علی اکبر ولایتی در راه پاستور؟

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد:

جواد امام: برخی چهره‌های شاخص لیست امید انتظارات مردم را برآورده نکردند

جواد امام در پاسخ به این پرسش که جامعه چه دیدگاهی نسبت به اصلاح طلبان دارد، اظهار کرد: شرایط اجتماعی اصلاح طلبان نسبت به گذشته آسیب دیده است. در ایجاد این شرایط، دوستان اصلاح طلبی که مردم به آنها اعتماد کرده و رأی دادند ولی انتظارات شأن را برآورده نکردند، نقش دارند.

وی ادامه داد: درست است که اصلاح طلبان در مجلس دهم در اقلیت بودند، ولی همین اقلیت هم نتوانست انتظارات مردم را برآورده کند. نمایندگانی مثل محمود صادقی، پروانه سلحشوری و علی مطهری در مجلس دهم خوش درخشیدند ولی انتظارات از برخی دوستان شاخص لیست امید برآورده نشد. ناکارآمدی دولت و تلاش دولت پنهان و نهادهای انتصابی هم در ایجاد نارضایتی مردم نقش بسزایی داشت.

دبیرکل حزب مجمع ایثارگران با اشاره به اینکه جایگاه جریان اصلاحات در نزد مردم آسیب دیده است، تصریح کرد: البته مردم بیش از اینکه از جریان اصلاحات ناراضی باشند، از ناکارآمدی‌های سیستمی و مشکلات کشور ناراضی هستند و جریان اصلاحات هم در درون همین سیستم قرار می‌گیرد بنابراین از این جریان هم ناراضی هستند. مردم احساس می‌کنند حضورشان در انتخابات به اندازه کافی تأثیرگذار نیست و موانعی بر سر انتخاب شأن وجود دارد. همه این عوامل باید در کنار هم دیده شود تا بتوان بررسی دقیقی برای نارضایتی مردم داشت. بخش عمده نارضایتی مردم چه از اصلاح طلبان چه سایر جریان‌ها، به موانعی برمی‌گردد که جمهوریت را کمرنگ می‌کند.

امام در پاسخ به این پرسش که آیا جریان اصلاحات می‌تواند پایگاه رأی اش را در انتخابات ۱۴۰۰ با خود همراه کند، اظهار کرد: مردم باید احساس کنند که اتفاق متفاوتی نسبت به گذشته رخ می‌دهد در غیر این صورت اصلاح طلبان به تنهایی نمی‌توانند مشوق حضور مردم در انتخابات باشند.

ولایتی می‌تواند یک کاندیدای فراجناحی باشد

اخیراً محمدجواد ابطحی از احتمال نامزدی علی‌اکبر ولایتی در انتخابات سال آینده سخن گفته است. ولایتی شخصیتی است که شاید بتوان او را فراجناحی دانست، فردی که مشاور مقام معظم رهبری است و در عین حال سابقه مذاکرات بین‌المللی را هم در کارنامه‌اش دارد و در عین حال در سال ۹۲ با نامزدی‌اش در انتخابات و رقابت با دیگر نامزدها نشان داد که برای کرسی ریاست‌جمهوری بی‌میل هم نیست؛ خاصه آنکه در آن سال با انتقاد به شیوه مذاکره جلیلی، یکی از نامزدهای آن انتخابات ثابت کرد که او را نمی‌توان در یک جناح خواست گنجاند. حال با ذکر اینکه احتمال دارد او نامزد ریاست‌جمهوری در سال آینده شود باید دید او این توانایی را دارد که برنامه‌ای متناسب با وضعیت کنونی داخلی و خارجی ایران ارائه دهد؟

