ترامپ همه گزینه‌ها را روی میز خواهد گذاشت؟

کمتر از سه ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده و رئیس جمهور ایالات متحده معتقد است در صورتی پیروزی مجدد در انتخابات، ظرف مدت ۴ هفته تمام مشکلات خود با ایران را حل خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیاست‌های دونالد ترامپ و کابینه‌اش در روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا علیه ایران، ترکیبی از استراتژی‌های مخرب و فشارهای حداکثری است و این در حالی است که نظام بین‌الملل در انتظار شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری است و استراتژی فعلی دولت ترامپ نیز شانس هرگونه مذاکره مجدد در مورد برجام را به صفر رسانده است.

دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران طی چهار سال گذشته، ضمن رد هرگونه مذاکره مجدد با آمریکا، شرط مذاکره را بازگشت واشنگتن به تعهدات هسته‌ای خود در برجام عنوان کرده و خواستار غرامت از دولت آمریکا شده است؛ در صورتی که دونالد ترامپ مدعی شده اگر دوباره پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شود می‌تواند تنها ظرف چهار هفته با ایران به توافق جدید برسد.

ترامپ در یکی از مصاحبه‌های خو دراین‌باره گفته است که "اگر بایدن پیروز شود، آنها (ایران) توافق دیگری شبیه به همان توافقی که جان کریِ نالایق با آنها داشت انجام خواهند داد و صادقانه بگویم باراک اوباما هم یک معامله‌گر نالایق است. "

اکنون ترامپ به صورت کامل در سیاست‌های بین‌المللی خود علیه ایران، کره شمالی، چین و روسیه نه تنها شکست خورده بلکه حتی حمایت متحدان خود را در اعمال فشارهای حداکثری بر جمهوری اسلامی ایران از دست داده است. این مسئله به وضوح در ۱۹ سپتامبر در شورای امنیت ملل متحد آشکار شد و متحدان اروپایی ایالات متحده از جمله بریتانیا، آلمان و فرانسه آن را در بازگرداندن قطعنامه‌های لغو شده شورای امنیت علیه ایران، همراهی نکردند.

شکست ترامپ در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی و فعال سازی مکانیسم ماشه علیه ایران، نشانگر انزوای آمریکا در مجامع بین‌المللی است. این موضوع باعث شده تا جناح دموکرات در انتقاد از سیاست‌های فعلی دولت آمریکا ترامپ را متناقض منافع ملی آمریکا تلقی کنند؛ زیرا معتقدند نه تنها سیاست‌های ترامپ علیه ایران هیچ تأثیری در شکست دولت تهران و پذیرش خواسته‌های ایالات متحده نداشته، بلکه تنها دستاورد آن، انزوای ایالات متحده در سطح بین‌المللی بوده است.

حال باید پرسید که در صورت پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا چه تغییری در سیاست‌های این کشور در قبال ایران رخ خواهد داد؟ آیا دونالد ترامپ دست از سیاست فشار حداکثری خود علیه جمهوری اسلامی بر می‌دارد؟

ترامپ علاقه‌ای برای بازگشت به برجام ندارد

علیرضا محرابی، کارشناس روابط بین‌الملل می‌گوید که با توجه به نظر سنجی‌های انتخاباتی، هنوز به صورت قطعی پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا معین نیست و اگر دونالد ترامپ در کاخ سفید ماندگار شد، سیاست‌های چهارساله خود را ادامه خواهد داد.

به گفته وی، در صورتی که ترامپ بخواهد سیاست‌های بین‌المللی خود را به نتیجه برساند، ممکن است به دنبال مذاکره با تهران باشد و اختیاراتی را به جمهوری اسلامی ایران بدهد.

این کارشناس روابط امور بین‌الملل خاطرنشان می‌کند: علی‌رغم تاکید ایران بر اجرای برجام، دونالد ترامپ علاقه‌ای برای بازگشت به آن ندارد و سعی می‌کند برنامه مطابق میل خود را اجرا کند.

