‌طرح گشایش اقتصادی در سال ۱۴۰۰ اجرا می‌شود

یک کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه گفت: طرح گشایش اقتصادی در حال حاضر شکست خورده است اما دولت قصد دارد با استفاده از این طرح در سال آینده بخشی از کسری بودجه ۱۴۰۰ را جبران کند.

مصطفی ایمانی پور در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: هدف اصلی دولت دوازدهم از مطرح کردن طرح گشایش اقتصادی که بر اساس آن مقرر شده وزارت نفت بخشی از تولیدات روزانه نفت کشور را پیش فروش کند، تأمین ۱۹۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دولت در سال‌جاری و سال آینده است و دستگاه‌های اقتصادی دولت گمان می‌کنند می‌توانند با اجرای کامل این طرح راهی برای برون رفت کشور از تنگناهای مالی پیدا کنند.

وی افزود: تا پیش از شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور و درگیری دولت با تبعات بحران اقتصادی ناشی از شیوع گسترده این بیماری، کسری بودجه دولت ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شد اما متأسفانه شیوع ویروس کرونا موجب شد تا بخش گسترده‌ای از اعتبارات دولتی صرف مبارزه و مقابله با این بیماری شود و همین امر مزید بر علت شد تا کسری بودجه دولت در سال ۹۹ به بیش از ۲۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند.

این کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه با بیان اینکه علت اصلی ارائه شدن راهکار گشایش اقتصادی از سوی رئیس جمهور انسداد راه‌های درآمد ارزی ایران به‌دلیل تحریم‌های اقتصادی آمریکاست، تصریح کرد: تا پیش از دور جدید تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده و مسدود شدن مبادلات ارزی با جمهوری اسلامی ایران، بسیاری از کارشناسان اقتصادی خواستار پایان اجرای راهبردهای اقتصاد نفتی در کشور شدند.

ایمانی‌پور اضافه کرد: در حقیقت دولت گمان می‌کرد که دونالد ترامپ تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، تحریم‌های جدیدی را علیه جمهوری اسلامی اعمال نخواهد کرد و به همین دلیل وابستگی نظام اقتصادی ایران به نفت، جای نگرانی برای دستگاه‌های اقتصادی دولت نداشت تا اینکه ترامپ با خروج از برجام تحریم‌های سختگیرانه‌ای را علیه درآمدهای ارزی کشورمان وضع کرد و دولت مجبور به تحقیق برای یافتن راهکارهای خروج از اقتصاد نفتی شد.

وی ادامه داد: اغلب نظام‌های اقتصادی وابسته به نفت، نسبت به تحولات اقتصادی و سیاسی بین‌المللی بسیار حساس هستند و همین امر باعث شده تا تغییرات سیاسی در دنیا بر مولفه‌های تامین معیشت مردم ایران تأثیر مستقیم داشته باشد. وابستگی به درآمد نفت منجر به وابستگی به نرخ ارز در کشور شده و بر همین اساس فعالان اقتصادی ایران مجبور به فعالیت در اقتصاد ناایمنی هستند که هر روز با چالش‌های جدید روبرو می‌شود.

این کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه با بیان اینکه فروش اوراق سلف نفتی در واقع همان استقراض است، خاطرنشان کرد: دستگاه‌های اقتصادی دولت متوجه عمق فاجعه در درآمدهای ارزی کشور شده‌اند و از این رو قصد دارند به جای استقراض از معدود کشورهای دوست یا افزایش میزان انتشار اسکناس، کسری بودجه دولت را از طریق فروش اوراق سلف نفتی که به طرح گشایش اقتصادی معروف شده، تأمین مالی کنند.

ایمانی پور اضافه کرد: دولت کمی دیر اقدام به اجرای این طرح مهم که دارای ابعاد مختلف مالی و اعتباری بود کرد و به همین دلیل حجم زیادی از نقدینگی عمومی به سمت بازار سرمایه و دیگر بازارهای سود ده در فصل بهار سال جاری همچون بازار خودرو، مسکن، سکه، ارز و طلا سوق پیدا کرد. طرح گشایش اقتصادی در حال حاضر شکست خورده است اما دولت قصد دارد با استفاده از این طرح در سال آینده بخشی از کسری بودجه ۱۴۰۰ را جبران کند.

کد خبر 447584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.