ممنوعیت دفن اموات در آرامستان قدیم ابهر

معاون عمرانی شهردار ابهر گفت: اجازه دفن اموات در آرامستان قدیم ابهر داده نمی‌شود.

به گزارش ایمنا، وحید آذریون، اظهار کرد: آرامستان‌ها یکی از پایدارترین عناصر شهری به شمار می‌رود، چنان که بر اساس طبقه‌بندی ارائه شده برای منظر فرهنگی شاید بتوان آرامستان‌ها را سبب ایفای نقش پایدار در اجتماع دیروز و امروز در دسته مناظر اصیل تداوم یافته به شمار آورد.

وی با بیان اینکه در قانون جامع شهرسازی و معماری کشور، مبحث اول حقوق و مقررات شهرسازی، بخش هفتم، احداث غسالخانه‌ها و گورستان‌ها به‌عنوان الزامات مدیریت شهری معرفی شده است، گفت: در اسناد طرح‌های جامع شهری نیز ایجاد و توسعه گورستان‌ها به‌عنوان تجهیزات شهری پیش‌بینی شده است.

معاون عمرانی شهردار ابهر با بیان اینکه آرامستان‌ها به‌عنوان تجهیزات شهری شناخته می‌شود، ادامه داد: از آنجا که تجهیزات شهری به امکاناتی گفته می‌شود که باعث افزایش مطلوبیت زیست در فضاهای شهری می‌شود و بیشتر آن‌ها تسهیلاتی هستند که تکمیل‌کننده زیرساخت‌های شهری در جهت ایجاد رفاه و آسایش برای شهروندان به شمار می‌رود، بنابراین توجه جدی به این نیاز به عنوان یکی از کاربری‌های داخل شهر حائز اهمیت است.

آذریون با بیان اینکه با توجه به تکمیل شدن ظرفیت آرامستان، جابه‌جایی آن یکی از دغدغه‌های اصلی شهرداری به شمار می‌رفت، اظهار کرد: احداث آرامستان جدید یکی از نیازهای اصلی شهر ابهر بود که نسبت به آن عزم جدی وجود داشت.

وی با بیان اینکه آرامستان جدید ابهر دارای مساحت ۲۰ هکتاری است، ادامه داد: نقشه اصولی و فنی - مهندسی این آرامستان پس از بازدید از سه آرامستان مطرح کشور تهیه و اجرا شد.

معاون عمرانی شهردار ابهر با بیان اینکه این آرامستان دارای پنج بلوک است که بلوک‌بندی قطعه اول آن به اتمام رسیده است، افزود: آرامستان جدید ابهر دارای ردیف‌های متفاوتی است که داخل هر بلوک مراسم کفن و دفن انجام می‌شود.

آذریون با بیان اینکه چاه عمیق آرامستان برای آبیاری فضای سبز نیز حفر شده و لوله‌گذاری آن در حال انجام است، خاطرنشان کرد: آسفالت و جدول‌گذاری در آرامستان انجام و نگهبانی نیز احداث شده است.

وی با بیان اینکه دو دستگاه ساختمان اداری و خدماتی نیز در مجموعه در حال احداث است، ادامه داد: با توجه به نزدیکی آرامستان قدیم به آرامستان جدید عملیات غسل و کفن اموات در آرامستان قدیم انجام می‌شود اما احداث غسال‌خانه نیز در دستور کار قرار دارد.

معاون عمرانی شهردار ابهر با بیان اینکه تاکنون ۲.۵ میلیارد تومان برای احداث آرامستان جدید هزینه شده است، ادامه داد: احداث رستوران، مسجد، بازی‌گاه کودکان، آب‌نماهای مناسب، مقبره‌های خانوادگی، کارگاه‌های حکاکی سنگ قبور، پزشکی قانونی، غسالخانه، نمازخانه و باغ گل محمدی نیز در دستور کار قرار دارد.

آذریون با تاکید بر اینکه همسان‌سازی قبور از اولویت‌های اصلی شهرداری در این آرامستان است، تصریح کرد: اجازه ساخت هیچ‌گونه مقبره یا حجله در آرامستان فعلی داده نخواهد شد و نظارت کامل در این زمینه وجود دارد.

وی با بیان اینکه اجازه دفن اموات در آرامستان قدیم داده نمی‌شود، افزود: یک ردیف نیز برای دفن اموات کرونایی در آرامستان جدید در نظر گرفته شده است.

معاون عمرانی شهردار ابهر با بیان اینکه برای رفاه حال شهروندان، احداث زیر ساخت‌ها تداوم خواهد داشت، خاطرنشان کرد: در حال حاضر یکی از مشکلات این آرامستان حمل و نقل است که برای آن نیز باید راهکار مناسبی اتخاذ شود.

منبع: ایسنا

کد خبر 445007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.