۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
روش سریع تشخیص ویروس کرونا

گروهی از محققان نوعی سنسور اختراع کرده‌اند که می‌تواند در مدت کمتر از ۱۰ دقیقه ویروس کووید-۱۹ موجود در بزاق یا خون افراد را تشخیص دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اخیراً محققان با استفاده از گرافین نوعی سنسور بی‌سیم تولید کردند که قادر است با تشخیص ترکیب خاصی در خون، بزاق و عرق افراد، وجود بیماری‌هایی مانند نقرس را کنترل کند. این حسگر که دارای ساختار سه بعدی و منافذ کوچک است، می‌تواند ترکیبات خاص موجود در نمونه‌ها را با دقت بسیار زیاد تشخیص دهد. ساختارهای گرافینی جدید با آنتی‌بادی‌هایی همراه است که نسبت به پروتئین‌های روی سطح ویروس کرونا حساس است.

سنسور جدید که "Sars-CoV-2 RapidPlex" نام دارد، شامل آنتی بادی و پروتئین‌هایی است که می‌تواند ویروس کرونا، آنتی بادی تولید شده توسط بدن برای مقابله با پاتوژن و نشانگرهای شیمیایی تعیین کننده شدت عفونت ویروس کووید -۱۹ را تشخیص دهد. این نوع سنسور تنها پلتفرم پزشکی تشخیص از راه دور است که سه نوع اطلاعات مربوط به ویروس را در اختیار افراد قرار می‌دهد.

با استفاده از این سنسور می‌توان تنها در مدت چند دقیقه اطلاعات کاملی در مورد عفونت ابتدایی، میزان ایمنی و شدت عفونت این بیماری به دست آورد. معمولاً دیگر فناوری‌های مربوط به تست کرونا به منظور ارائه نتایج به چند ساعت یا حتی چند روز زمان نیاز دارد و دارای تجهیزات گرانقیمت و پیچیده بوده، در حالی که فناوری جدید بسیار ساده است.

این فناوری تا کنون در آزمایشگاه و روی نمونه‌های کمی از خون و بزاق افراد سالم و افراد مبتلا به کرونا آزمایش شده است. با وجود اینکه نتایج اولیه این آزمایشات نشان می‌دهد این نوع سنسور دارای دقت بسیار بالایی است، اما محققان معتقدند به منظور تایید کامل دقت آن باید آزمایش‌هایی با مقیاس بزرگ‌تر و نمونه‌های خون و بزاق بیشتر انجام شود.

هدف نهایی محققان از طراحی این نوع سنسور کاربردسازی خانگی آن است تا افراد بدون مراجعه به مراکز درمانی متوجه بیماری خود شوند. فناوری جدید در آینده برای تشخیص بیماری‌های عفونی دیگر نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

کد خبر 447607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.