چگونه در دوران سرماخوردگی سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنیم؟

برای مقابله با سرماخوردگی که باعث تضعیف بدن و سیستم ایمنی می‌شود، پیروی از یک رژیم غذایی متعادل، نقش مهمی در بهبود سریع افراد دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، غذاهای مفید به مبارزه با عفونت‌ها و پیشگیری از بیماری‌ها کمک می‌کند و بهترین منابع غذایی و دارویی مفید برای بدن محسوب می‌شود. پیروی از یک رژیم غذایی مناسب و متعادل در زمان سرماخوردگی، نقش بسزایی در عملکرد صحیح بدن و افزایش توانایی آن برای مقابله با ویروس‌ها دارد. غذاهای سرشار از بتاکاروتن، ویتامین‌های C و E و مواد شیمیایی گیاهی، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به بهبود سریع‌تر افراد می‌کند. در ادامه شما را با بعضی از منابع مهم برای تقویت سیستم ایمنی بدن در دوران سرماخوردگی آشنا می‌کنیم:

آنتی‌اکسیدان‌ها

یکی از روش‌های محافظت بدن، مقابله با رادیکال‌های آزاد است که مولکول‌هایی مضر و آسیب‌رسان برای غشای سلول‌ها محسوب می‌شوند. با از بین بردن قدرت تخریب این مولکول‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها برای سالم ماندن یا بهبود سریع بیماری به بدن کمک می‌کنند. میوه‌ها و سبزیجات، بهترین منابع آنتی‌اکسیدان‌ها محسوب می‌شوند و اکثر سازمان‌ها ی بهداشتی مصرف روزانه پنج تا ۹ وعده از آن‌ها را در شبانه روز توصیه می‌کنند. برای مثال مصرف یک‌چهارم طالبی به عنوان منبعی غنی ویتامین C و بتاکاروتن یا اسفناج با وجود بتاکاروتن، ویتامین C، اسیدفولیک و منیزیم می‌تواند بسیار برای بدن مفید باشد.

در حالت کلی مواد سرشار از بتاکاروتن و سایر کاروتنوئیدها شامل زردآلو، مارچوبه، جگر گاو، چغندر، کلم بروکلی، طالبی، هویج، ذرت، کلم پیچ، انبه، خردل، سبزیجات، شلیل، هلو، گریپ فروت، کدو تنبل، کدو زرد، سیب‌زمینی شیرین، نارنگی، گوجه فرنگی و هندوانه و خوراکی‌های سرشار از ویتامین C شامل کلم بروکلی، طالبی، گل‌کلم، کلم‌پیچ، کیوی، آب پرتقال، پاپایا، انواع فلفل، سیب‌زمینی شیرین، توت فرنگی و گوجه فرنگی می‌شود و برای دریافت ویتامین E می‌توان بادام، روغن ذرت، روغن جگر ماهی، فندق، خرچنگ دریایی، کره بادام زمینی، روغن زعفران، ماهی قزل‌آلا و دانه‌های آفتابگردان مصرف کرد.

بیوفلاونوئیدها

در کنار آنتی‌اکسیدان‌ها، مصرف غذاهای حاوی بیوفلاونوئیدها نیز ممکن است به سلامت بدن کمک کند، چرا که این عناصر از مواد مغذی اصلی برای کمک به تقویت و فعال شدن سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شوند و همراه با مصرف ویتامین C موجود در گیاهان می‌توانند به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل کنند. این ماده غذایی در هسته مرکبات، فلفل سبز، لیمو، لیموترش، پرتقال، گیلاس و انگور به وفور یافت می‌شود. کلم بروکلی، مرکبات و پیازهای قرمز و زرد نیز منبعی غنی برای کوئرستین هستند که یک بیوفلاونوئید بسیار غلیظ محسوب می‌شود.

پروتئین‌ها

بدن انسان برای ساخت و ترمیم بافت بدن، مبارزه با عفونت‌های ویروسی و باکتریایی به پروتئین نیاز دارد، اما مصرف بیش‌از حد آن برای کلیه‌ها مضر است و باید برای دریافت آن از منابع بدون چربی مانند لوبیا و سویا، گوشت گاو بدون چربی و مرغ یا بوقلمون بدون پوست استفاده شود. ترکیب پروتئینی گلوتاتیون ماده مغذی دیگری است که به عملکرد سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت‌ها کمک می‌کند و در منابعی هم‌چون کلم بروکلی، کلم بروکسل، کلم، گل کلم، اسفناج و سایر سبزیجات چلیپایی به وفور یافت می‌شود.

مواد شیمیایی گیاهی

غذاهای سرشار از مواد شیمیایی گیاهی نیز برای سلامتی بسیار مهم است. یک رژیم غذایی مناسب شامل انواع غلات، میوه‌ها و سبزیجات این مواد سالم را در اختیار بدن قرار می‌دهد. سیب، زردآلو، کلم بروکلی، کلم بروکسل، کلم، هویج، گل کلم، سیر، حبوبات، پیاز، فلفل قرمز، سویا، سیب‌زمینی شیرین و گوجه‌فرنگی منابع غنی مواد شیمیایی گیاهی محسوب می‌شوند.

سوپ مرغ

تحقیقات حاکی است که مصرف سوپ مرغ تأثیر بسیاری در مقابله بدن با سرماخوردگی دارد، به رفع گرفتگی بینی و همچنین مخاط نازک برای تسهیل سرفه کمک می‌کند و ممکن است اثرات ضد التهابی خفیفی داشته باشد که در کاهش علائم سرماخوردگی مؤثر است.

کد خبر 448938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.