محسن کوهکن درباره ورود ولایتی به عرصه انتخابات گفت: یک زمانی حضرت آقا درباره ریاست‌جمهوری مثال بسیار جالب و به ظاهر ساده‌ای زدند که اگر نیروهای سیاسی بر آن کار می‌کردند اوضاع سیاسی کشور بهتر از آنچه وجود دارد، می‌شد. قریب به مضمون ایشان گفتند که رئیس‌جمهور مانند نیروی راهنمایی و رانندگی‌ای است که سر چهارراه‌ها می‌ایستند. این مثال به ما می‌آموزد که رئیس‌جمهور مانند مأمور راهنمایی و رانندگی وظیفه دارد که ضابطه را اجرا کند و بگوید الان وقت آمدن اتومبیل‌ها از سمت راست خیابان است و سپس آمدن اتومبیل‌ها از سمت چپ تا با این کار عبور و مرور یا حق بروز و ظهور برای همه به صورت عادلانه وجود داشته باشد. برخی از رؤسای جمهور ما این کار را انجام ندادند و وقتی روی کار آمدند حامی جناح و طیف خود بودند. رئیس‌جمهور باید بتواند اولویت‌ها به درستی تعیین کند و سپس برای اجرای آن اولویت‌ها تلاش کند، باید اخلاف را رعایت کند، باید بتواند در عرصه بین‌المللی با زبانِ سیاسی و بین‌المللی از منافع ملی دفاع کند و بتواند اوضاع کشور را از هر حیث سامان دهد. واقعیت این است که چنین ویژگی‌هایی در آقای ولایتی وجود دارد و او فردی کلان‌نگر است و ذهنی سیال دارد که می‌تواند تحلیل‌های جامعی از موضوعات ارائه کند و به هیچ‌وجه نگاه جناحی، گروهی و طیفی ندارد و اگر بخواهد که نامزد ریاست جمهوری شود، می‌تواند یک نامزد فراجناحی باشد که این یک ویژگی بسیار مهمی است. به یاد دارم که او وقتی می‌خواست آماری را ارائه کند به جزئی‌ترین شکل ممکن آمار را اعلام می‌کرد که مبین حافظه کم‌نظیر و دقت او در امور داشت و همیشه می‌کوشید که از ارائه اطلاعات نادرست پرهیز کند.

مردم شناخت عمیقی از ضرغامی ندارند

حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، با اشاره به احتمال حضور عزت‌الله ضرغامی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اظهار کرد: حضور در عرصه انتخابات نیازمند الزامات فراوانی همچون وحدت اصولگرایان برای تمرکز بر روی نامزد انتخاباتی و دیگری برخورداری از چهره کاریزماتیک است.

او ادامه داد: با توجه به مطالبه مقام معظم رهبری، دولت آینده باید انقلابی، حزب‌اللهی و جوان باشد، به همین دلیل لازم است که نامزد مورد نظر، این موارد را رعایت کند تا رأی قابل توجهی کسب کند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی تصریح کرد: اینکه عزت‌الله ضرغامی تا چه اندازه این ویژگی‌ها را دارد، نیازمند نظرات و بررسی‌های کارشناسی شده است، اما حق هر کسی بوده و هست که خودش را توانا در عرصه انتخابات بداند، البته اینکه مردم چه مقدار شناخت کافی نسبت به آن نامزد داشته باشند هم مسئله مهمی است.

ترقی بیان کرد: حضور ضرغامی در میان مردم در حدی نبوده که شناخت عمیقی نسبت به او داشته باشند، مدت‌ها از مسئولیت او می‌گذرد و تنها ایفای نقش در سازمان و صدا و سیما نمی‌تواند برای رئیس اسبق صدا و سیما رای‌آور باشد.

او در پایان گفت: انتخابات درست نیازمند شایستگی و البته گفتمانی مناسب بر اساس مطالبات مردم است.

طعنه یک فعال سیاسی اصلاح طلب به حسن روحانی

جلال جلالی‌زاده نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و فعال سیاسی اصلاح‌طلب ضمن اشاره به مشکلات اقتصادی و سیاسی کشور و عملکرد دولت روحانی در جهت حل این مسائل، گفت: یک زمانی آقای خاتمی رئیس‌جمهوری سابق ایران گفتند که ریاست جمهوری نقش تدارکات‌چی را در کشور ایفا می‌کند ولی ما امروز شاهد آن هستیم که آقای روحانی حتی نتوانستند یک آبدارچی خوبی باشند و در انجام این نقش خودشان هم خوب نبودند. البته همان وقتی که چهره‌هایی چون آقای نوبخت و آقای واعظی امور دولت را در دست گرفتند، ما باید انتظار چنین اتفاقاتی را می‌داشتیم.

