ثبت ۱۲ هزار و ۷۰۲ مورد تولد ایرانیان خارج کشور در سال گذشته

مدیرکل امور هویتی ایرانیان خارج از کشور سازمان ثبت احوال کشور گفت: در سال گذشته ۱۲ هزار و ۷۰۲ مورد تولد ایرانیان خارج از کشور ثبت شده و برای آنها شناسنامه صادر شده است.

به گزارش ایمنا، بهمن مشایخی، اظهار کرد: همچنین در این مدت هزار و ۸۲۹ مورد سند وفات (اعم از ثبت فوت‌های جاری و معوقه) مربوط به ایرانیان خارج از کشور به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۱۱ هزار و ۱۲۱ جلد شناسنامه مجدد (شامل تعویض و المثنی) صرف نظر از محل صدور شناسنامه افراد و به صورت پایگاه محور بر اساس درخواست‌های تنظیمی رسیده از نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور توسط اداره کل امور هویتی ایرانیان خارج از کشور سازمان ثبت احوال و بطور مکانیزه صادر و برای آنها ارسال شده است.

مشایخی خاطرنشان کرد: در سال گذشته سه هزار و ۴۶ واقعه ازدواج و همچنین هزار و ۲۵۷ واقعه طلاق اعم از جاری و معوقه نیز برای ایرانیان خارج از کشور ثبت شده است.

مدیرکل امور هویتی ایرانیان خارج از کشور سازمان ثبت احوال گفت: ۱۳۷ نمایندگی فعال جمهوری اسلامی ایران در خارج کشور ارائه خدمات هویتی ایرانیان خارج از کشور را بر عهده دارند و این نمایندگی‌ها اموری هویتی همچون ثبت ولادت، صدور شناسنامه و ثبت فوت ایرانیان مقیم خارج از کشور را انجام می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: این نمایندگی‌ها درخواست‌هایی مانند صدور گواهی تجرد، تغییر نام و نام خانوادگی، تعویض و صدور شناسنامه المثنی را تنظیم و برای اقدام و انجام فرآیند بعدی آن به اداره کل امور هویتی ایرانیان خارج از کشور در تهران ارسال می‌کنند.

مشایخی افزود: این اداره کل در راستای تحقق دولت الکترونیک و از طریق آرشیو الکترونیکی اسناد هویتی، صرف نظر از محل صدور شناسنامه آنها، در اسرع وقت اقدام و مساعدت لازم را انجام می‌دهد.

مدیرکل امور هویتی ایرانیان خارج از کشور سازمان ثبت احوال گفت: پدر، جد پدری، مادر (در صورت ثبت رسمی ازدواج) و یا سرپرست قانونی طفل می‌توانند با مراجعه به نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و یا اداره امور هویتی ایرانیان خارج از کشور سازمان ثبت احوال در تهران اقدام کنند.

وی افزود: همچنین اداره‌های ثبت احوال مراکز استان‌های کشور با ارائه مدارک لازم نسبت به اعلام واقعه ولادت و اخذ شناسنامه طفل اقدام می‌کنند.

مشایخی گفت: همچنین سرپرست قانونی (قیم یا امین) با ارائه مدارک مستند شامل قیم نامه یا امین نامه و یا با حکم حضانت صادره از مراجع قضائی در ایران به همراه اصل گواهی ولادت خارجی (که توسط نمایندگی جمهوری اسلامی ایران ترجمه و تائید شده باشد) و با ارائه اصل شناسنامه والدین می‌توانند برای صدور شناسنامه اقدام کنند و همچنین در صورت داشتن وکیل، وی (وکیل) باید اصل وکالتنامه رسمی مرتبط با موضوع وکالت (مراجعه وکیل برای تنظیم سند ولادت و دریافت شناسنامه که توسط ولی قانونی طفل تنظیم شده باشد) را دارا باشد و همچنین به همراه اصل گواهی ولادت خارجی (که توسط نمایندگی جمهوری اسلامی ایران ترجمه و تأیید شده باشد) و با ارائه اصل شناسنامه والدین برای صدور شناسنامه طفل می‌تواند اقدام کنند.

وی خاطر نشان کرد: افراد بالای ۱۸ سال که در خارج از کشور متولد شده‌اند با تکمیل برگ درخواست تنظیم سند و صدور شناسنامه، اصل گواهی ولادت خارجی (که توسط نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور ترجمه و تائید شده باشد) اصل شناسنامه والدین و ارائه اقرارنامه رسمی سه جانبه با والدین، برای صدور شناسنامه به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنند.

مشایخی افزود: در صورتی که پدر در قید حیات نباشد، ارائه حکم اثبات نسبت از طریق محاکم قضائی در ایران منتسب به پدر ایرانی الزامی است.

وی گفت: نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران نیز در صورت احراز هویت و تابعیت ایرانی متقاضی دستور تنظیم سند سجلی و صدور شناسنامه را صادر می‌کنند.

منبع: ایرنا

کد خبر 448558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.