تلاش شهرهای یادگیرنده در افزایش آگاهی جهانی

پاندمی کرونا محققان سراسر جهان را به تجزیه و تحلیل تمام جوانب زندگی بشر سوق داده است و در این راستا، بررسی قدرت یادگیری غیررسمی در مهار بیماری کووید -۱۹ نیز در امان نمانده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تقریباً در تمام کشورهای جهان، شهرها به عنوان مراکز شیوع بیماری کووید -۱۹ شناخته شده و در خط مقدم مبارزه با این فوریت تهدید سلامت عمومی قرار داشته است. مقامات رسمی در بسیاری از شهرهای جهان، در جستجوی واکنش‌های آموزشی مؤثر از تمام منابع شهری بهره گرفته و در تلاشند نوآوری‌های یادگیری غیررسمی متعددی شکل دهند تا از طریق آن پیوستگی آموزش را برای شهروندان تضمین کنند و ابزاری چند منظوره برای مواجهه با بحران کرونا در اختیار آنان قرار دهند.

نوآوری‌های یادگیری غیررسمی فرصت‌های بیشتری در اختیار شهروندان جوامع محروم قرار می‌دهد. پیامدهای یادگیری را در میان آن‌ها تقویت می‌کند و در نهایت برنامه‌هایی منعطف و کارآمد برای چنین مناطقی به وجود می‌آورد. این گونه روش‌های یادگیری برای واکنش سریع به شرایط مدام در حال تغییر نظیر پاندمی کووید -۱۹، بسیار موفق عمل می‌کند و بخش مهمی از واکنش آموزشی شهرها به بحران کرونا محسوب می‌شود، پایداری شهری را در پی دارد و در نهایت می‌تواند به رهایی از بحران‌ها کمک کند.

مزایای نوآوری‌های آموزش غیررسمی پیش از این نیز در بررسی نیازهای جوامع و گروه‌های آسیب‌پذیر نظیر دانش‌آموزانی با زمینه اقتصادی_اجتماعی ضعیف، جوامع پیر، افراد دارای معلولیت جسمی، مردم مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای، مهاجران، پناهندگان، زنان و دخترانی که ناعادلانه تحت تأثیر پاندمی‌ها قرار گرفته‌اند به وضوح احساس شده است. مقامات رسمی در بسیاری از شهرهای جهان در واکنش به بحران کرونا، نقش اساسی یادگیری غیررسمی را در مهار این بیماری خطرناک مورد بحث قرار داده و تلاش کرده‌اند از این طریق به راه‌حل‌های کارآمدی دست یابند. تعطیلی مراکز آموزش رسمی در دوران کرونا و گرایش دولت‌ها به نفوذ بی‌واسطه در آموزش غیرمستقیم در سطح محلی انگیزه مهم محققان برای بررسی نقش روش‌های مختلف آموزش در مهار ویروس کرونا بشمار می‌رود. از سوی دیگر، استفاده از یادگیری‌های غیررسمی می‌تواند نگرش مردم به آموزش و روش‌های تفکر را که نقش مهمی در گسترش ویروس کرونا ایفا کرده است به طور چشمگیر تغییر دهد.

مهم‌ترین ویژگی شهرهای یادگیرنده

در کمتر از تنها یک سال، بیش از ۱۵۰ شهر در سراسر دنیا به شبکه جهانی شهرهای یادگیرنده یونسکو پیوستند. این روزها شبکه شهرهای یاد گیرنده به طور قابل توجهی در حال گسترش است؛ یادگیری از طریق تجربیات دیگران، چالش‌های اشتراک، موفقیت، درس‌های آموخته شده و ارتباط با مدیرانی با طرز فکر مشابه از مهم‌ترین ویژگی‌های شبکه جهانی شهرهای یادگیرنده یونسکو بشمار می‌رود. یونسکو در نظر دارد از طریق مؤسسه آموزش مستمر خود، حفظ و رشد این شبکه را مورد حمایت قرار دهد و زمینه را برای تبادل، همکاری و برقراری ارتباطات بین شهری در سراسر جهان فراهم آورد. در ادامه به معرفی بهترین شهرهای یاد گیرنده و ویژگی‌های آن‌ها اشاره می‌شود:

وییا ماریا؛ برابری جنسیتی و نرخ سواد جهانی

وییا ماریا، واقع در ایالت کوردابا در آرژانتین، در چند سال گذشته از نظر سواد به یک سطح جهانی دست یافته است به طوری که بیش از ۵. ۹۴ درصد مردم آن باسواد هستند. این دستاورد بزرگ در پی آموزش سنتی و درک مثبت جامعه از آموزش کسب شده است و مهم‌تر اینکه تمام شهروندان در ایجاد یک شهر یاد گیرنده دائمی، مشتاقانه از یکدیگر پیشی می‌گیرند. در واقع وییا ماریا به سمت توسعه اجتماعی و فردی پایدار در حرکت است و برای رسیدن به این هدف، زیرساخت‌های شهری را با منابع انسانی سازگار می‌کند. مقامات رسمی شهر می‌دانند که مشارکت شهروندان در یادگیری نیمه‌خصوصی یک ضرورت است و باید از سوی سران وییا ماریا به رسمیت شناخته شده و حمایت شود.

