تیر آخر برای جبران شکست

وزارت خزانه‌داری آمریکا در راستای ایجاد فشارهای حدکثری علیه جمهوری اسلامی ایران، عصر پنجشنبه تحریم‌های جدیدی را علیه ۱۸ نهاد مالی ایرانی اعمال کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دونالد ترامپ طی دوره چهار ساله ریاست‌جمهوری خود، نه تنها در سیاست‌های بین‌المللی علیه ایران، کره شمالی، چین و روسیه شکست خورد، بلکه حتی حمایت کشورهای اروپایی را در سیاست‌های خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی ایران از دست داده است. اکنون دونالد ترامپ و تیم دیپلماسی ایالات متحده آمریکا در روزهای پایانی دوره مسئولیت خود، استراتژی تحریک‌آمیز خود علیه ایران را مضاعف کرده‌اند تا بتوانند آن را به حضور سر میز مذاکره مجاب کنند.

در ادامه تحریم‌های خصمانه واشنگتن علیه جمهوری اسلامی، وزارت خزانه‌داری آمریکا پنجشنبه -۱۷ مهر- تمامی کانال‌های بانکی ایران که تا پیش از این از تحریم‌های ثانویه آمریکا معاف بود تحت تحریم قرار داد.

بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، تمامی شعب بانک‌های رفاه کارگران، بانک کشاورزی، بانک مسکن، بانک شهر، بانک اقتصاد نوین، بانک قرض‌الحسنه رسالت، بانک حکمت ایرانیان، بانک ایران زمین، بانک اسلامی همکاری منطقه‌ای، بانک کارآفرین، بانک خاورمیانه، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، بانک پاسارگاد، بانک سامان، بانک سرمایه، بانک توسعه تعاون، بانک گردشگری در سرتاسر جهان تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته‌اند.

ایالات متحده آمریکا با هدف بستن معدود منافذ مالی موجود و بی‌اثر کردن وعده بازگشت به برجام جوبایدن، کانال‌هایی که ایران از آن برای واردات اقلام بشردوستانه مانند غذا و دارو استفاده می‌کرد را تحت تحریم قرار داد و شدیدترین محدودیت‌های اقتصادی را بر مبادلات تجاری جمهوری اسلامی ایران اعمال کرد.

روزنامه نیویورک‌تایمز در مورد تحریم مالی ایران توسط آمریکا نوشت که "تحریم‌های جدید بعید است هدف دولت ترامپ مبنی بر مجبور کردن ایران به حضور سر میز مذاکره را محقق کنند. ترامپ قصد دارد در آستانه انتخابات سوم نوامبر، موضع خودش در برابر ایران را سرسخت نشان دهد. او خروج یکجانبه خودش از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران را دستاورد مطلوب سیاست خارجی معرفی می‌کند.»

اما محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه در اولین واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا علیه تعدادی از بانک‌های ایرانی این اقدام را محکوم کرده و گفت که "رژیم آمریکا قصد دارد در بحبوحه همه‌گیری جهانی ویروس کرونا کانال‌های [مالی] باقی‌مانده ما برای پرداخت بهای غذا و دارو را نابود کند. ایرانیان در مقابل این ستمگری جدید تاب خواهند آورد، اما دسیسه‌چینی برای ایجاد گرسنگی دادن به یک جامعه جنایت علیه بشریت است. عاملان و اجراکنندگان [این اقدام ستمگرانه] که پول ما را بلوکه می‌کنند، با عدالت روبرو خواهند شد. "

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه هم در توئیتی نوشت که "بی‌بی اول‌ها (کسانی که تامین منافع نتانیاهو را بر منافع آمریکا ترجیح می‌دهند) سرخورده از شکست‌های حقارت‌بار و بی‌ثمر «فشار حداکثری»، ترامپ را برای تشدید سیاست غیرانسانی هدف قرار دادن مردم عادی ایران، اغوا کرده‌اند. آمریکا یک بار دیگر نیز شکست خواهد خورد. "

حسن روحانی، رئیس جمهور نیز این حرکت‌ها را رفتارهای بی سرانجام آمریکا در تداوم خطای راهبردی ترامپ در خروج از برجام دانست و گفت که "دولت آمریکا در چارچوب تحلیلی غلط بر این باور بود که این تحریم‌ها مقاومت ایران را در هم می‌شکند و ما را دچار مشکل می‌کند اما گذشت زمان نشان داد که این تحلیل به‌شدت با واقعیت فاصله دارد و ناکارآمد بوده است. "