این رئیس مجمع نمایندگان اهل سنت مجلس ششم با انتقاد از عدم مشورت مسئولان دولتی با کارشناسان و نحوه تصمیم‌گیری آنان در مواجهه با مشکلات کشور، تصریح کرد: اینکه مسئولان دولتی خودشان را بی‌نیاز از مشورت و هم‌اندیشی با کارشناسان و صاحب‌نظران می‌دانند و یا برخی مقامات دولتی حتی حاضر نیستند وقتی را برای دیدار با وزرا صرف کنند، معلوم است که شرایط کشور بهتر از چیزی که امروز شاهد هستیم، نشود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه همه مشکلات کشور را نباید فقط متوجه عملکرد دولت دانست و صرفاً آقای روحانی را مقصر اصلی تمام مشکلات معرفی کرد، خاطرنشان کرد: تمام دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی درخور خودشان در این مشکلات و مسائل سهیم بودند. البته مردم توقع دیگری از دولت داشتند و امروز از دولت و رئیس‌جمهوری می‌خواهند که نسبت به این مشکلات پاسخگو باشند. مجلس هم باید به نمایندگی از مردم، مشکلات کشور را از دولت مطالبه کند، چراکه فردا هم مجلس باید در قبال عملکرد خودش به مردم پاسخ بدهد.

وی با تاکید بر اینکه امروز شرایط اجتماعی کشور مناسب نیست، گفت: امروز بخشی از مردم نسبت به مسائل و مشکلات کشور بی‌تفاوت شدند، بسیاری از مردم با مشکلات شدید معیشتی و اقتصادی مواجه هستند، فاصله طبقاتی بین مردم بسیار زیاد شده است. یک طبقه خاص در جامعه ویلاهای و ماشین‌های لوکس و گران قیمت دارند و در مقابل بخشی از مردم از داخل سطل‌های زباله شهری امرار معاش می‌کنند. ما اگر این روند را اصلاح نکنیم خیلی زود با بحران‌ها و مشکلات و تهدیدات جدی‌تری مواجه خواهیم شد.

جلالی‌زاده افزود: وضعیت نگران‌کننده‌ای که شهروندان امروز با آن مواجه هستند، اصلاً در شأن یک جامعه اسلامی و علوی نیست. ما باید هرچه سریع‌تر چاره‌ای برای حل این مشکلات پیدا کنیم.

واکنش دستیار قالیباف به نظر جنجالی فائزه هاشمی درباره اسرائیل

حسین امیر امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل و دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین در واکنش به اظهارات منتسب به فائزه هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: اینجانب اساساً علاقه‌ای به ورود در برخی مجادلات سیاسی غیر ضروری داخلی ندارم، اما سخنان منسوب به خانم فائزه هاشمی در مورد رژیم جعلی اسرائیلی که تهدید کننده صلح و امنیت منطقه است به دور از حکمت و تدبیر است. متأسفانه این موضع نسنجیده و نادرست ایشان باعث ذوق زدگی صهیونیست‌های تروریست شده است.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل بیان کرد: مرحوم هاشمی رفسنجانی از جوانی حامی فلسطین بودند و کتاب ارزشمندی را هم در این خصوص به رشته تحریر در آوردند. حداقل آن را مرور کنید و اظهاراتتان را اصلاح نمائید.

«اسرائیل تودی» در مطلبی با عنوان ایران باید در سیاستش درباره اسرائیل تجدید نظر کند سخنان فائزه رفسنجانی در گفت‌وگو با روزنامه آرمان را بازتاب داد. فائزه هاشمی گفته بود: وقتی تاریخ را مرور می‌کنیم مشاهده می‌شود که این رژیم از سال ۱۹۴۸ در سازمان ملل به عنوان یک کشور شناسایی شد؛ باید در عرصه جهانی به‌روز باشیم و تصمیماتی را بگیریم که با منافع ما سازگار باشد.

کد خبر 449570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.