میزان تولید زباله تر در ایران بیشتر است

یک کارشناس مدیریت امور شهری گفت: نوع زباله و نوع بسته بندی در دیگر کشورهای دنیا با ما متفاوت است، میزان تولید زباله تر در کشور ما بیشتر از زباله خشک است و وجود این زباله تر موجب می‌شود برای دفن تولید شیرابه بالایی داشته باشیم که موجب آلودگی فراوانی می‌شود.

فرید ملکان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شهرهای دنیا در حال حاضر به سمت کمتر تولید کردن زباله و بازیافت پیش می‌رود و ما جز کشورهای محدودی هستیم که زباله را دفن می‌کنیم.

وی افزود: دنیا زباله را به عنوان یک منبع درآمد بازیافت می‌کنند و کشورهای پیشرفته روندی را ایجاد کرده‌اند که کمترین زباله برای دفن وجود داشته باشد؛ در کشورهای اروپایی بیشترین بازیافت در کشور آلمان انجام می‌شود و بالاترین رقم بازیافت انجام می‌شود.

این کارشناس مدیریت امور شهری عنوان کرد: در سایر کشورها تا ۵۰ درصد پسماندها بازیافت می‌شود، اما حداکثر میزان بازیافت در کشور ما بین سه تا پنج درصد است و دفن زباله ما بسیار بیشتر از سایر کشورها است.

ملکان خاطرنشان کرد: نوع زباله و نوع بسته‌بندی در دیگر کشورهای دنیا با ما متفاوت است، میزان تولید زباله تر در کشور ما بیشتر از زباله خشک است و وجود این زباله تر موجب می‌شود برای دفن تولید شیرابه بالایی داشته باشیم که موجب آلودگی فراوانی می‌شود.

وی ادامه داد: به همین دلیل، استفاده از زباله‌سوز برای ما ممکن نیست در حالی که در کشورهای دیگر از زباله سوز استفاده کرده و میزان دفن را بسیار کاهش داده‌اند.

این کارشناس مدیریت امور شهری تاکید کرد: با توجه به نوع زباله تولیدی در کشور ما باید بر روی کمپوست و تبدیل آن به کود آلی کار کنیم اما متأسفانه به دلیل همکاری مردم در جمع آوری شیشه، روند تولید کمپوست دچار مشکل شده است.

نحوه دفن پسماندهای عفونی در دنیا

ملکان گفت: مسئله چگونگی دفن پسماندهای عفونی از سال‌های گذشته وجود داشته است، اما بحث کرونا تا حدی آن را پر رنگ کرده است، زباله‌هایی وجود دارد که عفونی و میکروبی هستند، در تمام دنیا وجود دارند و باید برای دفن آنها فکری کرد.

وی تصریح کرد: غالباً در کشورهای دیگر، زباله‌های عفونی خود را که زباله‌های کرونا نیز شامل آن است، ضدعفونی می‌کنند، زباله‌ها در مراکزی مثل بیمارستان‌ها، مراکزی که مواد شیمیایی و زباله‌های برنده دارند، تفکیک و در جعبه‌های ایمن(safety box) قرار داده می‌شود، سپس از آن از اشعه ایکس ری یا حرارت استفاده کرده و آنها را میکروب کشی می‌کنند.

این کارشناس مدیریت امور شهری اضافه کرد: برای دفن این زباله‌ها نیز از سوزاندن، دفن بهداشتی با مواد شیمیایی و آهک به منظور دفن بهداشتی این زباله‌ها استفاده می‌کنند، محل دفن این زباله‌ها ایزوله و غیر قابل نفوذ برای شیرابه است و مرکز دفن خاصی دارد.

ملکان گفت: در دنیا هزینه بسیاری برای دفن زباله‌های عفونی صرف می‌شود و مراقبت بسیاری دارند اما متأسفانه پزشکان ما چندان اعتقادی به این روند ندارند و در بیشتر مواقع زباله‌های عفونی را با زباله‌های عادی دفن و حمل می‌شود، زیرا تولید کننده این زباله در محل بیمارستان یا مطب، مشکل ساز است.

وی ادامه داد: این زباله‌ها مخلوط شده با زباله‌های عادی سر کوچه قرار داده می‌شود و این طور امکان تفکیک برای شهرداری وجود ندارد.

کد خبر 444611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.