دشتهای ایران روزانه یک میلی متر فرو می رود

برپایی مدارس گاندو در سیستان، اعتراض فعالان زیست محیطی فرانسه به استفاده از فناوری نسل پنجم اینترنت، فرونشست روزانه دشت های ایران، کشف محموله بزرگ قاچاق پرندگان و رعایت فاصله گذاری اجتماعی حیوانات در زمان شیوع بیماری عناوین بسته خبری هفتگی محیط زیست ایمنا در آخرین جمعه تابستان ۹۹ است.

به گزارش ایمنا، علیرضا مقدمی کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه سرعت فرونشست ایران بیشتر از سطح هشدار جهانی است، اظهار کرد: بیشتر دشت‌های ایران با فرونشست رو به رو هستند و بر اساس بررسی‌های زیست محیطی می‌توان گفت روزانه یک میلی متر از دشت‌های ایران فرو نشست می‌کند که این موضوع بسیار بحران ساز خواهد بود.

این کارشناس محیط زیست اظهار کرد: فرو نشست زمین بیشتر در استان‌های اصفهان و تهران اتفاق افتاده است و گفتنی است که این چالش در نقاط دیگر کشور هم وجود دارد که ادامه آن در آینده می‌تواند یکی از مهم‌ترین مخاطرات کشور باشد.

وی با اشاره به اینکه این موضوع حتی از آلودگی هوا نیز می‌تواند مهم‌تر باشد، بیان کرد: طرح احیا و تعادل‌بخشی، مهم‌ترین راهکار نجات منابع آب زیرزمینی کشور است. چاه‌های غیرمجاز توان تخلیه زیاد آب را ندارند. اما چاه‌های مجوزدار که ۱۲ درصد از تعداد چاه‌های موجود در کشور را تشکیل می‌دهند با استفاده از تجهیزات و دستگاه‌های سنگین، حدود ۵۰ درصد از منابع آب‌های زیرزمینی را تخلیه می‌کنند.

مقدمی تصریح کرد: در ۱۵ سال اخیر نرخ فرونشست در مناطقی از کشور همچون جنوب‌غرب پایتخت، به حدود ۳۰ سانتی‌متر در سال رسیده است. حتی در برخی موارد این پدیده، زیرساخت‌های حیاتی، جاده‌ها و فرودگاه‌ها را تحت‌تأثیر قرار داده است. علاوه بر آن فروچاله‌هایی که در دشت‌های استان همدان ایجاد شده است، می‌تواند متأثر از پدیده فرونشست باشد.

برپایی مدارس گاندو در سیستان

وحید پورمردان، مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: رفتارهای تهاجمی و پر خطر گاندو در فصل زاد و ولد و افزایش حریم زیستی در زیستگاه‌های محدود منطقه، موجب برخورد تمساح‌ها برای افزایش قلمرو و پراکندگی این گونه در پهنه وسیع‌تری از قبل شده و این موضوع موجب ایجاد خطر برای اهالی و بومیان روستاهای میزبان گاندو شده است.

وی افزود: آموزش جوامع محلی در محل و آموزش رفتارها گاندو و نحوه برخورد با این موضوع و نزدیک نشدن به زیستگاه این گونه از قبیل آبگیرها، برکه‌ها و رودخانه‌ها از جمله اقدامات آموزشی تیم‌های کارشناسی و محیط بان مستقر در منطقه است.

پورمردان اضافه کرد: دیدار با بزرگان و ریش سفیدان، معلمان، متولیان امر آموزش و ارائه مطالب آموزشی از این طریق و برگزاری کلاس‌های آموزشی در محل مدارس، مساجد و حتی کنار رودخانه‌ها و کوچه‌های روستاهای میزبان گاندو به صورت شبانه روزی و بی وقفه در حال اجرا است.

درخواست تعویق نسل پنجم اینترنت در فرانسه

سخنان اخیر امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه علیه منتقدان استفاده از فناوری نسل پنجم اینترنت تلفن همراه، اعتراض برخی از مخالفان دولت و هواداران محیط زیست را برانگیخت.

رئیس جمهوری فرانسه روز دوشنبه منتقدان استفاده از فناوری نسل پنجم اینترنت تلفن همراه (5G) را با «آمیش ها» مقایسه کرد. «آمیش ها» گروهی از پیروان مسیحیت در آمریکا هستند که به شیوه سنتی و بدون استفاده از فناوری‌های جدید زندگی می‌کنند.

