ماهواره‌ها زندگی را بهتر می‌کنند

مدیر کل نقشه‌برداری هوایی و فضایی سازمان نقشه‌برداری کشور گفت: هر سال انجمنی که عهده‌دار برگزاری هفته جهانی فضا است، شعاری را برای آن انتخاب می‌کند و عنوان شعار امسال، "ماهواره‌ها زندگی را بهتر می‌کنند" است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی صادقی نائینی، در سری برنامه‌های زنده آسترومینار که به همت مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان و با عنوان زندگی بهتر با ماهواره‌ها برگزار شد، گفت: سازمان ملل هفته جهانی فضا را در سال ۱۹۹۹ میلادی نامگذاری کرد؛ دلیل نامگذاری این هفته آشنا کردن جوامع و افراد با موضوعات مهم و استراتژیک مثل فضا بوده است.

وی افزود: معمولاً هر سال انجمنی که عهده‌دار برگزاری هفته جهانی فضاست، شعاری را برای این هفته جهانی انتخاب می‌کند و عنوان شعار امسال "ماهواره‌ها زندگی را بهتر می‌کنند" است.

مدیر کل نقشه‌برداری هوایی و فضایی سازمان نقشه‌برداری کشور به نحوه طبقه‌بندی ماهواره‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: ماهواره‌ها از نظر کاربرد و استفاده به چهار دسته تقسیم می‌شوند که شامل ماهواره‌های مخابراتی، ماهواره‌های سنجش از راه دور یا مشاهدات زمینی، ماهواره‌های ناوبری و ماهواره‌های انتشار فضایی است. ماهواره‌های مخابراتی، ماهواره‌های سنجش از راه دور و ماهواره‌های ناوبری ارتباط کاملاً مستقیمی با زندگی ما دارد.

نائینی عنوان کرد: ماهواره‌ها را می‌توان از روی مداری که به دور زمین در حال چرخش هستند نیز به سه دسته تقسیم کرد؛ فاصله ماهواره‌ها از سطح زمین می‌تواند از ۲۰۰ تا ۳۶ هزار کیلومتر باشد.

مدیر کل نقشه‌برداری هوایی و فضایی سازمان نقشه‌برداری کشور اظهار کرد: عموماً ماهواره‌ها با سرعت سرسام آور، حدود هفت کیلومتر بر ثانیه یا بیشتر از ۲۸ هزار کیلومتر بر ساعت دور زمین حرکت می‌کنند، بین ارتفاع ماهواره، سرعت چرخش آن و زاویه حرکت به دور زمین روابط ریاضی وجود دارد.

نائینی تصریح کرد: از جهت ارتفاعی ماهواره‌ها به سه دسته ماهواره‌های با مدار پایین که تا ارتفاع دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر از سطح زمین قرار دارند، ماهواره‌های با مدار میانی که تا حدود ۲۵ هزار کیلومتر از سطح زمین هستند و ماهواره‌هایی که در مدار ژئو قرار دارند تقسیم می‌شوند.

وی گفت: سرعت حرکت ماهواره‌ها در مدار ژئو با سرعت چرخش زمین برابر بوده و از دید ناظر زمین جایگاه آن‌ها ثابت است. کاربردهای این نوع ماهواره‌ها در حوزه‌های مخابراتی و هواشناسی است؛ ماهواره‌های هواشناسی از ۳۰ دقیقه تا یک ساعت از سطح زمین تصویربرداری می‌کنند.

مدیر کل نقشه‌برداری هوایی و فضایی سازمان نقشه‌برداری کشور تاکید کرد: برای هماهنگی ماهواره‌های مخابراتی، سازمانی به نام IUT وجود دارد که مقر آن در ژنو است و هر کشوری که قصد داشته باشد ماهواره مخابراتی در مدار ژئو بگذارد باید با این سازمان ارتباط داشته باشد و ماهواره را ثبت کند تا با ماهواره‌های دیگر تداخل ایجاد نشود. در حال حاضر حدود ۵۰۰ ماهواره در مدار ژئو، بر فراز کره زمین و در نقاط مختلف بر فراز استوا وجود دارد.

نائینی خاطرنشان کرد: ماهواره‌های سنجش نیز در مدار میانی و در ارتفاع ۲۵ هزار کیلومتری زمین قرار دارند تا جزئیات را با دقت بیشتری ثبت کنند.

کد خبر 448475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.