بسیاری از مجسمه‌های شهری قابل دفاع نیستند

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نبود طراحی مناسب و اجرای غلط توسط افراد فاقد صلاحیت ساخت مجسمه‌های شهری، نتایج سنگینی به همراه خواهد داشت.

به گزارش ایمنا، به نقل از ارتباطات و رسانه اداره کل هنرهای تجسمی، هادی مظفری اظهار کرد: آثار یادمانی برای بزرگان، می‌تواند مثل ترجیع بند محتشم کاشانی برای حماسه کربلا، اثری موسیقایی و حماسی همانند سمفونی خرمشهر و مجسمه‌ای همانند اثر ابوالحسن خان صدیقی برای ادای احترام به فردوسی یا آثار معماری و مجسمه‌ها و دیوارنگارها باشند که همگی از مهمترین گونه‌های آثار فرهنگی و هنری باشد.

وی افزود: این یادمان‌ها به عنوان مدرک و شاهدی برای قدرشناسی و بزرگداشت خاطره مفاخر و بزرگان یک کشور است که با قرار گرفتن در معرض دید شهروندان، هم خاطره ذهنی و ادای احترام آنها را نزد مردم نشان می‌دهد و هم باعث افتخار و بالیدن آن ملت به ارزش‌ها، گذشته و بزرگان خویش می‌شود.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ضرورت دارد تمام نهادهای سفارش‌دهنده آثار هنری و مجسمه‌های شهری از مشورت یک شورای متخصص بهره مند شوند؛ از حدود ۶۰ سال پیش تا کنون چهار آئین نامه مبنی بر نحوه نظارت بر انتخاب، ساخت و نصب مجسمه‌ها و یادمان‌ها در میدان‌ها و اماکن عمومی داشته ایم که همگی به عنوان قانون الزام آور است.

وی گفت: براساس نخستین «تصویب نامه هیئت وزیران وقت مورخ ۱۳۳۸/۳/۲۹» طبق پیشنهاد وزارت فرهنگ (هنرهای زیبای کشور) تصویب کردند که سازمان‌های دولتی و ملی که در صدد تهیه مجسمه مشاهیر تاریخی‌ادبی‌هنری برای نصب در میادین و غیره هستند، باید قبلاً طرح و نام سازنده مجسمه را به هنرهای زیبای کشور ارسال دارند تا در کمیسیون مربوطه مورد مطالعه و پس از تصویب اقدام به تهیه آن شود. در تعیین محل نصب مجسمه کمیسیون فوق، نظر اداره کل باستان شناسی را رعایت خواهد کرد.

مظفری ادامه داد: دو وزارتخانه فرهنگ و کشور مأمور اجرای این تصویب نامه هستند. بر طبق دومین قانون که عبارت است از «آئین نامه نحوه نظارت بر انتخاب، ساخت و نصب مجسمه‌ها و یادمان‌ها در میادین و اماکن عمومی و در جلسه ۴۴۲ مورخ ۴ خرداد ۱۳۷۸ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است»، کلیه وزارتخانه‌ها، مراکز و سازمان‌ها و نهادهای دولتی و شهرداری‌ها موظف به اجرای سیاست‌های مصوب شورای نظارت در موضوع این آئین نامه هستند.

وی گفت: همچنین بر اساس «دستورالعمل اجرایی نحوه نظارت بر انتخاب، ساخت و نصب مجسمه و یادمان در میادین و اماکن عمومی مصوب جلسه ۳۴۱ مورخ ۱۸ آبان ۱۳۷۹ شورای فرهنگی عمومی»، اماکن عمومی شامل میادین، مبادی ورودی شهرها، بوستان‌ها، معابر، محوطه و فضاهای عمومی تعریف شده است.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: انتخاب دغدغه فرهنگی و ایده مناسب بسیار حائز اهمیت است، اما نبود طراحی مناسب و اجرای غلط توسط افراد فاقد صلاحیت ساخت مجسمه‌های شهری، نتایج سنگینی به همراه خواهد داشت.

وی افزود: آثاری را که در این چند وقت در فضای برخی شهرهای ایران شاهدش بودیم از منظر هنری، آثار درخور و شایسته ای نبوده اند و تنها تعداد اندکی از آثار قابل دفاع بودند، الباقی از ساختار تکنیکی و جذابیت بصری و توانمندی سازنده برای خلق و اجرای یک اثر هنری برخودار نبودند. بهتر است، تمام نهادها که برای پاسداشت نام و یاد قهرمانان و بزرگان این سرزمین قدم بر می‌دارند از ظرفیت صحیح هنر و هنرمندان در این راه بهره گیرند.

مظفری در پایان گفت: در بسیاری اوقات سفارش دهندگان نیت خیری دارند و بناست مجسمه یکی از مفاخر، مشاهیر و سربازان قهرمان کشور، خلق و در فضای شهری نصب شود؛ اما چون به هنرمند صاحب امضا و دارای تجربه کافی مراجعه نشده و از نهادهای مرتبط و دارای صلاحیت مشورت گرفته نمی‌شود، نتیجه آن چیزی است که ما امروز در فضای شهری با آن مواجهیم.

کد خبر 448036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.