دور دوم انتخابات مجلس یازدهم؛ چه کسانی واجد شرایط شرکت هستند؟

دور دوم انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ساعت ۸ صبح امروز-۲۱ شهریورماه ۱۳۹۹-برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اولین دوره‌ای است که دور دوم آن با قوانین جدید و اصلاح شده برگزار می‌شود.

این انتخابات در حوزه‌های انتخابیه سمیرم و لنجان در استان اصفهان، حوزه انتخابیه دهلران، آبدانان، دره شهر و بدره در استان ایلام، حوزه انتخابیه کرج، اشتهارد و فردیس در استان البرز، حوزه انتخابیه زنجان و طارم در استان زنجان و حوزه انتخابیه اهواز، حمیدیه، کارون و باوی در استان خوزستان، حوزه انتخابیه بیجار در استان کردستان، حوزه انتخابیه کرمانشاه و اسلام آباد غرب و دالاهو در استان کرمانشاه، حوزه انتخابیه کردکوی، ترکمن، بندر گز و گمیشان در استان گلستان برگزار خواهد شد.

ساعت برگزاری نیز ۸ صبح امروز -۲۱ شهریورماه ۱۳۹۹- و به مدت ۱۰ ساعت و بدون تمدید خواهد بود.

انتخابات حوزه انتخابیه میانه در استان آذربایجان شرقی نیز به دلیل رد صلاحیت یکی از نمایندگان، در سال ۱۴۰۰ و همزمان با انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر برگزار خواهد شد.

کسب اکثریت نسبی به هر میزان، همچون مرحله اول در مرحله دوم نیز ملاک انتخاب داوطلبان بوده و افراد متولد ۲۱ شهریور ۱۳۸۱ به قبلی که در مرحله اول در یک حوزه انتخابی شرکت کرده باشند، در مرحله دوم نیز باید در همان حوزه نامزد موردنظر خود را راهی مجلس کنند؛ البته داوطلبانی که در دور اول انتخابات شرکت نکرده باشند، می‌توانند در هرکدام از حوزه‌ها که انتخابات در آنها برگزار می‌شود حاضر شده و رأی خود را به صندوق بیندازند.

مدارک مورد نیاز برای رأی دادن، شناسنامه و کارت ملی یا شماره ملی است و اگر فردی کارت ملی نداشته باشند، شماره ملی کفایت می‌کند و در صورت نداشتن کد ملی، طبق اعلام وزارت کشور می‌تواند با مراجعه به ثبت احوال کد ملی خود را اخذ کرده و در انتخابات شرکت کند.

تعداد نامزدهای مرحله دوم بستگی دارد به تعداد افراد مورد نیاز برای تصاحب کرسی‌های مجلس در آن حوزه و تعداد افرادی که کمتر از ۲۰ درصد رأی آورده باشند؛ بدین صورت به اندازه دو برابر تعداد افرادی که باید به مجلس راه پیدا کنند، از میان نامزدهایی که حداقل یک پنجم آرا را در مرحله اول به دست نیاورده‌اند، رقابت برای رسیدن به کرسی‌های مجلس برگزار می‌شود.

اگر تعداد نامزدهای باقی‌مانده، کمتر از دو برابر بود، همگی آن‌ها در مرحله دوم انتخابات شرکت کرده و اگر مساوی یا کمتر از نمایندگان مورد نیاز باشد، آن فرد یا افراد با همان تعداد آرا که کسب کرده‌اند، نماینده مجلس خواهند شد.

قانون انتخابات با این ماهیت، ۳ خرداد ۹۵ توسط مجلس شورای اسلامی اصلاح شده و دور دوم انتخابات یازدهمین دوره مجلس اولین انتخاباتی است که با موارد اشاره شده به مرحله دوم کشیده شده است. در دوره گذشته که سال ۹۴ برگزار شد، حد نصاب رأی آوردن برای ورود به مجلس ۲۵ درصد بود.

کد خبر 443604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.