جزئیاتی از طرح مجلس برای افزایش فرزندآوری

استخدام آتش‌نشان‌های زن در شهرداری تهران، جزئیاتی از طرح مجلس برای افزایش فرزندآوری، افسردگی بیشتر زنان و مجردها در فصل پاییز و موافقت رسمی دولت با پاورلیفتینگ زنان را در بسته خبری زنان ایمنا بخوانید:

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیر عامل سازمان آتش نشانی از جذب آتش‌نشانان زن در سال جاری خبر داد.

مهدی داوری مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران، اظهار کرد: سازمان آتش‌نشانی به غیر از اطفای حریق، خدمات متعددی را به مردم ارائه می‌دهد. اطفای حریق مهم‌ترین خدمت آتش‌نشانی است و هر حادثه‌ای که شهروندان را درگیر کند و حتی آسیب‌زا نباشد، به واسطه حضور آتش‌نشان‌ها برطرف می‌شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی استان تهران با اشاره به اینکه ایمنی فرمول پیچیده‌ای ندارد، تصریح کرد: هر فرد با اندکی دقت و توجه به موضوعات مختلف می‌تواند موارد مرتبط با ایمنی را پیدا کرده و آن‌ها را رعایت کند.

وی با اشاره به نحوه حضور بانوان در سازمان آتش‌نشانی، توضیح داد: بانوان ایرانی به طور داوطلب در امور آموزشی به سازمان آتش‌نشانی کمک می‌کنند و امسال اولین گروه آتش‌نشان حرفه‌ای خانم را جذب خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: در بسیاری از مواقع به تناسب وضعیت حوادث و ملاحظات فرهنگی خلأ وجود بانوان در تیم‌های آتش‌نشانی احساس می‌شود، تا قبل از پایان فصل پاییز فرآیند جذب بانوان آتش‌نشان به اتمام می‌رسد.

جزئیاتی از طرح مجلس برای افزایش فرزندآوری

سیدعلی موسوی نماینده ملکان در مجلس شورای اسلامی، از مشوق‌های جدید مجلس برای فرزندآوری خانواده‌ها و تکریم جایگاه مادران خبر داد و گفت: بر اساس این طرح مشوق‌هایی برای مادران در نظر گرفته شده و متن اولیه آن توسط بیش از ۲۰۰ تن از نمایندگان مجلس امضا شده است.

وی افزود: طبق آمارهای موجود و برآوردهایی که انجام شده، جمعیت کشور رو به کهنسالی پیش می‌رود که باید برای حفظ جمعیت چاره‌ای اساسی از سوی تمام دستگاه‌ها و نهادهای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز اندیشیده شود.

نماینده مردم ملکان در مجلس با اشاره به جزئیاتی از طرح مجلس برای حمایت از فرزندآوری، گفت: این طرح دارای ۳۸ ماده و در حمایت از فرزندآوری و مادران شاغل تهیه و تدوین شده است.

موسوی با انتقاد از اینکه بعضی از شرکت‌ها و مؤسسات خصوصی و یا حتی نیمه‌خصوصی مرخصی ۹ ماهه زایمان را به مادران باردار تخصیص نمی‌دهند، گفت: با همه مشکلاتی که مادران باردار روبه‌رو هستند، اما شاهد این هستیم که بعضی از کارفرمایان از به‌کارگیری زنان پس از تولد فرزندشان امتناع و یا آنها را از کار اخراج می‌کنند.

وی ادامه داد: در این طرح مقرر کرده‌ایم منابع و اعتباراتی برای کارفرمایان و ادارات برای افزایش مدت مرخصی زایمان مادران در نظر گرفته شود تا کارگاه‌ها و کارفرمایان نیز متضرر نشوند و از اخراج مادران در جهت افزایش نرخ فرزندآوری جلوگیری شود.

این نماینده مجلس گفت: برخی شرکت‌ها و مؤسسات خصوصی پس از زایمان مادران باردار، به همین بهانه آنها را اخراج و از ادامه فعالیت‌شان جلوگیری می‌کنند که این مسئله با سیاست افزایش جمعیت مغایرت دارد.

موسوی گفت: کشورهای توسعه‌یافته نگاه جامع‌تری به مقوله ازدواج و فرزندآوری دارند که دیدگاه‌ها در این باره در کشور ما نیز باید اصلاح شود، معتقدم با برنامه‌ریزی بلندمدت و در چارچوبی صحیح می‌توانیم با بحران جمعیت مقابله کرده و شرایط را به نفع خودمان تغییر دهیم.

