بررسی زوایا و محورهای مختلف برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵

برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ به عنوان ششمین برنامه پنج ساله و سومین برنامه راهبردی شهر اصفهان اخیراً توسط شهرداری اصفهان تقدیم شورای اسلامی شهر شد تا پس از بررسی و تصویب اجرایی شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرایند برنامه‌ریزی در شهرداری اصفهان برای اولین بار سال ۱۳۷۵ با برنامه پنج ساله اصفهان ۲۲+ آغاز شد و در ادامه برنامه‌های پنج ساله «اصفهان ۸۵»، «اصفهان ۹۰»، «اصفهان ۹۵» و برنامه «اصفهان ۱۴۰۰» برای افق ۹۵ تا پایان سال ۹۹ بود که به اجرا درآمد.

ششمین برنامه راهبردی شهر با عنوان «اصفهان ۱۴۰۵» برای سال‌های ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۴ در دو سطح راهبردی و عملیاتی و بر اساس دو رویکرد هدف سو و مشکل سو تدوین شد که یکی از مهم‌ترین مشخصات این برنامه مشارکت ذی‌نفعان در فرآیند تدوین است چرا که در سطوح مختلف از نظرات ذی‌نفعان داخل و خارج شهرداری استفاده شده است.

برای آگاهی بیشتر در خصوص زوایا و محورهای مختلف برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ گفت و گویی را با «سعید ابراهیمی» مدیرکل برنامه‌ریزی و بودجه شهرداری اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد:

محورهای اصلی برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ چیست؟

شهرداری اصفهان ششمین برنامه خود را به‌عنوان «اصفهان ۱۴۰۵» تدوین و پیش‌نویس سند را به شورای اسلامی شهر اصفهان تقدیم کرد؛ این برنامه برای سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ حول سه محور توسعه «گردشگری»، «کاهش آلودگی هوا» و «افزایش بهره‌وری» است.

با این اقدام که مبتنی بر هدف‌گذاری و تبیین استراتژی و اقدامات در همه سازمان‌ها به‌ویژه در شهرداری اصفهان است، شهرداری با برنامه‌ریزی‌های درست و آگاهانه به شهروندان خدمات مناسب‌تری را ارائه کند.

در برنامه راهبردی «اصفهان ۱۴۰۵» بالغ بر ۷۰ هزار میلیارد تومان برآورد منابع برای پنج ساله آینده شهر انجام شده که می‌تواند در ارتقا کیفیت زندگی شهروندان اثر گذار باشد، البته منابع در دو بخش طرح و پروژه تعریف می‌شود که یک بخش طرح و پروژه‌های جاری و مستمر است که فارغ از هر نوع برنامه‌ای شهرداری باید آن‌ها را ادامه دهد و بخشی دیگر طرح‌های راهبردی و پروژه‌هایی است که می‌تواند باعث ایجاد تحولات بنیادین در شهر شود.

یکی از موضوعاتی که در این روزهای کرونایی بیشتر مورد توجه قرار گرفته، انجام اقدامات به صورت غیرحضوری است، در حوزه بهره‌وری برای انجام خدمات به صورت الکترونیکی چه تدابیری شده است؟

در حوزه بهره‌وری پیرامون چند محور اقدامات انجام می‌شود که یکی از موضوعات «سازمان شهرداری اصفهان» است، به هر حال «سازمان» یک ساختار، فرایند و نیروی انسانی است که این ساختار برای برآورده کردن اهداف توانمند باشد و نیروی انسانی آن دارای انگیزه و آموزش دیده باشد.

یکی دیگر از موضوعات حوزه‌های نگهداری و تعمیرات در سطح شهر است؛ در حال حاضر در این حوزه موضوع نگهداری فضای سبز، روشنایی شهر، نگهداری ابنیه مطرح است و نگهداری زیرساخت‌هایی که ایجاد شده همچون پل‌ها، تقاطع‌ها و معابر هزینه در بر دارد که اگر به صورت بهره‌ور عمل کنیم در صرفه‌جویی هزینه‌ها مؤثر خواهد بود.

در حوزه خدمات‌رسانی اقداماتی همچون میز خدمت، توسعه خدمات الکترونیکی، شهر هوشمند و اپلیکیشن‌هایی که بتواند به شهروندان خدمات ارائه دهد، انجام شده است.

