بهارستان‌نشینان به‌دنبال پاستور

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا در بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می‌پردازد:

آیا تغییر نظام ریاستی به پارلمانی کلید خورده است

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی از ضرورت تغییر نظام ریاستی به پارلمانی خبر داده و گفته است: به نظر می‌رسد لازم است که در کشور مدتی طولانی نظام پارلمانی حاکم شود. ما نیاز داریم در موقع لزوم سریعاً افراد را عوض کنیم اما با شرایط کنونی اگر سراغ هرکسی برویم بحران سیاسی ایجاد می‌شود. تغییر نظام از ریاستی به پارلمانی مدت‌هاست که مطرح است و اولین بار نیست از تریبون مجلس بر ضرورت این تغییر تأکید می‌شود البته این بار احتمالاً برآمده از ناتوانی مجلس اصولگرا در استیضاح روحانی است که در ابتدای شروع به کار مجلس کلید خورد اما ناکام ماند. زیرا قاضی‌زاده مطرح‌کننده ایده برقراری نظام پارلمانی، در پاسخ به اینکه مجلس هم‌اکنون نیز به‌خوبی نمی‌تواند از ابزار سؤال و استیضاح استفاده کند، گفته است: «این مسئله به این خاطر است که اکنون ما سراغ هر وزیری برویم یک برخورد با رئیس‌جمهور صورت می‌گیرد، اما اگر کابینه در اختیار نخست‌وزیر منصوب مجلس باشد این فرسایش‌ها وجود نخواهد داشت».

اما اصل ماجرا یعنی شروع جدی بحث امکان تغییر نظام ریاستی به پارلمانی با سخنان رهبری قوت گرفت. «امروز نظام ما نظام ریاستی است؛ یعنی مردم با رأی مستقیم خودشان رئیس‌جمهور را انتخاب می‌کنند؛ تا الان هم شیوه بسیار خوب و تجربه‌شده‌ای بوده است. اگر روزی در آینده‌های دور یا نزدیک احساس شود به جای نظام ریاستی مثلاً نظام پارلمانی مطلوب است هیچ اشکالی ندارد؛ نظام جمهوری اسلامی می‌تواند این خط هندسی را به این خط دیگر هندسی تبدیل کند؛ تفاوتی نمی‌کند». این جملات، بخشی از بیانات رهبری در سفر سال ۱۳۹۰ ایشان به کرمانشاه بود که بار دیگر بحث تغییر نظام ریاستی به پارلمانی را بر سر زبان‌ها انداخت. پس از ایراد این بیانات برخی از نمایندگان مجلس تغییر نظام ریاستی به نظام پارلمانی را موضوع مباحث و مصاحبه‌های خود قرار دادند.

امیدوارم طرح اصلاح قانون انتخابات پروژه طراحی‌شده نباشد

غلامرضا ظریفیان، استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اقداماتی که می‌گوید مجلس در جهت افزایش اختیارات شورای نگهبان و تغییر وضعیت اثرگذاری رای مردم در انتخابات مختلف، در دست دارد اظهار داشت: امیدوارم اقدامات مجلس در اصلاح طرح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، شورای شهر و هیات نظارت بر رفتار نمایندگان پروژه طراحی شده نباشد.

جمعی از نمایندگان مجلس یازدهم طرحی را برای اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری ارائه کرده‌اند. با توجه به نزدیکی انتخابات ریاست‌جمهوری سال بعد و همچنین محتوای این طرح، بحث‌های مختلفی در فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور بر سر آن شروع شده است. از محدویت سنی در این طرح گرفته که برخی‌ها این امر را مغایر با قانون اساسی می‌دانند تا محتوای طرح که برخی معتقد هستند باعث رفتارهای سلیقه‌ای و تضعیف بُعد مردمی نظام می‌شود. اما در مقابل این انتقادات، طراحان از طرح خود دفاع کرده و معتقدند که آنان دغدغه بهبود وضعیت انتخابات را داشته و قصدی برای محدود کردن نقش مردم ندارند.

تصویب ممنوعیت انتصاب مدیران دوتابعیتی در کمیسیون آموزش مجلس

احمد نادری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در تشریح جزئیات نشست عصر امروز (سه شنبه ۱۸ شهریور) این کمیسیون اظهار داشت: طرح ممنوعیت انتخاب یا انتصاب مقامات و مدیران دارای تابعیت مضاعف و مرتبط با کشورهای خارجی با اصلاحاتی در این کمیسیون به تصویب رسید.

وی همچنین افزود: در این جلسه طرح اساسنامه شرکت ملی گاز ایران و لایحه مالیات بر درآمد و دارایی فعالان اقتصادی در مناطق آزاد تجاری- صنعتی با اعمال اصلاحاتی تصویب شد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: همچنین لایحه تعیین وظایف و اختیارات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای بررسی بیشتر به مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ارجاع شد.

مرعشی: نهاد هماهنگ کننده‌ای در جریان اصلاحات ایجاد می‌کنیم

حسین مرعشی در نشست حزب ندای ایرانیان با اشاره به انتخابات مجلس یازدهم، اظهار کرد: شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان نتوانست این انتخابات را خوب اداره کند و اکنون هم فعالیت اش متوقف شده است و هنوز نهاد هماهنگ کننده‌ای وجود ندارد، البته تبادل نظر احزاب در حال انجام است و نهاد هماهنگ کننده‌ای ایجاد می‌شود.

وی درباره نتیجه انتخابات مجلس یاردهم، افزود: روشن بود که ما انتخابات را واگذار می‌کنیم. اگر احزاب و شورای عالی هم وارد انتخابات می‌شدند، موفق نمی‌شدیم. ما همه سرمایه خود را به پای دولت گذاشته بودیم اما وقایع دی ۹۶ تا آبان ۹۸ موجب شد که بخش بزرگی از سرمایه اجتماعی ما تحت تاثیر قرار بگیرد.

این فعال سیاسی در بخش دیگری از این نشست درباره مسایل بین‌المللی و تحریم‌های کشور خاطر نشان کرد: با اعمال تحریم‌های جدید سالی ۵۰ میلیارد دلار از درامد نفتی کشور کاهش یافت و روسیه، چین و اروپا هم نتوانستند کاری کنند، زیرا آمریکا بر مبادلات جهانی تسلط دارد. در این شرایط اگر صنعت فولاد، معادن و پتروشیمی نبود، فشار بیشتری به اقتصاد ایران وارد می‌شد و شاید تورم ایران مثل ونزوئلا می‌شد.

وی اضافه کرد: با این حال من معتقدم که آمریکا در دنیا تنها مانده و از اقدامات خود پشیمان شده است. برداشت من این است که امسال سال پایان سختی‌ها خواهد بود و ما از پیک سختی‌ها عبور خواهیم کرد.

مرعشی در پایان گفت: اگر ترامپ مجدداً رییس جمهور آمریکا شود، چون به اشتباهات اش پی برده است ممکن است سیاست‌های خود را در قبال ایران اصلاح کند.

پیشنهادات حزب اتحاد ملت برای فضای مجازی و بازگشایی مدارس

در جلسه هفتگی دفتر سیاسی حزب اتحاد ملت که به ریاست علی شکوری راد برگزار شد، سه موضوع تصمیم دولت برای بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید و نیز دو طرح مجلس یازدهم درباره فضای مجازی و طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

براین اساس، پیشنهاداتی درباره این دو طرح از سوی اعضای دفتر سیاسی مطرح و مصوب شد. برای پیگیری این مصوبات نیز کارگروهی تعیین شد.

کد خبر 443253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.