جزئیات پذیرش زنان در رشته فوریت‌های پزشکی برای اولین بار

ضوابط مربوط به پذیرش دانشجو (زن / مرد) در رشته فوریت‌های پزشکی پیش بیمارستانی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اعلام شد. به این ترتیب برای اولین بار در این رشته دانشجوی زن نیز پذیرفته می‌شود.

پذیرش در رشته فوریت‌های پزشکی پیش بیمارستانی دانشگاه‌های علوم پزشکی به صورت متمرکز با شرایط خاص صورت می‌پذیرد و اسامی معرفی شدگان چند برابر ظرفیت برای انجام مراحل مصاحبه، معاینه و سایر مراحل گزینش بعد از مرحله انتخاب رشته از طریق سازمان سنجش اعلام خواهد شد.

بر اساس دفترچه کنکور ۹۹ تعداد یک هزار و ۲۸۴ نفر در این رشته پذیرفته می‌شوند که تعداد ۲۱۰ نفر در مقطع کارشناسی «فوریت های پزشکی پیش بیمارستانی» و ۱۰۷۴ نفر در مقطع کاردانی رشته «فوریت های پزشکی پیش بیمارستانی» پذیرفته می‌شوند.

داشتن سلامت جسمانی و عدم ابتلاء به بیماری‌های مزمن، واگیر و صعب العلاج مانند: دیابت، فشار خون، آسم، نارسایی کلیه، بیماری‌های پیشرفته قلبی، نداشتن صرع و هیچ گونه عوارض روانی، نداشتن تغییر شکل مادرزادی یا اکتسابی اسکلت به خصوص اندام‌ها و عدم استفاده از اندام‌های مصنوعی، عدم اعتیاد به سیگار و سایر مواد مخدر، داشتن قدرت تکلم طبیعی (نداشتن لکنت زبان)، داشتن قدرت بینایی و شنوایی کامل از جمله شرایط لازم است.

قد داوطلبان زن نباید از ۱۶۵ سانتی متر کمتر باشد و قد داوطلبان مرد نباید از ۱۷۰ سانتی متر کمتر باشد. حداکثر سن ۲۴ سال و با احتساب مدت خدمت وظیفه عمومی ۲۶ سال است.

آمادگی انجام تمرینات ورزشی و کسب مهارت‌های بدنی جهت امدادرسانی سریع و صحیح، تأئید سلامت جسمانی و روانی و سایر موارد گفته شده توسط دانشگاه مربوط پس از قبولی در آزمون و به هنگام ثبت نام در دانشگاه الزامی است.

همچنین ضوابط پذیرش کارکنان عملیاتی (غیر اداری) دیپلمه مراکز اورژانس پیش بیمارستانی جهت پذیرش در رشته فوریت‌های پزشکی پیش بیمارستانی نیز اعلام شده است.

اعتقاد و التزام به مبانی جمهوری اسلامی ایران، عدم سو پیشینه، عدم اعتیاد، داشتن دیپلم نظام قدیم آموزش متوسطه و یا دیپلم نظام جدید به انضمام مدرک پیش دانشگاهی، داشتن سلامت کامل جسمی و روانی و عدم ابتلاء به بیماری‌های مزمن، واگیردار و صعب العلاج الزامی است. حداقل ۳ سال سابقه کار در مراکز اورژانس پیش بیمارستانی از جمله شرایط این افراد است.

کارکنان دیپلمه‌ای که حداقل ۱۰ سال از سنوات خدمت ایشان باقی مانده باشد، مشروط به سپردن تعهد خدمت به مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی پس از فراغت از تحصیل مجاز به شرکت در آزمون سراسری و پذیرش در رشته فوریت‌های پزشکی پیش بیمارستانی هستند.

داوطلب باید کلیه ضوابط و شرایط این دوره را داشته باشد در غیر این صورت موضوع اشتباه یا اظهار خلاف وی و یا فقدان هر یک از شرایط فوق در هر مرحله از دوره تحصیلی باعث محرومیت داوطلب از ثبت نام یا ادامه تحصیل خواهد شد.

زنان و مجردها بیشتر افسردگی پاییزی می‌گیرند

سهیل رضایی مدیر بنیاد فرهنگ زندگی و روان شناس گفت: یکی از دلایلی که در به وجود آمدن «افسردگی پاییزی» نقش دارد به هم ریختن هورمون‌های یک فرد است. در واقع تغییر فصل در برخی افراد منجر به تغییر هورمون‌های بدن می‌شود.

