طرح هادی ۹۸ درصد روستاهای استان اصفهان تهیه شده است

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اصفهان از آماده شدن طرح هادی ۹۱۹ روستا معادل ۹۸ درصد روستاها با بیش از ۲۰ خانوار خبر داد.

علی کریمی در گفت‌گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: تهیه طرح‌های هادی روستایی و بازنگری یکی از وظایف معاونت عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است؛ هر گاه از زمان تهیه طرح هادی ۱۰ سال بگذرد نیاز است که بازنگری شود.

وی افزود: در استان اصفهان ۹۳۵ روستای بالای ۲۰ خانوار وجود دارد که از این تعداد برای ۹۱۹ روستا، طرح هادی تهیه شده و سایر روستاها نیز مناطق کارگاهی و نظامی و … بوده و تهیه طرح هادی در آن ضرورتی نداشته است بنابراین برای ۹۸ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان اصفهان طرح هادی تهیه شده است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اصفهان ادامه داد: همچنین طرح هادی ۴۷۱ روستای استان بازنگری شده است که از این تعداد ۷۱ روستا طرح‌های هادی با دوره ۲۰ ساله را پشت سر گذاشته‌اند.

کریمی افزود: تهیه طرح‌های ساماندهی بافت با ارزش و تهیه طرح روستاهای هدف گردشگری نیز از دیگر وظایف این معاونت است، در سطح استان اصفهان، طرح ساماندهی بافت با ارزش برای ۱۰ روستا، در کارگروه ملی مصوب شده و از این تعداد در هفت روستا اجرا شده است.

وی اضافه کرد: همچنین تعداد هشت طرح برای روستاهای هدف گردشگری تهیه شده است که از این تعداد، طرح دو روستا به مرحله اجرا رسیده است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اصفهان گفت: در سال ۹۹ از محل اعتبارات ملی، تهیه طرح ساماندهی بافت با ارزش روستاهای قورتان و بلان از توابع شهرستان اصفهان و خشوئیه از توابع شهرستان لنجان را در دستور کار داریم.

کریمی افزود: روستای هدف گردشگری اسفرجان از توابع شهرستان شهرضا نیز در دستور کار قرار دارد و اعتبارات آن تأمین شده است. همچنین طرح ساماندهی بافت با ارزش روستای تینجان از توابع شهرستان اصفهان نیز از برنامه‌های بنیاد مسکن استان در سال جاری بشمار می‌رود.

وی افزود: طرح ساماندهی بافت با ارزش در روستاهایی که واجد ارزش از نظر بافت قدیمی و سنتی هستند تهیه شده و بنابراین با اعتبارات آن سعی می‌کنیم بافت قدیمی و با ارزش روستا را احیا کرده و مرکز محله را با اجرای عملیات سنگفرش معابر، پیاده‌روسازی و کاه‌گل، احیا کرده و زمینه جذب گردشگر را فراهم کنیم.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اصفهان گفت: همچنین برخی روستاها همچون اسفرجان به دلیل وجود سرچشمه در ورودی روستا، واجد شرایط جذب گردشگر است. روستای خفر سمیرم نیز هدف گردشگری محسوب می‌شود بنابراین در نظر داریم در این روستاها نیز پیاده‌روسازی و سایت‌هایی برای اطراق گردشگران ایجاد کنیم.

کریمی افزود: اجرای طرح هادی در روستاهای استان شامل عملیات جدول‌گذاری، زیرسازی، آسفالت، احداث پل و پیاده‌روسازی نیز از وظایف این معاونت است. هر ساله سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ملی مبلغی را به عنوان بودجه اجرای طرح هادی در اختیار بنیاد مسکن قرار می‌دهد. اعتبار مصوب ملی سال ۹۹ بنیاد مسکن استان اصفهان حدود ۱۸ میلیارد تومان است که ۵۰ درصد آن تا کنون تخصیص داده شده است.

وی ادامه داد: از اعتبارات استانی نیز ۴۰ میلیارد تومان اعتبارات تملک و دارایی در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفته است که این مبلغ نیز متناسب با اعتباری که تخصیص داده شود صرف اجرای طرح هادی در روستاها خواهد شد.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اصفهان گفت: هر ساله برای تهیه طرح هادی نیز بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ روستا در دستور کار قرار می‌گیرد. در سال جاری حدود سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای تهیه طرح بازنگری مصوب شده است.

کریمی افزود: یکی دیگر از وظایف معاونت عمران روستایی، صدور سند واحدهای مسکونی روستاها و شهرهای دارای جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر است. از بدو آغاز صدور این اسناد توسط بنیاد مسکن تا کنون ۲۳۷ هزار و ۵۱۶ برگ سند صادر شده است.

وی خاطرنشان کرد: صدور سند باعث تثبیت مالکیت می‌شود بنابراین اختلافات احتمالی برای ارث با وجود سند رفع خواهد شد. همچنین مردم می‌توانند از این سند به عنوان ضمانت دریافت تسهیلات بانکی استفاده کنند.

کد خبر 443802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.