اخم‌ها و لبخندها در اولین مناظره انتخاباتی آمریکا

اولین مناظره انتخاباتی دونالد ترامپ و جو بایدن نامزدهای جمهوری خواه و دموکرات انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا با، بامداد امروز با حاشیه‌های فراوانی برگزار شد.

به گزارش ایمنا، جو بایدن در اولین مناظره انتخاباتی با دونالد ترامپ، گفت که "ترامپ می‌خواهد مردم را از حق بهداشت رایگان محروم کند" و ترامپ با تاکید بر اینکه "اوباماکر فاجعه" است، گفت: من می‌خواهم به مردم حق انتخاب بدهم. اوباماکر فاجعه و زیادی گران است.

ترامپ با تاکید بر اینکه "کرونا تقصیر چین بود" و "دموکرات‌ها می‌خواهند کشور را تعطیل کنند"، در پاسخ به سخنان بایدن در خصوص مرگ دویست هزار نفر بر اثر کرونا در ایالات متحده آمریکا، خطاب به جو بایدن گفت: تو نمی‌دانی چند نفر در چین مرده‌اند. تو نمی‌خواستی مرزها را ببندی و آن را نژادپرستانه می‌دانستی ولی من مرزها را بستم. فرمانداران دموکرات از من تقدیر کردند. تجهیزات بهداشتی دادیم و نزدیک به واکسن هستیم.

جو بایدن در پاسخ گفت: "ترامپ فقط ۷۵۰ دلار مالیات داده" است، گفت که "ردیف‌های مالیاتی که به ترامپ اجازه داد از یک معلم کمتر مالیات بدهد را لغو می‌کنم. شرکت‌های بزرگ نباید ۲۸ درصد مالیات بدهند." دونالد ترامپ در پاسخ گفت: من میلیون‌ها دلار مالیات داده‌ام. اظهارنامه مالیاتی‌ام آماده شود می‌بینید. در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلیون‌ها دلار مالیات داده‌ام.

دونالد ترامپ درباره برنامه‌های اقتصادی تاکید کرد که "من در ۴۷ ماه بهتر از بایدن در ۴۷ سال کار کرده‌ام". او با اشاره به اینکه بایدن معاون اوباما بود، گفت: دولت اوباما کندترین بازگشت اقتصادی را داشته است، اگر طرح بایدن پیش برود کلی از شرکت‌ها از آمریکا می‌روند.

جو بایدن با بیان اینکه "ما هرگز از مسئولیت برای تحقق عدالت برای مردم شانه خالی نکرده‌ایم"، گفت: "پس از کشته شدن جورج فلوید، ترامپ از گاز اشک‌آور استفاده کرد تا جلوی کلیسا برود. برای ترامپ سیاهپوستان مهم نیستند و کارهایش برای آنها فاجعه‌بار بوده است." بایدن افزود: "پلیس از اتفاقاتی که برای فلوید افتاد راضی نیستند. اما خشونت در برابر خشونت درست نیست". او گفت: در طول دوره ترامپ جرایم افزایش یافته است.

ترامپ درباره اعتراضات پس از کشته شدن جورج فلوید، با تاکید بر اینکه "جو بایدن حتی از به زبان آوردن کلمه نظم و قانون می‌ترسد"، گفت: "در تمام شهرهای پر اعتراض دموکرات‌ها حاکم بودند. بسیاری از نیروهای نظامی و انتظامی در اعتراض‌های ضد نژادپرستی از من حمایت کردند. اگر مساله دست ما بود سریع آن را حل می‌کردیم." ترامپ گفت: اینها دموکرات‌ها در همه جا داشتند انقلاب نژادی راه می‌انداختند. می‌خواستند به مردم یاد بدهند از همدیگر متنفر باشند. در طول دوره اوباما خشونت بیشتر بود چون دموکرات‌ها نمی‌خواهند نظم و قانون برقرار باشد.

بایدن از دونالد ترامپ به عنوان نوکر ولادیمیر پوتین نام برد و گفت: ما در دوره ترامپ ضعیف‌تر شدیم. ما به ترامپ اقتصاد خوبی دادیم اما او خرابش کرد. ترامپ نوکر ولادیمیر پوتین است. میلیاردرها در دوره کرونا پولدارتر شده‌اند اما مردم دچار مشکل شده‌اند.

رئیس جمهور آمریکا با تاکید بر اینکه "پسر بایدن ۳.۵ میلیون دلار در مسکو گرفته و باید بگوید چرا؟ "، گفت: مردم باید به من رأی دهند چون کسی به اندازه من در سه سال و نیم با وجود همه حملات کار نکرده است. وضع اقتصاد خوب است، نیروی نظامی را بازسازی کردیم. به کهنه‌سربازها خدمات بهداشتی دادیم. در پایان دوره من ۳۰۰ قاضی منصوب می‌شوند.

نامزد حزب دموکرات درباره سلامت انتخابات، تاکید کرد که "نتیجه انتخابات را هرچه باشد می‌پذیرم و رئیس جمهوری همه خواهم بود نه فقط دموکرات‌ها". او افزود: "معاون وزارت کشور و سرپرست اف‌بی‌آی گفت شواهدی درباره تقلب در رأی دادن پستی وجود ندارد. کسانی که می‌خواهند حضوری رأی بدهند شرایط بهداشتی را برایشان فراهم می‌کنیم. مردم رأی بدهند."

ترامپ با اشاره به تلاش دموکرات‌ها برای فرار کردن زمینه تقلب در انتخابات"، گفت: "اگر لازم باشد به دیوان عالی می‌رویم." ترامپ با بیان اینکه "وقتی رئیس جمهور شدم از روز اول برایم مشکل ایجاد کرده و به من حمله کردند"، تاکید کرد که "اینها برای کسانی که برگه رأی نمی‌خواهند رأی پستی می‌فرستند. در مناطق دموکرات‌نشین برگه‌های بیشتری می‌فرستند و زمینه برای تقلب فراهم می‌شود". او افزود: "از طرفدارانم می‌خواهم به حوزه‌های رأی‌گیری بروند و شاهد روند باشند اما امروز در فیلادلفیا اخراج شده‌اند. نمی‌توانم بپذیرم برگه‌ها دستکاری شوند. سه روز پیش برگه رأی که اسم من رویش بود در سطل آشغال پیدا شد."

کد خبر 447159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.