دیپلماسی گردشگری

یکی از بهترین راه‌های کسب درک متقابل از هر ملت و تمدن آشنایی با فرهنگ آن است و بهترین راه شناخت فرهنگ سفر و گردش در مقصد است؛ راهی که وزیر خارجه سوئیس با سفر به اصفهان پیش از حضور در جلسات رسمی تهران آن را برگزید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دیپلماسی گردشگری، یکی از مفاهیم دنیای نوین است‌. رونق گردشگری و تبادل مسافر بین دو کشور می‌تواند در روابط سیاسی آن‌ها نیز تأثیرگذار باشد. این مدل از دیپلماسی یکی از بخش‌های دیپلماسی فرهنگی است که از دیرباز وجود داشته، اما در قرن اخیر بیش از پیش مطرح شده است. حتی برخی کشورها توانستند با رونق گردشگری اقتصاد و روابط بین‌الملل خود را نیز تقویت کنند.

از طرفی دیگر تبادل گردشگر، حتی به شکل محدود می‌تواند تصویر مشخص و واضحی از مقصد در اذهان بسازد. گردشگران با سفر و تعامل چهره به چهره با جامعه محلی تصویر واقعی کشور میزبان را فراتر از تصاویر رسانه‌ای درک خواهند کرد. بنابراین هر گردشگر در کشور خود یک مُبلغ برای مقصد خواهد بود. در این بین هستند مسافرانی که بار رسانه‌ای و تبلیغی زیادی برای مقصد خواهند داشت.

ایگنازیو کاسیس یکی از همان افراد است. روز شنبه (۱۵ شهریورماه) اصفهان یک مهمان ویژه داشت، وزیر خارجه سوئیس. سوئیس در سراسر دنیا کشوری خوشنام است و اغلب از او به عنوان بهترین کشور برای زندگی نام برده می‌شود. سوئیس با میزبانی از مذاکرات صلح مختلف همچنین حضور دفترهای اصلی نهادهای جهانی مختلف از جمله فیفا به عنوان کشوری صلح دوست شناخته می‌شود و وجه بین‌المللی مثبتی دارد.

اگرچه کاسیس میهمان رسمی دولت ایران بود، اما تصمیم گرفت پیش از حضور رسمی در تهران با پروازی مستقیم به اصفهان، مهد فرهنگ و تمدن ایران سفر کند. او برای اولین بازدیدش به میدان نقش جهان رفت و از این میراث جهانی بازدید کرد. بازدیدهای وزیر خارجه سوئیس با درج استوری‌ها و پست‌های او در اینستاگرام و توئیتر همراه بود. پست‌هایی که وجه تبلیغاتی برای گردشگری و سفر به ایران داشت.

سفر این مقام بلند پایه خارجی در سالی که به گواه وزیر گردشگری تنها ۷۶ گردشگر وارد کشور شدند، می‌تواند نقطه عطفی برای بازسازی صنعت گردشگری ایران در عصر پساکرونا باشد. کارکرد این سفر یک‌روزه بسیار فراتر از تفریح یک مقام خارجی است و از این فرصت برای تبلیغ سفر به ایران باید استفاده کرد.

قطعاً بازدید کاسیس در رسانه‌های اروپایی و بلژیکی نیز بازتاب داشته است چنانچه تیم رسانه‌ای بلژیکی نیز آقای وزیر را همراهی کردند. کاسیس اصفهان را مروارید خاورمیانه توصیف کرد اما از اصحاب رسانه برای همراهی با آقای وزیر دعوت نشد!

در هر صورت این سفر یک بعد تبلیغاتی بسیار مهم برای گردشگری ایران داشت که حداقل مسئولان در تهران باید در زمان حضور کاسیس از آن نهایت بهره را ببرند تا گردشگری ایران بتواند در عصر پساکرونا بر بازار اروپا نیز حساب کند.

کد خبر 442845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.