جوانان و نوجوانان مستعدترین افراد برای اختلالات روان هستند

یک روانشناس گفت: سن شیوع اختلالات روانپزشکی از ۱۵ تا ۳۵ سالگی است و بیشتر افراد درگیر اختلالات روانی را جوانان و نوجوانان تشکیل می‌دهند. بخش اعصاب و روان نوجوانان در بیمارستان‌های مدرس و الزهرای اصفهان سعی بر ارائه خدمات سلامت روان به این قشر از جامعه را دارند.

هما محمدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: اختلالات روانی نوجوانان مانند اختلال در شخصیت که روند درمان آن شاید بیش از پنج سال طول بکشد با چند جلسه مشاوره حل نخواهد شد و نوجوانان باید چندین سال در روند درمان قرار بگیرند تا مشکل به‌صورت کامل رفع شود که با توجه به حمایت نکردن بیمه‌ها از پوشش درمانی این اختلالات، خانواده‌ها در همان جلسات اولیه به‌دلیل بالا بودن هزینه درمان، آن را رها می‌کنند و پروسه درمان برای نوجوان به‌صورت ناتمام باقی می‌ماند.

وی در خصوص مقایسه اختلالات روانی امروزی با سال‌های گذشته، افزود: در گذشته مراجعه کنندگان صرفاً با یک بیماری روانی مانند اسکیزوفرنی یا اختلالات خلقی مراجعه می‌کردند و پس از طی کردن روند درمان و دریافت دارو به زندگی روزمره خود بازمی‌گشتند اما امروزه با توجه به افزایش آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی از جمله معضلات فضای مجازی به‌خصوص برای قشر نوجوان و جوان جامعه که توانایی حل این معضلات را به تنهایی ندارند کیس‌های اختلالات روان بسیار پیچیده‌تر و بیشتر شده‌اند.

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی تصریح کرد: نوجوان باید به اجتماع وارد شود، مسئولیت بپذیرد و در آینده زندگی مشترک تشکیل دهد. حال با وجود اختلالات روانی از جمله اعتیاد به اینترنت، بلوغ زودرس و روابط نامشروع با جنس مخالف، فرار از خانه، افسردگی، سرخوردگی، توهم، هذیان و سرخوشی ناشی از مصرف موادمخدر جدید مانند شیشه و آمفتامین یا مصرف مشروبات الکلی و نبود درمان صحیح آن منجر به تبدیل این چرخه به یک چرخه معیوب شده است.

‌لزوم حمایت بیمه‌ها از درمان اختلالات روانی

وی با بیان این‌که سن شیوع اختلالات روانپزشکی از ۱۵ تا ۳۵ سالگی است و بیشتر افراد درگیر اختلالات روانی را جوانان و نوجوانان تشکیل می‌دهند، اضافه کرد: بیمه‌ها باید پوشش هزینه خدمات روانشناسی را هم جزو تعرفه‌های خود قرار دهند؛ همچنین تأسیس مراکزی برای مشاور رایگان یا خیریه‌هایی که بتوانند این نوجوانان را تا تکمیل روند درمان زیر نظر قرار دهند بسیار ضروری است.

محمدزاده با تاکید بر ضرورت درمان اختلالات روانی نوجوانان، گفت: در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تخصیص بخش‌هایی در بیمارستان‌ها مانند بخش اعصاب و روان نوجوانان در بیمارستان مدرس و الزهرای اصفهان سعی دارد تا نوجوانانی که خانواده‌ها توان نگهداری آنها را به دلیل اختلالات روانی ندارند تا اتمام پروسه درمان در این بخش‌ها قرار بگیرند همچنین امروزه سعی بر آن است با وجود کلینیک‌های روان‌شناسی کودک و نوجوان و روان‌شناسان بسیاری که در سطح کشور به صورت حضوری و آنلاین زیر نظر سازمان نظام روانشناسی در حال فعالیت هستند تا حد امکان این اختلالات در پروسه درمان قرار بگیرند.

سامانه ۴۰۳۰ خط ارتباطی مشاوره روانشناسی است

وی در خصوص مقایسه اختلالات روانی مردان و زنان اظهار کرد: با وجود اینکه زنان و مردان تقریباً به یک نسبت آماری درگیر اختلالات روانی هستند اما زنان به‌دلیل مسائل هورمونی، بارداری، زایمان و سندرم اختلال پیش از قاعدگی بیشتر از آقایان درگیر افسردگی هستند و همچنین اختلالات جنسی، اختلالات شخصیت و با تفاوت کمی اختلال دو قطبی در مردان بیشتر دیده می‌شود.

این روانشناس بالینی بیمارستان اعصاب و روان شهید مدرس در خصوص شایع‌ترین اختلال روانی در اصفهان، تصریح کرد: بر اساس آمارگیری و ارزیابی شده افسردگی شایع‌ترین اختلال روانی در شهر اصفهان است که از علل آن می‌توان به اعتیاد، مشکلات اقتصادی و تعارضات زناشویی اشاره کرد که در این راستا فعالیت‌هایی از جمله مشاوره‌های فردی و گروهی، آموزش و اطلاع‌رسانی علائم افسردگی به‌صورت بروشور به عموم ارائه شده‌ است و درمان رایگان افسردگی توسط روانشناسان سلامت جامعه در مراکز بهداشت انجام می‌شود که معمولاً قشر متوسط جامعه از این درمان‌ها بهره می‌گیرند.

وی با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به اختلالات روانی در دوران کرونا و پساکرونا، اظهار کرد: آمارکودک آزاری و همسر آزاری در کشور پس از بحران کرونا بسیار افزایش یافته است که ناشی از قرنطینه مردان در خانه، افزایش فشار روانی و افسردگی است که گروه روانشناسی کشور از طریق سامانه ۴۰۳۰ و همچنین سازمان نظام روانشناسی و شبکه بهداشت پیگیر بودند و به‌صورت رایگان به عموم مشاوره داده‌اند.

کد خبر 449358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.