۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۵:۵۸
شهری برای کودکان

همه از شهر سهم دارند، هر گوشه شهر باید مامنی آرام و محیطی دل‌انگیز باشد برای آسودن، کار کردن و پرورش یافتن تا چونان گاهواره‌ای، شهرنشینان را در میان گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهر به همان اندازه که باید جایی برای رشد اقتصادی، توسعه عمرانی و پیشرفت فن‌آوری باشد و به همان اندازه که باید فضاهایی برای راحت خیال شهروندان داشته باشد، باید بستری برای بالیدن نسل‌های آینده و کودکان امروز داشته باشد. شهری که در آن سهم کودکان ادا نشود، موجودی است ناقص‌الخلقه که نمای آن کَریه و باطن آن نامبارک است؛ از این رو، "شهر دوستدار کودک" تنها یک اصطلاح یا عنوان نمایشی نیست، اطلاق این نام در واقع جواز ایجاد آرمان‌شهری است که مدیران آن به نقش کودکان در حفظ دستاوردهای پیشینیان و پیشرفت آینده اهمیت می‌دهند.

سمنان، شهری در حاشیه کویر مرکزی ایران است که مسئولان آن در اندیشه دست یافتن به استانداردهای شهر دوستدار کودک هستند.

نیازهای کودکان در کانون توجه مدیریت شهری

سید محمد ناظم رضوی، شهردار سمنان در خصوص استانداردهای شهر دوستدار کودک، می‌گوید: شهر دوستدار کودک، شهری است که در آن تامین نیازهای کودکان در کانون توجه قرار دارد و مسئولان آن تلاش می‌کنند تا شهر در راستای مناسب‌سازی و بسترسازی کالبدی و اجتماعی برای فعالیت کودکان و رفع نیازهای آنان توسعه یابد تا همانند سایر شهروندان و منطبق با نیازهایشان در شهر زندگی کنند.

او می‌افزاید: شهرداری سمنان با ایجاد اداره شهر دوستدار کودک ذیل معاونت معماری و شهرسازی و سایر سازمان‌ها، انجام مجموعه فعالیت‌های منسجم و هدفمندی را در جهت نیل به شاخص‌های شهر دوستدار کودک آغاز کرده است.

شهردار سمنان تاکید می‌کند: پیرو جلسه کمیته ملی هماهنگی شهر دوستدار کودک که در سیزدهم خرداد ۹۹ در وزارت کشور و در چارچوب همکاری‌های مشترک این وزارتخانه با یونیسف برای اجرای ابتکار جهانی شهرهای دوستدار کودک در ایران برگزار شد، پس از بررسی نتایج ارزیابی شهرهای متقاضی پایلوت شهر دوستدار کودک، ۱۲ شهر بر اساس ارزیابی عملکردانتخاب شد که یکی از آنها سمنان بود.

ناظم رضوی اظهار می‌کند: ساخت و نصب المان کودک در میادین و فضاهای شهری، برگزاری کارگاه‌های مجازی جهت آموزش و فرهنگ سازی نگهداری فضای سبز شهری به کودکان و نوجوانان با همکاری مهدهای کودک و مدارس، احداث پارک تخصصی کودک و نوجوان منطبق با استانداردهای مختصدکودکان، طراحی و احداث سرویس‌های بهداشتی ویژه کودکان معلول، طراحی و احداث اتاق مادر و کودک در فضاهای عمومی پرتردد مانند ترمینال، شهربازی و پارک‌ها از جمله مؤلفه‌های پیشنهادی مدیریت شهری جهت تحقق شهر دوستدار کودک است.

او از انعقاد تفاهم‌نامه‌های مشترک شهرداری سمنان با سایر دستگاه‌ها در این زمینه خبر می‌دهد و می‌گوید: از جمله این موارد می‌توان به انعقاد تفاهم نامه با سازمان بهزیستی برای ساماندهی و ایجاد مرکزی برای نگهداری کودکان خیابانی و امضای معاهده‌نامه با مرکز بهداشت و درمان شهرستان و کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان اشاره کرد.