کرونا فرصت مغتنمی فراهم کرد تا نه تنها شهرداری‌ها بلکه کل سازمان‌ها به حوزه خدمات غیرحضوری و الکترونیکی توجه ویژه داشته باشند و زیرساخت‌های خود را تقویت و فرآیندها را اصلاح کنند.

شهرداری در این موضوع برنامه‌های ویژه‌ای مثل شهر هوشمند دارد که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده امیدوار هستیم در این راستا اتفاقات خوبی رقم بخورد.

یکی از چشم‌اندازهای برنامه اصفهان ۱۴۰۵ موضوع آلودگی هوا است، شهرداری چه برنامه ویژه‌ای در این باره دارد؟

اگر صحبت از تمرکز بر موضوع آلودگی هوا در برنامه اصفهان ۱۴۰۵ مطرح شده، بدان معنا نیست که در گذشته اقدامی در این راستا صورت نگرفته است زیرا توسعه فضای سبز و افزایش ظرفیت‌های حمل و نقل عمومی شهر انجام شده و البته حوزه‌های تردد، مدیریت زوج و فرد و… نیز در این راستا انجام شده است.

در حوزه آلودگی هوا به اهداف خرد از زاویه دید شهرداری اصفهان ورود پیدا کردیم، هر چند نقش سایر دستگاه‌های اجرایی در کنار شهرداری اهمیت بسزایی دارد، اما به سهم خودمان برای توجه جدی به موضوع آلودگی هوا تلاش کردیم.

بعضی از عناوین و اهداف خرد، موضوع حمل و نقل همگانی و حمل و نقل غیر موتوری است که ذیل اهداف کلان به آن توجه شده است؛ شهرداری در سال‌های اخیر به مسائلی همچون ارتقا ناوگان، یکپارچه سازی سیستم حمل و نقل همگانی، استفاده از دوچرخه، توسعه پیاده‌محوری، قطار شهری، هم‌پیمایی و حرکت به سمت تردد خودروهایی با سرنشین بیشتر در مقابل خودروهای تک سرنشین، مدیریت تردد موتورسیکلت‌ها و آلودگی‌های ناشی از تردد آن، تردد ناوگان حمل و نقل بار در شهر توجه داشته است.

برای توسعه فضای سبز و حوزه منابع آبی مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز که منابع آب زیرزمینی مد نظر قرار داده و استفاده از گونه‌های مقاوم به کم آبی حتی فضای سبز غیر در اختیار شهرداری که در شامل فضای سبز خصوصی یا سایر دستگاه‌های اجرایی است طرح‌هایی پیش بینی شده است.

یکی دیگر زمینه‌های آلودگی، موضوع پسماند است که در این حوزه مدیریت شیرابه‌ها، توسعه خطوط پردازش، پسماندهای ساختمانی و خانگی به آلاینده‌ای محیطی با تمرکز بر آلودگی هوا باز می‌گردد.

یکی از اهداف خرد در راستای کاهش آلودگی هوا استفاده هر چه بیشتر از دوچرخه است؛ چه امکانات و امتیازاتی در اختیار مردم برای افزایش استفاده از دوچرخه قرار می‌گیرد؟

سطح دوم برنامه اصفهان ۱۴۰۵ «عملیات» است بدان معنا که هدف های خرد در قالب طرح‌ها و پروژه‌ها شکسته می‌شود.

توسعه مسیرهای ویژه دوچرخه، طرح تسهیلات برای موتورسیکلت‌های برقی و توسعه مترو زمینه‌هایی است که تحت عملیات سبد طرح، پروژه و اقدام قرار می‌گیرد و به سطح راهبردی گره می‌خورد و می‌تواند هدف‌گذاری های انجام شده را با استفاده از منابع مالی عملیاتی کند.

با توجه به برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ برای پیشرفت‌های عمرانی و ترافیکی غیر از مشورت با پژوهشگران و دستگاه‌های اجرایی، آیا از نظرات جوانان صاحب تجربه استفاده خواهد شد؟

دایره وسیعی از ذی‌نفعان شامل نهادهای اجرایی، شهروندان، متخصصان در شهر وجود دارند که با برگزاری جلسات هم‌اندیشی از ایده‌های نوآورانه نمایندگانی از شهروندان، متخصصان، شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها استفاده کردیم.

