معاون گردشگری برای شرکت در اجلاس WTO به گرجستان می‌رود

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی در یکصد و دوازدهمین نشست شورای اجرایی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) که از ۲۵ تا ۲۷ شهریورماه جاری در شهر تفلیس کشور گرجستان برگزار می‌شود حضور می‌یابد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، در صد و دوازدهمین نشست شورای اجرایی سازمان جهانی گردشگری که با حضور ولی تیموری معاون گردشگری وزارت به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد؛ موضوعات اساسی صنعت گردشگری از سوی وزرای گردشگری بیش از ۳۰ کشور مطرح خواهد شد.

مباحثی از جمله آغاز فرآیند انتخاب دبیرکل جدید سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در بازه زمانی سال‌های ۲۰۲۲ الی ۲۰۲۵، ارائه راهکارهای اجرایی کشورهای عضو در چارچوب شعار سازمان جهانی گردشگری شامل گردشگری و توسعه روستایی با رویکرد اصلی حفظ و احیای سنت‌ها، بهبود شرایط اقتصادی و نیز ایجاد فرصت‌های شغلی برابر برای روستاییان از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که در این نشست مطرح خواهد شد.

همچنین در حاشیه این نشست قرار است معاون گردشگری کشور با مقامات گردشگری کشورهای عضو شورای اجرایی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) دیدار و گفتگو داشته باشد. پیرو این اقدام، تیموری در دیدار با زوراب پلولیکاشویلی دبیرکل سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، پیگیری مصوبات تفاهم‌نامه سال ۲۰۱۸ را در دستور کار قرار خواهد داد که از مهم‌ترین بندهای آن می‌توان به تداوم همکاری مشاور سازمان جهانی گردشگری در بازنگری طرح توسعه گردشگری کشور اشاره کرد.

علاوه بر این با توجه به اینکه موضوع در دسترس‌بودن گردشگری نیز به عنوان یکی دیگر از بندهای این تفاهم‌نامه مطرح بوده است؛ گزارشی از سوی معاون گردشگری با موضوع گردشگری در دسترس در محور پایلوت خیابان سی تیر ارائه خواهد شد.

همچنین موضوعات دیگر از جمله همکاری سازمان جهانی گردشگری در پیاده‌سازی حساب‌های اقماری گردشگری و نیز بررسی میزبانی جمهوری اسلامی ایران جهت برگزاری نشست گردشگری و توسعه روستایی در شرایط پساکرونا است که قرار بود پاییز امسال در پایتخت برگزار شود؛ از دیگر مباحث قابل طرح در نشست معاون گردشگری خواهد بود.

در برنامه یکصد و دوازدهمین نشست شورای اجرایی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) بررسی مباحثی از جمله تعیین برنامه کاری با عنوان نقش زنان در گردشگری، ایجاد کمیته فنی برای آموزش آنلاین در گردشگری، تأسیس کار گروهی برای بازنگری در قوانین و فرایندهای مربوط به اعضا وابسته و کمیته بررسی درخواست‌های اعضا وابسته و نیز تأسیس کمیته‌ای به منظور تدوین کدهای بین‌المللی جهت حفاظت از گردشگران پیگیری خواهد شد.

علاوه بر این تصمیم بر آن است به منظور کاهش تأثیرات ناشی از کوویید ۱۹ و ایجاد آمادگی در گردشگری به منظور تسریع در روند بازگشت صنعت به شرایط عادی پس از بروز بحران‌ها و شرایط پیش‌بینی نشده فعالیت‌هایی از جمله تأسیس کمیته بحران گردشگری بین‌المللی برای ایجاد هماهنگی مناسب میان اعضا، بخش خصوصی و سازمان‌های بین‌المللی ذیربط و ارائه توصیه‌هایی در خصوص کاهش اثرات بحران و بهبود شرایط، کمک به گردشگران در موقعیت‌های بحرانی، حفاظت از حقوق مصرف‌کنندگان، ارزیابی اثرات و جمع‌آوری اطلاعات مهم، برگزاری کمپین‌های مورد نیاز، ارائه توصیه به گردشگران، برگزاری دوره‌های آموزشی آنلاین و نیز سمینارهای مجازی و دسترسی به کتابخانه الکترونیک سازمان جهانی گردشگری صورت پذیرد.

گزارش‌های جامعی نیز از آخرین اقدامات صورت گرفته در زمینه وضعیت مالی، تعیین محل و و تاریخ نشست‌های ۱۱۳، ۱۱۴و ۱۱۵ شورای اجرایی، اعلان فراخوان برای داوطلبان احراز پست دبیرکلی در بازه زمانی ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵، وضعیت موجود و چشم‌انداز آینده گردشگری بین‌المللی مطرح خواهد شد و نیز کمیته‌های زیرمجموعه نیز شامل کمیته رقابت‌پذیری در گردشگری، کمیته آمار و کمیته گردشگری و پایداری نیز دستاورهای اخیر خود را به بحث و گفتگو خواهند آورد.

شورای اجرایی سازمان جهانی جهانگردی با ۳۵ کشور عضو، از یک پنجم اعضای اصلی که طبق آئین‌نامه مجمع با توجه به وضع جغرافیایی انتخاب می‌شوند؛ تشکیل شده است. مدت تصدی اعضای انتخاب شده چهار سال است. از مهم‌ترین وظایف ذاتی شورای اجرایی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) عبارت است از: اتخاذ کلیه تدابیر لازم با مشورت با دبیر کل برای اجرای تصمیمات و توصیه‌های مجمع و گزارش این اقدامات به مجمع، دریافت گزارش‌های دبیر کل در مورد فعالیت‌های سازمان و نیز بررسی برنامه کلی کار سازمان که به وسیله دبیر کل تهیه شده است قبل از تقدیم آن به مجمع به شمار می‌آید.

کد خبر 444417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.