رضایی گفت: یکی دیگر از عوامل به وجود آمدن افسردگی پاییزی، کوتاه شدن روزهاست. کاهش حضور آفتاب روی بسیاری از افراد تأثیرات بدی دارد. حتی ریختن برگ‌ها و برگ‌هایی که از رنگ سبز به رنگ زرد در می آیند می‌تواند از لحاظ روحی و روانی بر روی خلقیات یک فرد تأثیر بگذارد. هر چند می‌گویند پاییز پادشاه فصل هاست اما به هر حال می‌تواند تأثیراتی روی ذهن یک فرد بگذارد.

مدیر بنیاد فرهنگ زندگی افزود: ریختن برگ‌ها برای برخی افراد، احساساتی مانند فانی بودن، بیماری و تنهایی را یادآور می‌کند. کوتاه شدن روز و فرارسیدن شب نیز زمان تنهایی بیشتری را برای برخی افراد به وجود می‌آورد و این مورد برای مجردها بیشتر دیده می‌شود، یعنی اینکه آنها بیشتر به عارضه افسردگی پاییزی دچار می‌شوند.

این روان شناس ادامه داد: تغییر فصل روی مجردها و به خصوص وارد شدن به فصل پاییز بازتاب بیشتری بر روی روح و روان آنها دارد. دلیلش هم این است که مجردها در طول روز بیشتر بیرون هستند و زمان گسترده‌تری برای گردش و بیرون ماندن برای آنها وجود دارد ضمن اینکه مشغولیت‌های بیرون از منزل نیز برای آنها حجم بیشتری دارد اما وقتی روز کوتاه می‌شود آنها این شرایط را دیگر به صورت ثابت ندارند. در فصل پاییز همه این شرایط کاهش پیدا می‌کند و ترس از تنهایی هم به همه اینها اضافه خواهد شد. با تنها شدن، فرد خود را معرض حملات خودش قرار می‌دهد.

رضایی بیان داشت: در فصل تابستان تجمعات و رفت و آمدها ممکن است بیشتر در فضای درونی خانواده باشد اما در فصل پاییز این تجمعات و رفت و آمدها عموماً در در فضای بیرون از خانه به وجود می‌آید. مردم مدام به خانه هم می‌روند و شب نشینی تشکیل می‌دهند. نقطه اوج این دورهمی ها شب چله است. اینها کارهایی است که می‌تواند سختی شب را بشکند. اینها چیزهایی هستند که مردم در طول زمان بر طبق آئین و سایر اصول به جمع بندی برای انجام دادن آنها رسیده اند.

مدیر بنیاد فرهنگ زندگی یادآور شد: امسال که کرونا هم هنوز در میان جامعه وجود دارد وضعیت حادتر خواهد شد. حاد از این لحاظ که افسردگی پاییزی باز هم بسیاری از مردم را به رفت و آمدهای بیشتر تشویق می‌کند که در این شرایط تجمعات خطرناکی صورت می‌گیرد که می‌تواند به شیوع بیشتر کرونا کمک کند. یعنی در واقع افسردگی پاییزی به طور غیرمستقیم سبب به وجود آمدن احتمال بیشتر انتقال ویروس کرونا می‌شود.

رضایی اذعان داشت: راهکارهایی وجود دارد که فرد بتواند با افسردگی پاییزی مقابله کند. یکی ازاین راه‌ها تغییر دکوراسیون خانه است. باید برنامه‌ای هم برای دیدن فیلم‌های جذاب وجود داشته باشد. مردم در این مدت مدام امکان گفت و گوی آنلاین را برای خود فراهم کنند. موسیقی هم راهکار خوبی برای فرار از افسردگی پاییزی است. حتی می‌توان به موضوعات دیگری مثل یادگیری یک مهارت هم فکر کرد. برای خودشان در فضای مجازی چالش‌هایی ایجاد کنند و اقدامات دیگری که منجر به این شود گذر زمان خیلی خودش را نشان ندهد.

مدیر بنیاد فرهنگ زندگی و روان شناس در پایان گفت: افراد باید در گذشته خودشان جستجو کنند تا ریشه این احساس را پیدا کنند. این افسردگی پاییزی حتی مشابهش در غروب تعطیلات هم دیده می‌شود. غروب تعطیلات مثل جمعه‌ها این وضعیت را تشدید می‌کند. شاید این عوامل طردشدگی فردی را برای یک شخص به وجود می‌آورد. افراد اگر روی مسئله خودشناسی کار بکنند این عارضه می‌تواند قابل کنترل باشد.

موافقت رسمی دولت با پاورلیفتینگ زنان

محمد تقی امیری خراسانی، سرپرست فدراسیون بدنسازی در خبری کوتاه از موافقت رسمی دولت با فعالیت زنان پاورلیفتینگ خبر داد و اظهار کرد: به زودی لباس پاورلیفتینگ بانوان تحویل فدراسیون خواهد شد.

کد خبر 447104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.