صدور برگه حمایت تحصیلی اتباع تا ۲۷ شهریور ادامه دارد/افزایش خروج اتباع فاقد مدارک معتبر

مدیرکل اتباع و امور مهاجران استانداری اصفهان با اشاره به افزایش خروج از کشور اتباع فاقد مدارک معتبر هویتی در سال‌های اخیر گفت: صدور برگه حمایت تحصیلی تا ۲۷ شهریور ماه با مراجعه به دفتر خدمات اتباع خارجی در استانداری ادامه دارد.

مهدی سلیمانی، در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص صدور شناسنامه برای فرزندان مادران ایرانی ازدواج کرده با اتباع، اظهار کرد: در گذشته قانونی تحت عنوان اعطای تابعیت به مادران ایرانی مصوب سال ۱۳۸۵ در این باره اعمال می‌شد که شرط دادن تابعیت به افراد داشتن مدارک هویتی و اقامتی معتبر از سوی پدر خارجی، رسیدن فرزند به سن ۱۸ سال و ثبت ازدواج زن ایرانی و مرد خارجی در دفاتر ثبت ازدواج بود و از طرف دیگر فرزند مذکور باید مدرک رد تابعیت خارجی خود از کشور ذیربط را ارائه می‌کرد.

وی قانون جدید را دارای تغییراتی دانست و افزود: سال گذشته قانون جدیدی تصویب شد و تغییراتی در خصوص اعطای تابعیت به فرزندان دارای مادران ایرانی در آن اعمال شد و بر اساس آن فرزندان مادران ایرانی از بدو تولد با تقاضای مادر خود می‌توانند درخواست تابعیت و شناسنامه ایرانی کنند و اگر سن فرزند بالای ۱۸ سال باشد خود فرد می‌تواند درخواست تابعیت نماید. در واقع فرآیند اجرای آن با تصویب نامه هیئت وزیران در خرداد ماه سال جاری و شیوه نامه اجرایی در تیرماه آغاز شد.

مدیرکل اتباع و امور مهاجران استانداری اصفهان تصریح کرد: در سایت اداره اتباع و امور مهاجران اصفهان زمینه پیش ثبت‌نام یا تقاضای تابعیت فراهم شده است. فرمی در این سامانه تعریف شده که متقاضیان می‌توانند درخواست تابعیت خود را ثبت کنند و پس از طی مراحل قانونی اگر پاسخ استعلامات مثبت بود برای فرزندان این افراد شناسنامه صادر می‌شود.

وی با اشاره به روند ازدواج بین زنان ایرانی و مردان خارجی بعد از تغییرات قانون تابعیت، گفت: نمی‌توان ادعا کرد روند ازدواج افزایشی بوده به این دلیل که مراجعاتی در این خصوص وجود نداشته اما در این زمینه تا آخر سال می‌توان اظهار نظر قطعی داشت.

سلیمانی با بیان اینکه با تصویب این قانون صدور شناسنامه برای فرزندان مادران ایرانی افزایش می‌یابد، افزود: با تقسیم کاری که بین دستگاه‌های متولی شده و آمادگی که وجود دارد، پذیرش مادران ایرانی یا فرزندانشان می‌تواند با روند خوبی انجام بگیرد و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

وی با اشاره به حمایت تحصیلی از فرزندان اتباع خارجی اضافه کرد: از سال ۹۴ و بنا بر دستور مقام معظم رهبری زمینه تحصیل دانش آموزان فاقد مدرک هویتی بر اساس مصوبه هیئت وزیران فراهم شد و امسال از ۲۶ مردادماه صدور برگه حمایت تحصیلی برای این گروه فراهم شده و از امروز هم مجدداً بر اساس ابلاغ وزارت کشور تا ۲۷ شهریور ماه ادامه خواهد یافت. در واقع خانواده‌هایی که مشمول اخذ برگه حمایت تحصیلی هستند با مراجعه به دفتر خدمات اتباع خارجی واقع در استانداری و دریافت برگه حمایت تحصیلی زمینه ثبت نام فرزندشان در مدارس دولتی فراهم می‌شود.

سلیمانی در خصوص وضعیت خروج اتباع افغانی از کشور، تصریح کرد: در سال‌های اخیر آمار خروج اتباعی که فاقد مدارک معتبر هویتی و تابعیتی بودند و به قصد کسب درآمد در کشورمان حضور داشتند افزایش یافته و این به دلیل ثبات نداشتن وضعیت اقتصادی است اما در طرف دیگر اتباع افغانی که با مجوزهای لازم در کشورمان حضور دارند، تمایلی به خروج از ایران ندارند.

وی در پایان افزود: صرف نظر از هر قانونی، هر تبعه خارجی اگر قصد ورود به خاک ایران و اقامت دارد باید مدارک معتبر هویتی و تابعیتی را تهیه کند تا حقوق آنها در کشور حفظ شود، درگیر ترفندهای باندهای قاچاق انسان نشده و در آخر مورد ظلم قرار نگیرند. از طرف دیگر با این اقدام قوانین کشور را محترم شمرده و باعث جلوگیری از سلب امنیت می‌شود.

کد خبر 444418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.