تلاش برای احقاق حقوق کودکان معلول

شهردار سمنان با اشاره به بالا بودن آمار کودکان معلول در این شهر و ضرورت تأمین حقوق آنان، عنوان می‌کند: شهرداری سمنان در این زمینه اقدامات مهمی کرده است که از مهم‌ترین آن‌ها، تعبیه امکانات برای استفاده ایمن و دسترس‌پذیر بودن فضاهای شهری برای آن‌هاست.

به گفته ناظم‌رضوی مناسب سازی پارک‌ها و پیاده‌روهای سمنان با همکاری معاونت‌های فنی و امور زیربنایی و خدمات شهری، سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری در دستور کار قرار گرفته است.

او با اشاره به راه‌اندازی اولین مزرعه کودک در باغ راه نی کیژه، ایجاد سامانه اینترنتی شهر دوستدار کودک و ایجاد کتابخانه تلفنی رنگین کمان در شهر سمنان، خاطرنشان می‌کند: پارک هوشمند کودک در سازه کروی، مرکز تخصصی کودک و خانواده کارن با رویکرد آموزش فلسفه برای کودکان در شهربازی سیمرغ از جمله دیگر مکان‌های اختصاص یافته برای کودکان این شهر اخلاق است.

شهردار سمنان میزان اعتبار اختصاص یافته به طرح دوستدار کودک در سال جاری را معادل یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریال عنوان می‌کند و می‌گوید: علاوه بر این هر یک از سازمان‌های شهرداری نیز بخشی از بودجه سالانه خود را به فعالیت‌های ویژه شهر دوستدار کودک اختصاص می‌دهند.

شهردار سمنان در خصوص برنامه‌های مدیریت این شهر در سال ۹۹ برای تحقق اهداف شهر دوستدار کودک، اظهار می‌کند: احداث کافه کتاب بوستان آبشار، راه اندازی اولین مزرعه کودک، بروزرسانی محتوای سامانه اینترنتی دوستدار کودک، بهسازی تعدادی از پارک‌های سطح شهر از جمله پارک کودک و پارک آبشار، تهیه اطلس کودکان شهر و احداث پارک تخصصی کودک و نوجوان از جمله این برنامه‌هاست.

به گفته ناظم‌رضوی مدیریت شهری سمنان قصد دارد در سال ۹۹ طرح‌های احداث اتاق مادر و کودک در فضاهای عمومی شهری، فراخوان ایجاد المان‌های شهری در راستای شهر دوستدار کودک شامل دیوارنگاره، آبخوری، ایستگاه اتوبوس و نیمکت، احداث و تجهیز مرکز بازی‌های کامپیوتری و آموزش علوم به کودکان و نوجوانان، اجرای طرح نقاشی دیواری در سطح شهر و دیوارنگاره‌های فرهنگی و هنری ویژه کودک، اختصاص یکی از خانه‌های قدیمی مرمت شده به عنوان خانه عروسک‌ها یا اسباب بازی و احداث رصدخانه در پارک کوهستان با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را برگزار کرده و بازار فروش محصولات کودکان را یک روز در هفته در محوطه فرهنگسرای امید خانواده شهرداری دایر کند.

سمانه محمدیان، رئیس شهر دوستدار کودک شهرداری سمنان نیز در خصوص فواید اجرای الگوهای شهر دوستدار کودک، می‌گوید: کودکان آینده‌سازان جامعه و مهم‌ترین سرمایه اجتماعی کشور هستند، بنابراین باید اسباب تامین آرامش و تربیت مناسب آنان فراهم شود.

او تاکید می‌کند: در این زمینه از جمله اقدامات که در دستور کار شهرداری سمنان قرار گرفته است می‌توان به آماده سازی شهر برای مشارکت کودکان در طرح‌های مرتبط با این گروه سنی، برگزاری جشنواره‌های مختلف برای آنان، آماده کردن شهر متناسب با نیازهای آنان و ایجاد فضای سبز همسو با علاقه کودکان اشاره کرد.

تقدیر یونسیف از شهر دوستدار کودک

اظهارات شهردار سمنان در حالی مطرح می‌شود که عباس آل‌بویه، نایب رئیس شورای اسلامی این شهر و رئیس شورای اسلامی استان سمنان با اشاره به جمعیت جوان شهر مرکز این استان، می‌گوید: سمنان شهر اخلاق است و بیشتر جمعیت آن را رده سنی کودک، نوجوان و جوان تشکیل می‌دهد و به همین دلیل و برای ایجاد فرصت مناسب جهت خدمات رسانی و پرورش اجتماعی خوب این رده سنی به عنوان شهر دوستدار کودک نامگذاری شد که امیدواریم بتوانیم نقشی در تأمین نیازهای اولیه کودکان، نوجوان و جوانان داشته باشیم.

