شود و دیگری در حالی که الیزابت گمان می‌کند از او خوشش آمده است؛ توجهی به این دختر نشان نمی‌دهد. بعد از این شب سلسله‌ای از اتفاقات به جریان می‌افتد که هر یک باعث شناخت بیشتر دارسی و الیزابت از هم و رشد علاقه‌شان می‌شود؛ اما موانعی در راه که باید از پس آن‌ها بربیایند.

غرور و تعصب حدود دویست سال پیش نوشته شد؛ اما از آنجایی که ماهیت عشق عوض نمی‌شود و جین آستین هم نویسنده روشنفکری بوده است؛ این کتاب و این داستان هنوز هم یکی از جذاب‌ترین داستان‌های عاشقانه جهان است که پیشنهاد می‌کنیم خودتان را به خواندن آن مهمان کنید.

۲. ملت عشق

شاید خود الیف شافاک هم فکر نمی‌کرد که بعد از نوشتن کتاب «ملت عشق» بتواند به شهرتی جهانی دست پیدا کند و کتاب او بارها و بارها به زبان‌های مختلف ترجمه شود. این کتاب که ترکیبی از شرح زندگی مولانا و دیدار او با شمس تبریزی و داستان یک زن آمریکایی میان سال در دوران حاضر است، خیلی زود توانست دل عده زیادی از خوانندگان را به دست آورد و بین کتابخوان‌ها به هم توصیه شود.

داستان ملت عشق با روایتی از یک زن میانسال آمریکایی به نام اللا شروع می‌شود. اللا با همسرش که دندانپزشک است زندگی می‌کند، چند فرزند دارد و از نظر موقعیت مالی هم در رفاه به سر می‌برد. ماجرا از زمانی شروع می‌شود که همسرش به او یک گردنبند الماس هدیه می‌دهد و روی کارت هدیه اللا را زنی فداکار و صبور معرفی می‌کند. اللا با خواندن این کارت بیش از پیش به خودش می‌آید و از اینکه تمام عمر زنی محتاط و خجالتی بوده و با این صفات شناخته می‌شود، ناراحت است؛ او بیش از همه جلوی همسرش هیچ وقت نتوانسته که خودش باشد. این اتفاقات مصادف می‌شود با دریافت کتابی برای ویرایش به نام «کفر شیرین» نوشته مردی به نام عزیز زاهارا. اللا مسئول ادیت این کتاب است؛ هم زمان با ویراستاری کتاب، داستان کفر شیرین نیز وارد «ملت عشق» می‌شود؛ داستانی که درباره مولانا و شمس است.

اللا رفته رفته نسبت به این داستان کنجکاو می‌شود و نسبت به نویسنده آن کنجکاوتر، غافل از اینکه این کنجکاوی قرار است به تحولی بسیار بزرگ در زندگی او تبدیل شود و گمشده زندگی‌اش را به او برگرداند.

ملت عشق روایتی از این دو داستان است که با زبانی ساده و بسیار روان برای خواننده نوشته شده و در زبان پارسی هم با ترجمه خوب ارسلان فصیحی همراه شده است. اگر هنوز این رمان عاشقانه را نخوانده‌اید و گمان می‌کنید وقت کافی برای آن ندارید، می‌توانید کتاب صوتی آن را با گویندگی پروین محمدیان دانلود کنید و از شنیدن یکی از شاهکارهای پر فروش معاصر در حین رانندگی یا در تاکسی نهایت لذت را ببرید.

۳. چشم‌هایش

۱۰ سال از مرگ استاد ماکان نقاش گذشته است و همچنان راز تابلوی مشهور او به نام چشم‌هایش برملا نشده است؛ تابلویی از تصویر محو یک زن با چشم‌هایی رازآلود و واضح که از همان روز قرار گرفتن در نمایشگاهی برای عموم تا یک دهه بعد همچنان سر و صدای زیادی به پا کرده است. استاد ماکان مردی با اعتقادات خاص خودش بوده، مجرد به نظر می‌رسیده و هیچکدام از شاگردانش او را با کسی ندیده بودند؛ اما این تابلو خلاف باور شاگردانش است. این مرد که بسیار رازدار بوده به دلیل مخالفت با حکومت دیکتاتور زمانش به روستای کلات تبعید می‌شود و بعد از مدتی خبر مرگ مشکوکش می‌رسد.

در تمام این سال‌ها زنان زیادی به دلیل ابهت زیاد استاد ماکان ادعا می‌کنند که صاحب چشم‌های توی تابلوی نقاشی او هستند؛ اما واضح است که دروغ می‌گویند. تا اینکه روزی راوی داستان زنی را می‌بیند که برای تماشای تابلو آمده است؛ زنی که به نظر می‌رسد همان گمشده معروف و مخزن اسرار استاد ماکان است.

آنچه خواندید خلاصه‌ای از داستان شاهکار ادبی بزرگ علوی، «چشم‌هایش» است. کتابی که در سال ۱۳۳۱ به رشته تحریر در آمد؛ اما همچنان یکی از آثار فاخر ادبیات فارسی به شمار می‌آید و به بزرگ علوی در کنار صادق هدایت لقب پدر داستان نویسی نوین ایران را داده است. این کتاب که همچنان تجدید چاپ می‌شود و مورد توجه منتقدان قرار دارد، یکی از آثار بسیار مناسب برای علاقمندان به خواندن رمان عاشقانه با تم اجتماعی است که از اتفاقات سیاسی و اجتماعی دوران نویسنده هم پرده برمی‌دارد. رمان عاشقانه چشمهایش را به شکل کتاب صوتی دریافت کنید. این اثر با صدای آرمان سلطان زاده خوانش شده و در دسترس علاقمندان به ادبیات فارسی قرار دارد.

کد خبر 449715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    3 17
    ملت عشق اونقدرا ارزش خوندن نداره كه گفتين شاهكارم نيست