حال باید دید که پاسخ جمهوری اسلامی ایران به این تحریم‌ها چه خواهد بود؟ این تحریم‌ها چه تأثیری بر سیاست خارجه و وضعیت اقتصادی کشور خواهد گذاشت؟

تحریم‌های جدید آمریکا کارکرد رسانه‌ای دارد

علی امیدی، کارشناس روابط بین‌الملل به خبرنگار ایمنا می‌گوید که برخی بانک‌های ایرانی که در گذشته معاف از تحریم‌های حداکثری آمریکا بودند، در این مقطع توسط دولت آمریکا تحریم شدند. کارکرد این بانک‌ها اقتصادی نبود بلکه تنها در برخی مبادلات غذایی و دارویی مشارکت داشتند؛ بنابراین تحریم بانکی جدید ایالات متحده آمریکا تنها کارکرد رسانه‌ای برای تیم دونالد ترامپ دارد.

به گفته وی، دونالد ترامپ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دنبال دستاوردی دیپلماتیک در زمینه روابط امور بین‌الملل است و این اقدام را در راستای ایجاد فشار اقتصادی علیه ایران با حمایت لابی‌های رژیم صهیونیستی انجام داد.

این کارشناس روابط امور بین‌الملل خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر چین، روسیه، ژاپن و اتحادیه اروپا در واکنش به فشارهای آمریکا علیه ایران، این اقدام را محکوم کرده و منتظر نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند.

آمریکا می‌خواهد بنیان‌های اقتصادی ایران را نابود کند

جلال خوشچهره، کارشناس روابط بین‌الملل هم به خبرنگار ایمنا می‌گوید: سیاست‌های حداکثری واشنگتن علیه ایران در راستای وادار کردن این کشور به گفت و گو است؛ زیرا توافق تهران با دونالد ترامپ، برگ برنده‌ای در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواهد بود، اما ایران معتقد است ترامپ دنبال تحمیل خواسته‌های خود بر جمهوری اسلامی است و به همین دلیل تن به گفت و گو نمی‌دهد.

به گفته وی، در حال حاضر شاهد قوی‌ترین فشارهای اقتصادی آمریکا علیه ایران هستیم که تمامی اجزای اقتصادی کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد و مشکلات فراوانی را برای چرخه اقتصادی نظام جمهوری اسلامی ایران ایجاد خواهد کرد.

به گفته این کارشناس روابط بین‌الملل، با توجه به ناکامی دونالد ترامپ در سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا، وی در تلاش است با شدت بخشیدن به فشارهای اقتصادی خود بنیان‌های اقتصادی ایران را نابود کند. قطعاً تحریم‌های اخیر ایالات متحده، مبادلات غذا و دارو ایران را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما نمی‌تواند زمینه ساز گفت و گو بین تهران و واشنگتن تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باشد.

به عقیده خوشچهره، این اقدام ترامپ تیر آخر محسوب نمی‌شود، زیرا زمانی که فشارهای دیپلماسی راهگشا نباشد درگیری‌های نظامی آغاز می‌شود؛ بنابراین آخرین اقدام ترامپ شروع درگیری‌های نظامی با ایران خواهد بود.

دولت از هرگونه اقدام احساسی در این رابطه خودداری کند

علیرضا محرابی، کارشناس روابط بین‌الملل معتقد است که ترامپ با اعمال فشارهای حداکثری علیه ایران به اهداف خود دست نیافت و به همین دلیل آخرین تلاش‌های خود را علیه ایران بکار گرفته تا با پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، ناکامی خود را در فشارهای اقتصادی علیه ایران جبران کند.

به گفته وی، تحریم‌های قلدرمآبانه ایالات متحده، مبادلات بین‌المللی ایران مانند غذا و دارو را تحت تأثیر قرار می‌دهد که البته دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به این اقدام واکنش مناسبی انجام خواهد داد.

به گفته این کارشناس روابط بین‌الملل، دستگاه سیاست خارجه تهران باید تلاش کند با همکاری کشورهای چین، روسیه و اتحادیه اروپا در مجامع بین‌المللی این اقدام آمریکا را محکوم کند. لازم است دولت از هرگونه اقدام احساسی در این رابطه خودداری کند و در راستای رفع اثر این تحریم‌ها و به واسطه حمایت متحدان جمهوری اسلامی، کاستی‌های ایجاد شده را جبران کند.

کد خبر 448912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.