او با بیان اینکه کودکان و نوجوانان پیوند دهنده نسل گذشته و آینده هستند و برای رشد و پرورش آن‌ها باید زیرساخت‌ها فراهم شود، تاکید می‌کند: باید زمینه رشد جسمی، فکری و روحی کودکان فراهم شود و بستر تربیت اجتماعی آنان ایجاد شود.

رئیس شورای اسلامی شهر سمنان با اشاره به تقدیر یونیسف از خدمات شهرداری این شهر به دلیل ایجاد زیرساخت‌های مناسب و برنامه‌های پیشنهادی و اقدامات شده در این زمینه، اظهار می‌کند: توجه و تقدیر یونیسف به دلیل آن بوده که تمام سازمان‌های زیر مجموعه شهرداری سمنان و دستگاه‌های متولی تلاش کرده‌اند از لحاظ نرم‌افزاری کارهای نو و خوبی را برای کودکان انجام دهند.

آل‌بویه با اشاره به طرح‌های عمرانی اجرا شده با هدف تحقق شعار شهر دوستدار کودک، می‌افزاید: در پارک‌ها و معابر و مکان‌های عمومی برای تردد و استفاده بهتر کودکان و افراد معلول مناسب سازی خوبی شده است.

او با تاکید بر ضرورت به سر انجام رسیدن پروژه‌های نیمه تمام شهر دوستدار کودک در سمنان تا پایان سال ۹۹، تصریح می‌کند: شهرداری و شورای شهر سمنان تلاش می‌کنند تا با ایجاد شفافیت و نظم و انضباط در امور مالی در این امر مهم، آن را به سرانجام رسانند.

پیوندی مبارک برای کودکان

از سوی دیگر به گفته نرجس درخشنده، سرپرست اداره بهزیستی سمنان، این اداره با شهرداری سمنان برای تحقق اهداف شهر دوستدار کودک تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده و در حال حاضر مشارکت قابل توجهی جهت کاهش میزان کودک آزاری و همچنین بسترسازی مناسب به منظور حضور کودکان معلول در سطح شهر در حال انجام است.

او ارتقای کیفی فضای شهر، ساماندهی کودکان کار و خیابانی و برنامه ریزی جهت ارتقای سلامت خانواده‌های کودکان کار و اتباع خارجی را از دیگر اهداف این مشارکت می‌داند و می‌افزاید: آموزش مهارت‌های زندگی به خانواده کودکان کار و کاهش سایر آسیب‌های اجتماعی در حوزه کودک و همچنین تلاش برای ارتقای کیفیت زندگی کودکان در شهر سمنان جزو اصلی‌ترین برنامه‌های اداره بهزیستی و مدیریت شهری است.

سرپرست اداره بهزیستی سمنان با بیان اینکه سازمان بهزیستی متولی ارائه آموزش پایه به کودکان زیر سن دبستان است، عنوان می‌کند: مهدهای کودک تحت نظارت این سازمان است و در این راستا از جمله همکاری انجام شده با اداره شهر دوستدار کودک شهرداری سمنان، ایجاد و افزایش فرصت پویایی و نشاط و آموزش مهارت‌های زندگی و آموزش مسائل فرهنگی و مذهبی به کودکان بوده است.

او اظهار می‌کند: سال گذشته در راستای تحقق بخشی از اهداف شهر دوستدار کودک برای ۶۰ کودک کلاس‌های تقویتی دایر شد و ۳۰ نفر از خانواده‌ها نیز از کلاس‌های هنری و توانمندسازی خانواده بهره‌مند شدند، ۳۳ نفر از کودکان بازمانده از تحصیل نیز از خدمات این مرکز در راستای امور مربوط به تحصیل استفاده کردند و ۵۰ کودک در کلاس شنا و فوتبال با همکاری شهرداری سمنان به مدت دو ماه آموزش دیدند.

کد خبر 443719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.