شهر چوبی نسوز؛ مثالی از توسعه پایدار شهری به سبک سنتی

هلسینکی، پایتخت کشور فنلاند، میزبان شهری چوبی است که در آن تمام سازه‌ها به سبک خانه‌های قدیمی، اما به روشی پایدار و هوشمند، به طور کامل از چوب ساخته شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در سپتامبر سال ۱۸۲۷ آتش‌سوزی بسیاری مهیبی در شهر تورکو، واقع در کشور فنلاند، اتفاق افتاد و خانه‌های چوبی آن را که بیش از ۲۰۰ سال قدمت داشتند، تخریب کرد. این واقعه تا به امروز بزرگ‌ترین آتش‌سوزی شهری در تاریخ فنلاند بوده است که در کمتر از ۲۴ ساعت بیش از ۷۵ درصد شهر را به خاکستر تبدیل کرد. در زمان آتش‌سوزی تنها ۱۲ هزار نفر در شهر تورکو سکونت داشتند که بر اثر این حادثه سهمناک، حدود ۱۱ هزار نفر از مردم بی‌خانمان شدند، ۲۷ نفر جان خود را از دست دادند و صدها شهرنشین نیز از نظر جسمی آسیب‌های جبران‌ناپذیری متحمل شدند. در زمان آتش‌سوزی، تورکو بزرگ‌ترین شهر کشور فنلاند به شمار می‌رفت اما وقوع آتش‌سوزی باعث شد بسیاری از نهادهای اداری در هلسینکی مستقر شوند و اهمیت تورکو به دست فراموشی سپرده شود.

شهر چوبی؛ طراحی پایدار شهری با پیروی از سنت قدیمی خانه سازی در فنلاند

گروهی از معماران برجسته فنلاندی، با پیروی از سنت قدیمی خانه‌سازی همراه با تکنولوژی مدرن، محله جدیدی به نام شهر چوبی در هلسینکی احداث کرده‌اند که در آن تمام سازه‌ها با روشی پایدار و هوشمند از چوب ساخته شده است. این منطقه زیبا، دو ساختمان مسکونی، یک دفتر اداری و پارکینگی عمومی را در خود جای داده است و در آن سازه‌های چندطبقه با استفاده از تکنولوژی، از پانل‌های چوبی با روکش لمینت شده احداث شده است.

معماران فنلاندی از چوب برای ساخت محله جدید در هلسینکی بهره گرفتند چرا که این ماده از قابلیت بازیافت، تجدید پذیری و پایداری کافی برخوردار است. از سوی دیگر، چوب ضمن اینکه یک منبع عالی برای جذب کربن هوا به شمار می‌رود، کمترین انتشار گازهای آلاینده را نیز در پی دارد. سازندگان شهر چوبی، قبل از شروع پروژه خود تمام جوانب مربوط به ایمنی و مقاومت سازه‌ها را با دقت مورد توجه قرار دادند تا خانه‌هایی مقاوم در مقابل آتش‌سوزی و رطوبت هوا ایجاد کنند.

از آنجا که چوب تنها ماده ساختمانی تجدید پذیر است، بنابراین، معماران اهل فنلاند از این ماده برای ساخت و ساز در منطقه جدید هلسینکی بهره گرفتند تا پایداری و هوای پاک را برای شهرنشینان آن به ارمغان آورند. آنچه که شهر چوبی هلسینکی را از نمونه‌های مشابه آن متمایز کرده، وجود ساختمان‌های چند طبقه با ارتفاع زیاد است. سازندگان با در نظر گرفتن این نکته که آتش بدترین دشمن چوب است، شهرک جدید هلسینکی را به طور صددرصد مقاوم در مقابل آتش طراحی کرده‌اند. برای این کار، از چوب با روکش لمینتی در احداث سازه‌ها بهره گرفته شد که این کار، سازه‌ها را در مقابل آتش‌سوزی بسیار مقاوم می‌کند. فرآیند مقاوم‌سازی چوب در مقابل آتش از طریق تکنولوژی صورت می‌گیرد که در این روش، طراحان به چوب‌های سازنده ساختمان‌ها، مواد شیمیایی اضافه می‌کنند.

فنلاند؛ جنگلی‌ترین کشور اروپایی

فنلاند به عنوان جنگی‌ترین کشور اروپایی شناخته شده چرا که ۲. ۷۴ درصد از سرزمین آن را پوشش درختی و سبز فرا گرفته است. به طور میانگین، پوشش جنگلی این کشور ۶ برابر بیشتر از سایر نقاط اروپا است و حدود ۳۰ گونه درختی در جنگل‌های آن رشد می‌کنند. البته بیش از ۹۰ درصد درختان فنلاند صنوبر، کاج و توس هستند و اغلب در هر جنگل چند گونه درخت به طور همزمان در حال رشد است. بنابراین، جای شگفتی نیست اگر معماران فنلاندی از دیرباز تا به امروز، استفاده از درخت را در ساخت و سازهای خود به طور گسترده مورد استفاده قرار داده و بسیاری از سازه‌های معروف کشور نظیر کلیسای چوبی Paateri در اعماق جنگل، کتابخانه اوودی در قلب هلسینکی، خانه صورتی چوبی معروف در شهر پوروو، خانه‌های چوبی قدیمی در شهرهای مختلف کشور را احداث کرده‌اند.

کد خبر 446984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.