تهران را به مقصد گردشگری فعال تبدیل کنید

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهرفروشی چاره کار نیست. توسعه گذرها و پهنه‌های فرهنگی، رونق گردشگری و اقتصاد فرهنگ و هنر و تبدیل تهران به یک مقصد گردشگری فعال می‌تواند جایگزین پایدار برای اقتصاد سنتی و وابسته به نفت شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدجواد حق‌شناس امروز (یکشنبه) در دویست و چهلمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به فرا رسیدن روز تهران گفت: هر سال در ۱۴ مهرماه، به مناسبت روز تهران، فرصتی فراهم می‌شود تا تاریخ و عظمت و ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی پایتخت ایران اسلامی را پاس بداریم. شهری که آب و هوای دلچسب و زیبایی‌های دلفریب و مردمان با فرهنگ همچنان مایه مباهات آن و سرشار از زندگی است.

وی ادامه داد: شهر تهران از سال ١٢٠٠ هجری قمری بیش از دو قرن قلب تپنده سیاست و اقتصاد، فرهنگ و هنر و مدنیت ایرانی بوده است. در اینجا و به سهم خود مراتب سپاس و تقدیر خود را به همکارانم در شورای چهارم که ابتکار این نامگذاری را داشته‌اند تقدیم می‌کنم.

حق‌شناس افزود: اما نامگذاری روزی برای شهر تهران اهدافی فراتر از یک یادبود و بزرگداشت ساده دارد. روشن است که می‌توان به سادگی برای یک روز یا یک هفته برنامه‌های کوچکی را تدارک دید و با چند همایش و بازدید و گرفتن عکس از مدیران و نخبگان از آن عبور کرد یا اینکه می‌توان برای این روز و هفته برنامه‌ای منسجم و هدفمند برای تحریک توجه و تفکر مردم و مسئولان برای رفع نیازها و ضرورت‌ها و فرصت‌ها و تهدیدهای شهر داشت.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: می‌توان روز و هفته تهران را فرصتی طلایی برای برندسازی، جهانی‌سازی و رونق اقتصاد فرهنگ و هنر و تزریق نشاط و سرزندگی در جامعه قرار داد.

حق‌شناس ادامه داد: اگر امروز در مورد روز و هفته تهران از مردم شهر یک نظرسنجی بشود خواهیم دید که طی چند سال گذشته در گرامی‌داشت روز تهران توجه چندانی به مشارکت و همراهی اهالی تهران نشده و برنامه‌ها رخنه چندانی در دل مردم نداشته لذا لازم است قوای سه گانه به اهمیت موضوع توجه داشته باشند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: تهران پایتخت ایران است. گرامی‌داشت روزی بنام تهران بدون توجه و همکاری مردم و حاکمیت و قوای سه گانه لطفی نداشته و توفیقی به همراه نخواهد داشت. لازم است ضمن گرامی‌داشت گذشته، حال و آینده شهر مورد توجه قرار گیرد.

حق‌شناس گفت: تهران خانه ماست. نیاز به نگهداشت، زیباسازی، رونق و توسعه دارد. این شهر امروز و آینده باید نماد پیشرفت و آبادانی و پیشرو در منطقه و جهان و مایه افتخار هر ایرانی باشد. لازم است دولت و مجلس سهم و نقش خود در قبال تهران به عنوان پایتخت را ایفا کنند.

وی اظهار کرد: جمعیت و گستره تهران بزرگ است. مسائل، فرصت‌ها و تهدیدهای آن نیز عظیم است. شایسته استدولت و مجلس علاوه بر اهتمام لازم در عمل به تعهدات خود در قبال شهر، در لایحه بودجه سال آینده ردیف مشخصی را به ارتقای جایگاه ویژه پایتخت و تهیه الزامات آن اختصاص دهند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: لازم است به سرمایه اجتماعی عظیم انباشته در شهر توجه جدی شود. شهر تهران حدود ٩ میلیون نفر جمعیت ساکن دارد. جمعیتی که ریشه و سطح بالایی از نخبگی و نفوذ در سراسر کشور را دارد.

وی افزود: لازم است به سطح شعور و آگاهی و اعتماد مردم و داشته‌های آن احترام بگذاریم.

حق‌شناس با اشاره به اینکه لازم است رسانه‌ها نقش خود را ایفا کنند گفت: نقش انتقادی و سازنده رسانه‌ها در پیگیری مسائل و موضوعات و کاستی‌ها و همچنین طرح مسائل و ضرورت‌های شهر و تبدیل فرصت روز و هفته تهران بی بدیل است و انتظار داریم با قدرت بیشتری موضوعات را دنبال کنند.

وی با بیان اینکه لازم است سازمان‌های مردم نهاد نقش و جایگاه جدی در اداره امور شهر ایفا کنند افزود: سازمان‌های مردم نهاد، دوستداران تهران برخاسته از دل مردم و آگاه بر درد و رنج و نیازها و فرصت‌های شهر نیاز به دلگرمی دارند و بی منت فعالیت می‌کنند کافی است بستری برای فعالیتشان فراهم شود.

حق‌شناس خاطر نشان کرد: رویکرد حفظ ارزش‌ها و منابع شهر و رونق اقتصاد فرهنگ و هنر و گردشگری ارزشمند است، در دنیای امروز صنایع سنگین جای خود را به صنایع خلاق مبتنی بر فرهنگ، هنر و گردشگری می‌دهد. میراث شهر تهران از جمله در عرصه‌های فرهنگ و هنر، تاریخ، طبیعت و معماری و تنوع قومی و گردشگری کم نظیر است.

حق‌شناس با بیان اینکه باید قدر این سرمایه را بدانیم زیرا یک سرمایه ملی است گفت: شهرفروشی چاره کار نیست؛ توسعه گذرها و پهنه‌های فرهنگی، رونق گردشگری و اقتصاد فرهنگ و هنر و تبدیل تهران به یک مقصد گردشگری فعال می‌تواند جایگزین پایدار برای اقتصاد سنتی و وابسته به نفت شود.

وی افزود: امیدواریم مدیران محترم شهری تا دیر نشده با هماهنگی و همراهی بیشتری در هم‌افزایی با اعضای شورای شهر فرصت طلایی باقی مانده از این دوره را به نتایج و دستاوردهای ارزشمند بدل کنند.

کد خبر 447906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.