امانوئل مکرون همچنین منتقدان نسل پنجم اینترنت تلفن همراه را متهم کرد که به دنبال بازگشت به دوران استفاده از «چراغ نفتی» هستند.

این سخنان رئیس جمهوری فرانسه پس از آن بیان شد که ۷۰ سیاستمدار هوادار محیط زیست و چپگرا خواستار تعویق راه اندازی فناوری نسل پنجم اینترنت تلفن همراه شدند. آنها بر لزوم تحقیق درباره تأثیر زیرساخت‌های این فناوری بر محیط زیست و سلامت انسان تاکید کردند.

ژان لوک ملانشون، رهبر حزب چپگرای «فرانسه سرکش» و رقیب امانوئل مکرون در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۷، یانیک ژدو، نامزد بالقوه سبزها در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۲ و میشل روبیرولا، شهردار مارسی از جمله امضاءکنندگان درخواست تعویق راه اندازی فناوری نسل پنجم اینترنت تلفن همراه بودند.

منتقدان استفاده از این فناوری پس از اظهارات طعنه آمیز امانوئل ماکرون یادآوری کردند که رئیس جمهوری فرانسه پیش از این وعده داده بود تا توصیه‌های «مجمع شهروندان برای آب و هوا» از جمله تعویق استفاده از فناوری نسل پنجم اینترنت تلفن همراه را اجرا خواهد کرد.
امانوئل ماکرون به دنبال جنبش اعتراضی «جلیقه زردها» در فرانسه «مجمع شهروندان برای آب و هوا» را با مشارکت ۱۵۰ شهروند که به قید قرعه انتخاب شده بودند تشکیل داد.

کشف گوشت شکار از داخل لباسشویی

رئیس اداره محیط زیست شاهرود از دستگیری شکارچی پناهگاه حیات‌وحش خوش ییلاق در استان گلستان خبر داد و گفت: از منزل این متخلف ۱۰ کیلوگرم گوشت شکار که داخل لباسشویی پنهان کرده بود کشف شد.

علی‌اکبر قربانلو با بیان اینکه متهم روی گوشت‌های داخل لباسشویی آب و چند تکه لباس ریخته بود تا مأموران قادر به کشف گوشت‌ها نشوند، گفت: جریمه ۲۵ میلیون تومانی و دو سال زندان در انتظار این متخلف خواهد بود.

قسط اول کمک سازمان ملل برای طرح احیای تالاب هامون پرداخت شد

وحید پورمردان مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان در ارتباط با کمک بین‌المللی در راستای حفاظت و احیای تالاب هامون، اظهار کرد: این کمک بین‌المللی در قالب برنامه عمران سازمان ملل متحد (UNDP) تحت عنوان تأمین معیشت جایگزین در هامون در حال انجام است. بر این اساس کمکی ۱۱ میلیون یورویی برای اجرای طرح تخصیص خواهد یافت.

وی با بیان این‌که این کمک بین‌المللی به‌طور غیرمستقیم بر احیای تالاب نقش دارد و باعث کاهش فشار از هامون می‌شود، گفت: خشکسالی‌ها تأثیر زیادی بر معیشت مردمی می‌گذارد که از تالاب ارتزاق می‌کند و زمانی‌که ما قصد داریم در راستای احیای تالاب و مهار کانون‌های گرد و غبار اقدام کنیم و دسترسی‌ها را به آن بیشتر کنترل کنیم باید سعی کنیم به معیشت مردم بیشتر توجه کنیم.

مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان ادامه داد: با توجه به این‌که تالاب هامون، تالابی بین‌المللی است، سازمان‌های بین‌المللی در قالب پروتکل‌هایی موظف به ارائه کمک هستند. با پیگیری‌های انجام شده در شهریور ماه، تفاهم‌نامه‌ای با نماینده برنامه عمران سازمان ملل منعقد و مقرر شد در قالب این برنامه کمکی ۱۱ میلیون یورویی در بازه ۵ ساله به برنامه تأمین معیشت جایگزین در هامون اختصاص یابد.

پورمردان با بیان این‌که معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده قسط اول این کمک پرداخت شده، اظهار کرد: تمرکز برنامه تأمین معیشت جایگزین در هامون مورد نظر سازمان ملل بر صنایع‌دستی استان و مواردی همچون سفالگری، حصیربافی، خامه‌دوزی است.

