کرونا موجب تأخیر در برگزاری آئین اختتامیه ششمین جایزه جهانی اربعین شد

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: به رغم برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته برای برگزاری آئین اختتامیه ششمین جایزه جهانی اربعین که قرار بود منتخبین ۲۰ کشور جهان در آن حضور داشته باشند به لحاظ رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عدم گسترش ویروس کووید ۱۹ به تاریخ دیگری موکول شد.

به گزارش ایمنا، علیرضا رشیدیان، اظهار کرد: بر اساس زمانبندی و برنامه ریزی‌های انجام گرفته قرار بود آئین اختتامیه ششمین جایزه جهانی اربعین با اعطای جوایز ویژه در تاریخ سه شنبه پانزدهم مهرماه جاری برگزار شود.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه آئین اختتامیه ششمین جایزه جهانی اربعین با حضور کشورهای خارجی تا قبل از پایان ماه صفر برگزار خواهد شد، گفت: اشاعه فرهنگ عاشورا و نمایش جلوه‌های دلدادگی به سیدالشهدا (ع) از مهم‌ترین اهداف برگزاری این آئین است.

نمایشگاه اربعین با ۴۰ اثر منتخب

وی با اشاره به اینکه در حاشیه آئین اختتامیه ششمین جایزه جهانی اربعین نمایشگاهی از ۴۰ اثر منتخب در زمینه تصاویر فرهنگ عاشورایی برگزار می‌شود، در خصوص دیگر برنامه‌های اجرایی و فرهنگی به انجام رسیده نیز گفت: در این خصوص راه‌اندازی دو کارگروه اطلاع‌رسانی به رسانه‌ها، کار گروه ویژه اطلاع‌رسانی اربعین برای ادمین کانال‌های پرمخاطب از دیگر اقدامات به انجام رسیده در ایام ماه صفر است.

رشیدیان اظهار کرد: برگزاری ۱۱ نشست و برنامه متعدد با حضور صاحب نظران و اهالی اهل قلم و مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران از سی‌ام مرداد ماه امسال که این روند همچنان ادامه دارد نیز از دیگر اقدامات به انجام رسیده است.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: برگزاری برخی نشست‌های تحقیقی و پژوهشی با عنوان نقش حضرت زینب (س) در اربعین، دل نوشته‌های اربعین، شعرخوانی، کتاب خوانی، و معرفی و بررسی کتاب قصه کربلا از دیگر اقدامات انجام گرفته در ایام محرم و صفر است.

وی ادامه داد: تولید کلیپ‌هایی در فضای مجازی با شعر خوانی ۱۴ شاعر برجسته و انتشار آن با مضامین فرهنگ ایثار، شهادت و حماسه کربلا نیز از جمله برنامه‌های اجرایی شده در این ایام است.

توزیع ۵ هزار جلد کتاب رایگان با موضوع عاشورا

رشیدیان با بیان توزیع پنج هزار جلد کتاب منتخب با موضوع عاشورا، اربعین و فلسفه نهضت حسینی به صورت رایگان به کتابخانه‌های سراسر کشور، گفت: انجام وبینار منطقه‌ای با عنوان امام حسین (ع) و محبت اهل بیت محور همگرایی امت اسلام با حضور اندیشمندانی از ایران و کشورهای جنوب شرق آسیا از دیگر برنامه‌های عملیاتی شده طی ایام محرم و صفر است.

معاون وزیر ارشاد با تاکید بر برگزاری وبینار منطقه‌ای دیگری با عنوان امام حسین (ع) محور همدلی مسلمانان در اربعین حسینی با حضور اندیشمندان ایرانی و کشورهای خارجی به خصوص غرب آسیا، اظهار داشت: گفت وگوهای علمی با موضوع سلوک حسینی در اربعین، همایش منطقه‌ای شبه قاره، غرب آسیا و آمریکای لاتین البته به زبان‌های خارجی از دیگر برنامه‌های به انجام رسیده است.

به گفته وی، تهیه نشریات الکترونیک در فضای اربعین، بهره‌مندی از مبلغان زبان دان با هدف توسعه فرهنگ اربعین حسینی، اهتمام ویژه به روضه خانگی، توزیع بسته‌های بهداشتی در بقاع متبرکه، توزیع بسته‌های معیشتی بین خانواده‌های نیازمندان و برگزاری نشست‌های تخصیصی ویژه اربعین با حضور اساتید علوم و جامعه‌شناسی دانشگاه‌ها از دیگر برنامه‌های به انجام رسیده است.

رشیدیان اظهار کرد: ایجاد کانال باز نشر محتوا در گروه‌های پر مخاطب ویژه عزاداری در ایام محرم و فراخوان گروه هماهنگی تولید و نشر محتوا با حمایت مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که هم اکنون در دست انجام است، از دیگر اقداماتی است که طی این مدت به انجام رسیده است.

هر خانه یک حسینیه

وی به ایرنا گفت: طرح پویش هر خانه یک حسینیه برای فضاسازی و بستر سازی فرهنگی ویژه ایام عزاداری ایام محرم و صفر، طرح پویش روضه خوانی خانگی، طرح سوگواری مجازی اشراق با همکاری معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و غیره و اخذ ۱۷۰۰ اثر در این زمینه و اهدا جوایز از یک تا هفت میلیون تومان به همراه جوایز معنوی نگین انگشتر عقیق حرم مطهر امام حسین (ع) که مراسم آن در آخر آبانماه امسال برگزار خواهد شد از دیگر اقدامات خوبی است که به انجام رسیده است.

کد خبر 448678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.