نمایی جدید از طوفان‌های مشتری/ همزاد لکه سرخ رؤیت شد

جدیدترین عکس مشتری که در فاصله ۴۰۶ میلیون مایلی از زمین توسط تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده است، گزارشی به روز از موقعیت هواشناسی این سیاره ارائه می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تلسکوپ فضای هابل در آخرین کاوش خود برای عکسبرداری از سیاره غول‌پیکر مشتری، دید واضحی از هواشناسی جو آشفته این غول گازی را فراهم کرده است. این عکس شامل یک طوفان جدید می‌شود که مشابه با ناحیه معروف لکه سرخ بزرگ با رنگی متفاوت است. جزئیات منحصر بفرد و مهیج این عکس لحظه‌ای در عرض‌های میانه شمالی سیاره، نمایانگر طوفانی روشن، سفید و گسترده با سرعت تقریبی ۳۵۰ مایل (۵۶۰ کیلومتر) در ساعت است که نخستین بار در ۱۸ آگوست ۲۰۲۰ و دو بار دیگر در همان عرض جغرافیایی رؤیت شد. در تصویر ارسالی ناسا از مشتری، قمر یخی اروپا که تصور می‌شود حاوی مواد تشکیل دهنده لازم برای زندگی باشد نیز در سمت چپ این سیاره دیده می‌شود.

هرچند طوفان‌های این ناحیه از مشتری هر ۶ سال یک بار یا بیشتر روی می‌دهد، داده‌های هابل حاکی است که در اغلب موارد چندین طوفان به صورت هم‌زمان رخ می‌دهد که زمان‌بندی این تلسکوپ برای نشان دادن ساختار طوفان‌ها در مراحل اولیه تکامل و پس از وقوع بسیار مناسب است. در تصاویر این تلسکوپ ویژگی‌هایی با رنگ‌های پیچیده قرمز، سفید و آبی در طیف‌های نوری مرئی، فرابنفش و نزدیک به فروسرخ هابل کاملاً مشخص است. این رخدادهای گسسته معمولاً در سراسر مشتری دیده می‌شود و تنها تفاوت‌هایی در رنگ ابرها و سرعت وزش باد آن‌ها به چشم می‌خورد. چنانچه طوفان‌هایی مشابه با مشتری در زحل رخ دهد، منجر به وقوع گردبادهای طولانی‌مدت خواهد شد. دلیل این تفاوت ممکن است تضاد فراوانی آب موجود در اتمسفر هر یک از دو سیاره باشد، چراکه بخار آب می‌تواند بخش قابل توجهی از انرژی ذخیره‌ شده‌ای را که می‌تواند توسط این طوفان‌ها آزاد شود کنترل کند.

تصاویر تلسکوپ هابل نشان می‌دهد که لکه سرخ بزرگ مشتری خلاف جهت حرکت عقربه‌های ساعت و در نیمکره جنوبی سیاره می‌چرخد، ابرهای پیش رو را می‌شکافد و آبشاری از نوارهایی به رنگ سفید و بژ را شکل می‌دهد. این لکه در حال حاضر به رنگ قرمز دیده می‌شود و رنگ هسته اصلی و نوار بیرونی آن تیره‌تر است. محققان تخمین زده‌اند که بزرگی این طوفان حدود هشت‌هزار و ۸۰۰ مایل است و وسعت کافی برای بلعیدن زمین را دارد؛ البته اندازه این لکه در حال کوچک شدن است که علت آن هنوز مشخص نیست. دومین ویژگی تغییر یافته در مشتری Oval BA، وجود طوفانی سرخ مشابه با لکه سرخ بزرگ آن اما در ابعاد کوچک‌تر در نیمکره جنوبی این سیاره است که در سال ۲۰۰۰ پس از برخورد سه طوفان کوچک سفید شکل گرفت و از آن زمان در حال شدت گرفتن است.

این طوفان پس از قرمز شدن در سال ۲۰۰۶ در سایه سفید اصلی خود تغییر رنگ داد. با این حال به نظر می‌رسد که هسته اصلی آن کمی تیره شده است که می‌تواند بیانگر احتمال تغییر رنگ مجدد آن برای مشابهت با همزاد خود یعنی لکه سرخ بزرگ باشد. تصاویر ارسالی هابل که بخشی از برنامه سالانه این تلسکوپ برای نقشه‌برداری از کل سیارات بیرونی به منظور مشخص کردن تغییرات رخ‌ داده در طوفان‌ها، بادها و ابرهای آن‌هاست، نشان می‌دهد که مشتری در حال پاکسازی ابرهای سفید موجود در ارتفاعات بالای خود است، به ویژه در امتداد استوای سیاره که دودهای نارنجی‌رنگ هیدروکربن را در خود دارد.

کد خبر 444909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.