کشف ۲۲۷ گونه جانوری و پرنده قاچاق در سردشت

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سردشت از کشف ۲۲۷ گونه جانوری و پرنده قاچاق در این شهرستان خبر داد.

خالد بایزیدی افزود: در این کشفیات تعداد ۲۰۰ قطعه انواع پرنده شامل قرقاول، طاووس سفید، شترمرغ، طوطی، قناری و ۲۷ میمون از خانواده ماکاکا و از جنس رازوس از متخلفانی که قصد صادرات غیرقانونی داشتند، ضبط شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سردشت افزود: این گونه‌ها از جنگل‌های جنوب شرق آسیا شکار و از مسیر ایران به اروپا صادر می‌کنند.

بایزیدی تصریح کرد: ارزش ریالی و خسارت وارده به محیط زیست این گونه‌ها بیش از سه میلیارد ریال است.

وی بیان کرد: در این راستا ۱۰ نفر دستگیر و پرونده‌هایشان جهت سیر مراحل قانونی تشکیل و به مراجع قضائی تحویل داده شده است.

حیوانات هنگام شیوع بیماری فاصله گذاری اجتماعی را رعایت می‌کنند

سه پژوهشگر در حوزه رفتارهای اجتماعی به این نتیجه رسیدند که حیوانات هم فاصله اجتماعی را برای جلوگیری از بیمار شدن رعایت می‌کنند. نتیجه تحقیقات این سه پژوهشگر در خصوص چگونگی مواجهه حیوانات با بیماری‌ها به تازگی منتشر شده است.

این پژوهشگران که از هفت سال پیش روی رفتارهای اجتماعی حیوانات تحقیق می‌کنند، پنج نوع حیوان را برای انجام پژوهش خود انتخاب کردند.

این پژوهشگران در مسیر تحقیق خود دریافتند که حیوانات از طریق فاصله اجتماعی و راه‌های ارتباط جانبی از گروه خود حفاظت می‌کنند.

مورچه‌ها از بهترین نوع از حیوانات برای بررسی شیوع بیماری‌ها بودند که انتخاب شدند. این حیوان بسیار اجتماعی در گروهشان از قوانین سخت و متمرکز تبعیت می‌کنند. برای مثال «یک ملکه در مرکز قرار می‌گیرد و پنج درصد از مورچه‌ها مسئول جمع آوری خوراک و بقیه مسئول جابجایی خوراک از دهان به دهان هستند.» این رفتار مورچه‌ها از یک برنامه‌ریزی پیچیده اما ثابت حکایت دارد. بنابراین این گروه می‌تواند با بیماری مقابله کند.

برای درک این تطبیق غریزی و بسیار کارآ، پژوهشگران رشته‌های سلولی قارچ را به چند مورچه تزریق کردند و متوجه شدند که خیلی سریع، همه اعضای گروه فاصله اجتماعی و قرنطینه را رعایت کردند.


سه محقق متوجه شدند مورچه‌هایی که رشته‌های سلولی قارچ به آن‌ها تزریق شده است خود را ایزوله کردند. همچنین آن‌ها دریافتند که بقیه مورچه‌ها برای ارتباط دیگر از دهان استفاده نمی‌کنند. این رفتار برای پیشگیری از بیماری در بین همه اعضای گروه بخصوص ملکه بسیار مهم است.

نتیجه مهمی که از این تحقیق گرفته شده این است که مورچه‌ها در برابر بیماری قارچی بهتر از انسان‌ها در برابر کووید ۱۹ عمل کرده‌اند.

حیوانات حتی بیشتر از ما انسان‌ها می‌فهمند

فرومون یک عامل شیمیایی ترشح‌شده یا دفع شده در حیوانات است که موجب پاسخ اجتماعی در اعضای یک گونه می‌شود.

واضح است که انسان‌ها امکان رابطه گیری با فرومون‌ها را ندارد اما مورچه‌ها نشان می‌دهند که نگه داشتن ارتباط در زمان بحران برایشان ممنونم مهم است.

در هر حال این اطلاعات برای گروه‌های اجتماعی بسیار مهم است. در دوران شیوع ویروس کرونا تلاش شد تا بهداشت بر اطلاعات ارجح باشد. حال می‌دانیم که ایزوله کردن هم می‌تواند افراد را بکشد.

کد خبر 444858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.