تولید گاز پارس جنوبی به ۷۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است

وزیر نفت با اشاره به اولویت بندی توسعه فازهای پارس جنوبی گفت: با این اقدام، تولید از میدان مشترک پارس جنوبی از ۲۸۰ میلیون متر مکعب در سال ۹۲ به ۷۰۰ میلیون متر مکعب در شرایط فعلی رسیده که نشان دهنده افزایش ۴۲۰ میلیون متر مکعبی گاز از این میدان مشترک است.

به گزارش ایمنا، بیژن زنگنه امروز _چهارشنبه_ در صحن علنی مجلس با اشاره به اولویت بندی توسعه فازهای پارس جنوبی اظهار کرد: با این اقدام، تولید از میدان مشترک پارس جنوبی از ۲۸۰ میلیون متر مکعب در سال ۹۲ به ۷۰۰ میلیون متر مکعب در شرایط فعلی رسیده که نشان دهنده افزایش ۴۲۰ میلیون متر مکعبی گاز از این میدان مشترک است.

وی در پاسخ به سوالی درباره علت تأخیر در اجرای فاز ۱۴ پارس جنوبی گفت: بحث فاز ۱۴، جدا از کل پارس جنوبی نیست بنابراین باید به کل این پروژه اشاره شود.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: در پارس جنوبی ابرپروژه‌ای تعریف کردیم که افتخارش برای جمهوری اسلامی است و با این کار، تمدن جدیدی در این منطقه، آفریده شده است.

زنگنه افزود: در سال‌های ۷۶ تا ۸۴ برای اولین بار توسعه پارس جنوبی وارد فاز اجرا شد و قرارداد ۱۳ فاز در دولت‌های هفتم و هشتم به امضا رسید که از این میزان ۵ فاز در همان زمان به تولید رسید و ۵ فاز دیگر نیز در زمان دولت نهم و دهم به اجرا درآمد.

وی با اشاره به اینکه در دولت نهم نیز قرارداد توسعه ۵ فاز دیگر امضا شد، تاکید کرد: در دولت دهم، در ۲۵ خرداد سال ۸۹ برای اجرای ۱۰ فاز به مبلغ ۲۵ میلیارد دلار با مدت اجرای ۳۵ ماهه (فازهای ۳۵ ماهه) ۵ قرارداد با تأمین مالی ۱۰۰ درصدی از منابع داخلی نفت منعقد شد.

وزیر نفت گفت: با این حال تولد گاز ایران از پارس جنوبی در ابتدای دولت یازدهم، ۲۸۰ میلیون متر مکعب در روز بود.

زنگنه ادامه داد: با وجود اینکه برای توسعه ۲۷ فاز تا سال ۹۲، قرارداد منعقد شد اما در آن زمان تنها ۱۰ فاز به مدار رسید و توسعه ۱۷ فاز به دولت یازدهم واگذار شد.

وی با اشاره به قراردادهای ۳۵ ماهه برای توسعه فازهای پارس جنوبی افزود: ۳۵ ماه برای یک طرح به یک کار بزرگ، نیاز داشت که حتی شرکت‌های خارجی بزرگ نیز نتوانسته بودند به این زمان‌بندی دست پیدا کنند اما در آن زمان این تصمیم گرفته شد تا قبل از دولت دهم توسعه این فازها کامل شود.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه تمام پیمانکاران این پروژه‌ها ایرانی بودند، گفت: البته همگی در یک سطح نبودند و برخی مانند پتروپارس سابقه حضور در فازهای پارس جنوبی را داشتند و از همین رو توسعه این فازها در مدت ۳۵ ماه انجام نشد.

وی با اشاره به اینکه وقتی در سال ۹۲ به وزارت نفت آمدیم با کمبود عظیم گاز در شبکه رو برو بودیم، افزود: در آن زمان ۲۷ میلیارد لیتر فرآورده مایع معادل ۱۸ میلیارد دلار در نیروگاه‌ها به عنوان سوخت مصرف می‌شد که مسائل زیست محیطی زیادی را نیز به دنبال داشت.

به گفته وزیر نفت، به رغم همه زحمات اما هیچکدام از این ۱۷ فاز قابل به مدار رساندن نبود و نفت هم پولی نداشت و منابع محدود بود بنابراین اولین کار این بود که توسعه این ۱۷ فاز به اولویت اول و دوم تقسیم شود.

زنگنه تاکید کرد: هفت فاز که پیشرفت بیشتری داشته و قابلیت ۲۰۰ میلیون متر مکعب گاز در روز را داشتند و می‌توانستند مشکل شبکه را حل کنند در اولویت اول قرار گرفت و بقیه فازها نیز در اولویت دوم دسته‌بندی شد.

وی با بیان اینکه اگر ۱۷ فاز را با هم جلو می‌بردیم و همه را به ۸۰ درصد پیشرفت می‌رساندیم حتی یک متر مکعب گاز به شبکه تزریق نمی‌شد، گفت: بنابراین اولویت‌بندی را انجام دادیم. از سوی دیگر منتظر نشدیم تا فرآیند پالایشگاه به مدار بیاید و گاز تولیدی در دریا را به خشکی منتقل کردیم.