جمع نظرات این افراد در فرایند تصمیم گیری، شناخت مسئله و پیشنهاد طرح پروژه تأثیرگذار بوده است.

در برنامه‌ریزی‌های آینده این فرآیند ادامه پیدا خواهد کرد و برنامه هر سال رصد خواهد شد تا بدانیم برنامه چقدر به اهداف مورد نظر رسیده و در چه بخش‌هایی ضعف در اجرا وجود داشته است.

پایش و رصد برنامه اصفهان ۱۴۰۵ چگونه انجام می‌شود؟

برنامه اصفهان ۱۴۰۵ نخستین برنامه شهرداری است که از سطح چشم‌انداز اهداف کلان تا سطح عملیات آن شاخص دارد و شاخص‌های پیامدی در سطح کلان، شاخص های نتیجه ای تا شاخص‌های خروجی در دوره‌های زمانی حداکثر یک ساله پایش می‌شود و اگر به اهداف مورد نظر دست نیافته باشیم علت بررسی می‌شود که هدف‌گذاری اشتباه بوده و یا در اجرا کم‌کاری شده است.

توسعه گردشگری یکی دیگر از محورهای اصلی ششمین برنامه پنج ساله شهر اصفهان بوده در این باره چه برنامه و اهدافی در نظر گرفته شده است؟

زاویه نگاه شهرداری به بحث گردشگری پیامدهایی است که به همراه دارد و تنظیم فعالیت‌هایی است که شهرداری در راستای آن پیامدها انجام می‌دهد.

شهرداری در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی، شادی و نشاط برای شهروندان، برگزاری رویدادهای مختلف از جمله هفته فرهنگی اصفهان، جشنواره‌ها، زیباسازی و نمادهای شهری فعالیت‌های خوبی انجام می دهد که در این حوزه تلاش شده فعالیت‌ها معطوف بر جذب حداکثری گردشگری اعم از گردشگر داخلی و خارجی باشد.

برگزاری نمایشگاه‌های عرضه محصولات صنایع دستی، ایجاد نظام آماری حوزه گردشگری، توسعه محورهای گردشگری به جای جاذبه‌های تک نقطه‌ای در این راستا مورد توجه قرار گرفته است.

محور گردشگری تخت فولاد به عنوان محور گردشگری مذهبی توجه می‌کند، محور گردشگری محدوده مرکزی شهر، محورهای گردشگری رهنان و گورت، مادی‌ها و انهار و جاذبه‌های آنها، فضاهای سبز تفرجگاهی، پارک‌های جنگلی و گردشگری محله محور همچنین راه‌اندازی موزه در شهر اصفهان بعضی از پروژه‌های مورد نظر است که در این حوزه تمرکز داریم تا بتواند به افزایش گردشگر داخلی و خارجی کمک کند.

از همه شهروندان و متخصصان انتظار می‌رود با توجه به اینکه برنامه اصفهان ۱۴۰۵ محصول کار مشارکتی و فکری است، پس از تصویب و بارگذاری سند آن در سایت اصفهان ۱۴۰۵ به آدرس ۱۴۰۵.esfahan.ir نظرات، انتقادات خود را اعلام کنند.

تمام سطوح این برنامه شامل شاخص‌ها و طرح‌ها در سایت بارگذاری می‌شود تا شهروندان به عنوان مهم‌ترین بخش از دریافت کنندگان اثرپذیر و اثر گذار برنامه در جریان جزئیات آن قرار گیرند.

امکان اصلاح برنامه وجود دارد؟

برنامه مکانیزم اصلاحی سالیانه دارد، به هر حال هنر برنامه‌ریزی «انعطاف» است و اگر نتواند خودش را اصلاح کند شکست برنامه رقم خواهد خورد، بنابراین قطعاً باید بازخورد داشته باشد از این رو شهروندان می‌توانند در حوزه هدف‌گذاری در تدوین و اجرا نظرات خود را اعلام کنند.

شهرداری اصفهان تلاش می‌کند شعار برنامه اصفهان ۱۴۰۵ که شهری زیست پذیر و رقابت‌پذیر است (زیست پذیری نگاه به زندگی مردم و رقابت‌پذیر نگاه به کسب کار شهروندان) را محقق کند.

گفت و گو از: راضیه کشاورز- خبرنگار سرویس کلانشهرهای خبرگزاری ایمنا

کد خبر 444901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.