نیاز کشور به ۱۲۰۰ پایگاه امداد و نجات برای مقابله با سوانح و بحران‌ها

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر گفت: برآوردها نشان می‌دهد که در ۱۰ سال آینده برای آمادگی در مقابل سوانح و بحران‌ها و پاسخگویی به آنها به ۱۲۰۰ پایگاه امداد و نجات در سراسر کشور نیاز است.

به گزارش ایمنا، مهدی ولی پور با اعلام این مطلب، اظهار کرد: طی سال‌های گذشته ۴۷۹ پایگاه امداد و نجات بین شهری در سراسر ایران به همراه ۶۰ پایگاه کوهستان و ۲۰ پایگاه ساحلی ایجاد شده که در مجموع تعداد پایگاه‌های یادشده به ۵۵۹ پایگاه می‌رسد.

وی تصریح کرد: ایجاد این تعداد پایگاه‌ها امداد و نجات در کشور رقم قابل توجهی است اما با رشد روزافزون جمعیت و توسعه شبکه راه‌ها در سراسر کشور، طبیعتاً در سال‌های آینده به پایگاه‌های امدادی خیلی بیشتری نیاز است.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره‌ای گذرا به نظام مدیریت سوانح نزد جمعیت‌های ملی صلیب سرخ و هلال احمر، اظهار کرد: از آنجا که جمعیت‌های ملی در هنگام وقوع سوانح و بحران‌ها، نزدیکترین سازمان‌ها به جوامع هستند، از این رو ایجاد توانمندی‌های پاسخگویی ملی و محلی به ویژه ساخت و تجهیز پایگاه‌های امداد و نجات برای نجات جان و زندگی افراد، مسئولیت اصلی این جمعیت‌های ملی است.

ولی پور اضافه کرد: سانحه، انهدام کارکردهای جامعه بواسطه تلفات گسترده و تخریبی است که فراتر از توان و منابع جامعه است و در طول سوانح، اعم از بلایای طبیعی و یا ساخت دست بشر و یا بحران‌های ناشی از منازعات شدید، الزامی‌ترین اقدام، نجات زندگی افراد، کاهش آلام، خسارات و تلفات و حفاظت و حمایت از افراد آسیب دیده از سانحه است.

وی خاطرنشان کرد: سانحه یا بحران ممکن است به طور ناگهانی و غیر منتظره و یا به آرامی به وقوع بپیوندند که در هر دو صورت، وظیفه اساسی هلال احمر به ویژه سازمان امداد و نجات این جمعیت، آمادگی برای بکارگیری همه ابزار و شیوه‌های مؤثر و قابل اجرا در همه جا و همه حال برای کمک به افراد حادثه دیده و متأثر از انواع حوادث و سوانح مطابق با نیازهای متفاوت مصدومان اینگونه حوادث و سوانح از جمله زنان، مردان، کودکان و سالمندان است.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، گفت: همه ما به عنوان نیروهای امدادی و دخیل در امر مدیریت بحران بخوبی واقفیم که سوانح و یا بحران‌های بزرگ می‌توانند گاهی اوقات حتی آماده‌ترین توانایی‌ها و ظرفیت‌ها را نیز در هم بشکنند و دقیقاً به همین دلیل است که جمعیت‌های ملی صلیب سرخ و هلال احمر متعهد به حمایت از یکدیگر و افزایش توانمندی‌های خود در زمینه پاسخگویی به موارد اضطراری هستند.

به گفته ولی پور؛ طبق تجربیات گذشته و آنچه که در دهه پیشین در زمینه کاهش آلام بشری و در نتیجه کمک به حفظ و اشاعه کرامت انسانی در سراسر جهان به دست آمده است، باید در کشور برای ۱۰ سال آینده پایگاه‌های امداد و نجات را افزایش داده، سازمان خود را مدرنیزه و حضور خود را وسیع‌تر کرده، شبکه داوطلبی را گسترش داده، پاسخگویی را تقویت کرده و به بسط مشارکت‌های بپردازیم.

وی خاطرنشان کرد: امدادگران و نجاتگران هلال احمر مستقر در پایگاه‌های امداد و نجات سراسر کشور خدمات امداد، مجموعه فعالیت‌ها و اقداماتی که به منظور تداوم حیات فرد یا افراد آسیب دیده با تأمین تسهیلات و امکانات زیستی و با حفظ کرامت انسانی، خدمات نجات، مجموعه فعالیت‌ها و اقداماتی که به منظور حفظ جان فرد یا افراد آسیب دیده، را انجام می‌دهند.

ولی پور به ایرنا گفت: همچنین رهاسازی و خروج از محیط خطرناک و انتقال به مکان امن و جستجو مجموعه فعالیت و اقداماتی که به منظور مکان یابی و دستیابی به فرد یا افراد مفقود، محبوس و یا آسیب دیده از حوادث و سوان) را در صورت درخواست کمک اضطراری از سوی حادثه دیدگان یا دستگاه‌های مسئول در امر مدیریت بحران و سوانح با قید فوریت‌های امدادرسانی انجام می‌دهند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه ساخت، راه اندازی و تجهیز پایگاه‌های امداد و نجات در سراسر کشور به تنهایی از عهده جمعیت هلال احمر خارج است، گفت: در این راستا به کمک دولت، خیرین و واقفین پاک نیت و توانمند که در همه عرصه‌های ساخت مدارس و مساجد و بیمارستانها و نظایر آن حضور مؤثر دارند، نیاز است تا بتوانیم برای آمادگی در مقابل سوانح و بحران و پاسخگویی به آنها برای داشتن یک جامعه آماده در کنار جمعیت هلال احمر که مؤسسه‌ای غیر دولتی و مردم نهاد است قرار بگیرند.

این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر از مردم خواست تا در صورت قرار گرفتن در وضعیت‌های اضطراری و پیچیده انواع حوادث و سوانح با شماره ۱۱۲ مرکز پاسخگویی فوری به انواع حوادث در سراسر کشور تماس بگیرند.

کد خبر 443095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.