زنگنه با تاکید بر اینکه تمرکز مالی و مدیریتی را بر اتمام طرح‌های اولویت اول گذاشتیم و بعد هم اولویت دوم را در دستور کار قرار دادیم، افزود: تمام بخش‌های دریایی که اصل کار پارس جنوبی است و تولید گاز صورت می‌گیرد به اتمام رسیده است.

به گفته زنگنه در حال حاضر در فاز ۱۴ پارس جنوبی، ۴ سکو فعال است که گاز تولیدی را از اردیبهشت سال ۹۷ با ۲ خط لوله به خشکی منتقل می‌کند.

وی ادامه داد: برای پالایش گاز تولیدی فاز ۱۴ نیز به دلیل آماده نبودن پالایشگاه آن، از ظرفیت خالی فازهای ۱۹ و ۱۲ استفاده می‌شود.

وزیر نفت تاکید کرد: از زمان آغاز تولید گاز از فاز ۱۴ پارس جنوبی تا کنون ۲۲ میلیارد متر مکعب گاز از این فاز تولید شده است.

زنگنه افزود: بخش اول پالایشگاه فاز ۱۴ امسال وارد مدار می‌شود و ۳ بخش بعدی در اوایل سال آینده تولیدی خواهد شد. البته بهره‌برداری از این پالایشگاه هیچ تأثیری در تولید گاز ایران نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه فاز ۱۴ کنسرسیومی از شرکت‌های ایرانی بود و تکثر شرکت‌ها کار مدیریت را مشکل کرده بود، گفت: مدیریت پروژه در اختیار شرکت دولتی بود. در ابتدا برای سرعت در اجرا، بخش‌های مختلف را تفکیک کردیم و گفتیم که بخش دریا را جدا توسعه دهیم زیرا در اینجا اشتباه ساختار انجام شده بود.

وزیر نفت با بیان اینکه برخی معتقد بودند چرا در آن زمان کنسریوم مورد بحث از توسعه فاز ۱۴، خلع ید نشد، ادامه داد: خلع ید مشکلات فراوانی ایجاد می‌کند.

به گفته زنگنه فاز ۱۴ در زمان آغاز دولت یازدهم، ۵۰ درصد پیشرفت نداشت.

وی با رد ضرر ایران در فاز ۱۴ گفت: برداشت گاز از دریا انجام شده و ایران در این زمینه ضرری را متحمل نشده است.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه این قراردادها ۳۵ ماهه بوده و ضمانت‌نامه دادند اما چرا ۳۵ ماهه تمام نشد، افزود: در اواسط کار به تحریم‌های شورای امنیت برخورد کردیم و تأمین کالا مشکل شد. در واقع این تأخیر به دلیل خسارت‌هایی است که خارج از اراده مدیریتی بود.

زنگنه با بیان اینکه ایران ۱۰ سال دیرتر از قطر کار توسعه در پارس جنوبی را آغاز کرد، ادامه داد: در شرایط فعلی باید به موضوع افت فشار بپردازیم و اگر تأخیر کنیم عدم النفع داریم اما اگر الان نمی‌پردازیم دلایلی داریم.

وی افزود: تحریم مانع است تا آنجا که برای اینکه در پارس جنوبی قطعه‌ای را تأمین کنیم ۳ بار خرید کردیم. همه در این راه با سختی کار کردند و یک جهاد بوده است.

وزیر نفت تاکید کرد: ظرفیت تولید ایران از پارس جنوبی ۴۲۰ میلیون متر مکعب در این ۷ سال اضافه شده و از ۲۸۰ میلیون متر مکعب در روز به ۷۰۰ میلیون متر مکعب افزایش داشته است.

زنگنه گفت: با این افزایش علاوه بر تأمین گاز مورد نیاز بخش خانگی، سوخت نیروگاه‌ها، خوراک پتروشیمی‌ها و صنایع نیز تأمین شده و گازرسانی به روستاها نیز افزایش داشته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر معادل ۲.۶ میلیون بشکه فرآورده نفتی، گاز در پارس جنوبی تولید می‌کنیم.

وزیر نفت با اشاره به اینکه کار در پارس جنوبی بی‌سابقه است، تاکید کرد: می‌خواهند بگویند در ایران کار نشده اما این در شرایطی است که در پارس جنوبی از کشور همسایه گاز بیشتری تولید می‌کنیم.

زنگنه افزود: ابر پروژه تعریف کردیم که افتخارش برای جمهوری اسلامی است و یک تمدن جدید آفریده شده است و اینها تحقق اقتصاد مقاومتی است.

وی ادامه داد: من را فراموش کنید اما مردان و سربازان در این راه زحمت کشیده‌اند زیرا پارس جنوبی را جمهوری اسلامی خلق کرد و افتخار متعلق به جمهوری اسلامی است و این تلاش جمعی و محصول خلاقیت است.

منبع: ایرنا

کد خبر 447220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.