ترامپ برای مقابله با ایران دست به حمله نظامی خواهد زد

جلال ساداتیان، دیپلمات سابق وزارت امور خارجه معتقد است حدس و گمان‌های بسیاری پیرامون نتیجه‌ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مطرح شده و جریان دمکرات تا حدودی سیاست بین‌الملل خود در قبال برجام را معین کرده و وعده داده تمامی تحریم‌های حداکثری علیه ایران را لغو خواهد کرد. در مقابل برخی از اصولگرایان داخلی معتقدند، در صورتی پیروزی بایدن، مکانیسم ماشه که ترامپ در فعال سازی آن ناموفق بود را علیه ایران فعال خواهد کرد که تحلیل بسیار بدبینانه‌ای است.

به گفته وی، در صورتی که ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود، فشارهای خود علیه ایران را مضاعف خواهد کرد. وی به دنبال این است تا هدفی را که در دوره نخست ریاست جمهوری در آن ناکام بود را از طریق جنگ با ایران به دست بیاورد، در صورتی که بارها اعلام کرده، در مدت یک هفته با ایران به نتیجه خواهد رسید.

به گفته این دیپلمات سابق وزارت امور خارجه، ترامپ در صورت ماندن در کاخ سفید، فشارهای حداکثری علیه ایران را ادامه خواهد و احتمال می‌رود برای مقابله با ایران دست به حمله نظامی بزند، اما باید به این نکته نیز توجه کرد که ترامپ شخصیتی غیر قابل پیش بینی دارد.

ساداتیان خاطرنشان می‌کند: در راستای نظریه ژئوپلتیکی، جریان دمکرات و جمهوری خواه هر دو درجهت منافع ملی آمریکا گام بر می‌دارند که با قدرت گرفتن ایران، روسیه، ترکیه و چین به خطر خواهد افتاد. منافع ملی آمریکا به رؤسای جمهور این اجازه نمی‌دهد که در راستای قدرت گرفتن نظام‌های جدید گام بردارند.

ترامپ تغییری در سیاست‌های خود ایجاد نخواهد کرد

محمود دهقان، کارشناس روابط بین‌الملل هم عقیده دارد که پیشتازی بایدن در نظرسنجی‌های مردمی آمریکا قطعی نیست؛ زیرا در ایالات متحده، الکتروکارت‌ها نتیجه انتخابات را مشخص می‌کند؛ همانگونه که در انتخابات‌های گذشته، شاهد شکست کاندیداهایی بودیم که آرا مردمی بیشتری را به خود اختصاص داده بودند.

به گفته وی، اخیراً وزیر خزانه داری آمریکا گفته در صورتی که ایران به میز مذاکره با ترامپ نیاید، فشارهای حداکثری علیه جمهوری اسلامی را مضاعف خواهیم کرد؛ بنابراین در صورت پیروزی ترامپ، شدت تحریم‌های آمریکا علیه ایران افزایش خواهد یافت، اگرچه با روی کار آمدن بایدن نیز تحریم‌ها به سرعت متوقف نخواهد شد؛ زیرا ترامپ در طی ۴ سال، تحریم‌های متعددی را علیه ایران اعمال کرد و قطعاً توقف آنها به راحتی ممکن نخواهد بود.

به گفته این کارشناس روابط امور بین‌الملل، ایران باید مدیریت اقتصادی داخلی خود را سامان دهد و منتظر نتیجه انتخابات آمریکا نباشد؛ البته در صورت پیروزی ترامپ، مذاکره با آمریکا نباید نادیده گرفته شود؛ زیرا ایران تا به امروز هیچگاه از مذاکره متضرر نشده است.

به عقیده دهقان، ترامپ در صورت پیروزی، هیچ تغییری در سیاست‌های خود در قبال ایران ایجاد نخواهد کرد.

کد خبر 446672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.