مقامات محلی وییا ماریا در تلاشند از طریق ایجاد ابزارهایی، موانع موجود بر سر راه توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را از میان بردارند. این افراد قصد دارند شهری پایدار به وجود آورند که این کار مستلزم ایجاد مشارکت، آموزش کارمندان برای پیاده‌سازی و نظارت بر برنامه‌های شهری، انجام نظرسنجی‌های متعدد و تحلیل داده‌های ثانویه و در نهایت، ایجاد شاخص‌های توسعه و پیاده‌سازی طرح‌های ارائه شده شهری است. سران وییا ماریا امیدوارند با انجام اقدامات فوق بتوانند رابطه بین آموزش و بازار کار را تقویت کنند، پیامدهای آموزش نیمه خصوصی را با چهارچوب‌های آموزش رسمی ادغام کنند و نوعی پایداری فردی و اجتماعی را در میان شهروندان به وجود آورند.

دیلیجان؛ یک مرکز فرهنگی و آموزشی جهانی

مقامات رسمی شهر دیلیجان ارمنستان که از نظر جغرافیایی در تقاطع بین قاره اروپا و آسیا واقع شده است تلاش می‌کنند از طریق ایجاد یک شهر یادگیرنده دیلیجان را به یک قطب فرهنگی و آموزشی در سطح جهانی تبدیل کنند که در آن تمام شهروندان در توسعه اقتصادی سهیم هستند.

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، دیلیجان دوران بسیار سختی را تجربه کرد چرا که نرخ بیکاری در آن به طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافت و رکود اقتصادی را برای آن رقم زد. مقامات دیلیجانی امیدوارند با پیوستن به شبکه جهانی شهرهای یادگیرنده یونسکو و توسعه مهارت‌های جدید در میان شهروندان، بتوانند اقتصاد را به طور چشمگیری رونق بخشند. برای این کار، مقامات از سازمان‌های محلی خواسته‌اند تجربیات یادگیری جهانی را در میان شهروندان گسترش دهند و از طریق ایجاد ارتباط با سایر اعضای شبکه جهانی شهرهای یادگیرنده، سرمایه‌گذاران خارجی را به شهر دعوت کنند. از سوی دیگر مقامات دیلیجانی قصد دارند با ایجاد یک سیستم همکاری، شرکایی را از شبکه جهانی شهرهای یادگیرنده یونسکو به خود جذب کنند تا به برگزاری رویدادهای فرهنگی، آموزشی و اجتماعی مشترک بپردازند.

کنتاگم؛ آموزش تمام افراد جامعه برای مبارزه با آسیب‌پذیری اجتماعی

کنتاگم شهری صنعتی در کشور برزیل است که افراد خبره‌ای را از سراسر دنیا با هدف بهبود دسترسی به یادگیری برای تمام شهروندان به خود جذب می‌کند. مقامات محلی این شهر در نظر دارند از طریق فراهم آوردن فرصت‌های آموزشی برای تمام شهروندان، قابلیت‌های آموزشی در میان آنان را بهبود بخشند. در واقع کنتاگم در تکاپوی یافتن یک برنامه آموزشی درازمدت است که همه شهروندان را به طور برابر از فرصت‌های آموزشی بهره‌مند می‌کند. مقامات رسمی کنتاگم برای آموزش فراتر از آموزش‌های رسمی پیش رفته و تلاش کرده‌اند وجوه انسانی، اجتماعی، فرهنگی و هنری را نیز به شهروندان یاد بدهند.

پکن؛ پایتخت یادگیری برای توسعه جامع

مقامات پکن، پایتخت جمهوری خلق چین، در سال ۱۹۹۹ پروژه ایجاد شهر یادگیرنده را آغاز کردند تا نوآوری، پایداری و همه‌گیری آموزش را برای آن به ارمغان آورند. در واقع هدف اصلی پکن از پیوستن به شبکه جهانی شهرهای یادگیرنده، دستیابی به توسعه علمی و پایدار است که مقامات ارشد شهر برای رسیدن به این هدف در نظر دارند یک ساختار آموزش مستمر ایجاد کنند، فرهنگ یادگیری را در میان مردم ترویج دهند، زمینه را برای آموزش هر چه بیشتر شهروندان فراهم آورند و متخصصانی خلاق برای آموزش مردم بکار گیرند. در واقع ایجاد یک سیستم یادگیری مدرن، مهم‌ترین معیار مقامات پکنی برای پیوستن به شبکه جهانی شهرهای یادگیرنده یونسکو بشمار می‌رود تا از این طریق رونق اقتصادی را برای جامعه به ارمغان آورند. شهردار پکن در نظر دارد از طریق پیاده سازی پروژه‌های مختلف نظیر ایجاد برنامه‌های آموزشی شهری، تسهیل پایه‌های نمایش یادگیری برای شهروندان، به وجود آوردن شبکه‌ای دیجیتالی برای آموزش مستمر، تقویت یک سازمان یادگیری، افزایش خلاقیت در میان شهروندان و ارائه یک پروژه آموزشی برای جوامع پیر به تمام اهداف خود برای ایجاد شهری یادگیرنده دست یابد.

گزارش از: زهرا عباسپور، خبرنگار ایمنا

کد خبر 448107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.