اختلاف قیمت ۱۰ درصدی مرغ‌های گرید +A با B

مسئول اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان ضمن اشاره به مزیت مرغ‌های گرید +A (دارای خط دو کشتار) گفت: بر اساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار استان، مرغ با گرید A+ به میزان ۱۰ درصد و مرغ‌های با گرید A به میزان پنج درصد بیشتر از مرغ‌های B قیمت‌گذاری می‌شوند.

وحید رضا خامسی‌پور در گفتگو با خبرنگار ایمنا درباره خط دو کشتار در مرغداری‌های استان اصفهان اظهار کرد: پس از ابلاغ طرح ملی ارتقای کیفیت بهداشتی گوشت مرغ در خرداد ۹۸، کشتارگاه‌های صنعتی طیور بر اساس تجهیزات کشتار به سه گرید A+، A و B طبقه بندی شد.

وی افزود: در حال حاضر ۱۹ کشتارگاه صنعتی در استان وجود دارد که از این تعداد ۱۸ مورد قابلیت فعالیت دارد. از این تعداد، دو کشتارگاه در حال اصلاحات ساختاری برای دستیابی به حداقل استانداردهای مورد نیاز بوده و یک کشتارگاه نیز موفق به اخذ گرید A+ شده است. باید توجه داشت که این کشتارگاه تنها کشتارگاه A+ کشور است که بدون چیلر آبی به فعالیت می‌پردازد. از میان سایر کشتارگاه‌ها نیز شش مورد گرید A داشته و مابقی گرید B را به خود اختصاص داده‌اند.

مسئول اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان، درباره مزیت خط دو کشتار گفت: به دلیل اینکه در خط دو کشتار، کلیه فرآیندها پس از ذبح شرعی و خون‌گیری به صورت اتوماتیک انجام شده و احشا مرغ به صورت کامل خارج می‌شود، تماس دست کارگر با لاشه به حداقل رسیده و بنابراین بار میکروبی لاشه کمتر و در نتیجه ماندگاری آن بیشتر خواهد بود.

خامسی‌پور اضافه کرد: علاوه بر این، لاشه توسط چیلرهای هوایی و نه آبی، مرحله پیش سرد خود را گذرانده و سپس جهت عرضه به بازار بسته بندی می‌شوند. از مزیت پیش‌سرد به وسیله چیلرهای هوایی، جلوگیری از افزایش وزن مرغ به دلیل جذب آب است.

وی ادامه داد: همچنین در این روش، احشا مرغ پس از خروج در کشتارگاه و برای تبدیل به محصولاتی مانند پودر گوشت به واحد تبدیل ضایعات فرستاده می‌شود و به جای تبدیل به دورریز، به چرخه تولیدی باز می‌گردد. این در حالی ست که در کشتار به روش سنتی این احشا جمع‌آوری و سپس دور ریخته می‌شود.

مسئول اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه همچنان در اکثر کشتارگاه‌های استان، فرآیند کشتار به صورت سنتی انجام می‌شود، گفت: اگرچه خط دو کشتار از مزیت‌های مناسبی برخوردار است اما روش سنتی نیز سالم بوده و کاملاً تحت نظارت اداره دامپزشکی است.

خامسی‌پور درباره میزان تمایل کشتارگاه‌ها برای تأسیس خط دو کشتار اظهار کرد: در حال حاضر برخی از کشتارگاه‌ها قدمتی بیش از ۱۰ سال دارند و بنابراین برای تأسیس خط دو کشتار نیازمند اصلاحات ساختاری و تغییرات اساسی هستند.

وی افزود: اگرچه استقبال از این محصولات (گرید A و A+) به صورت تدریجی و پلکانی در حال افزایش است اما با وجود گذشت یکسال از اجرایی شدن این طرح، به دلیل تفاوت قیمت اندک در محصول نهایی، استقبال مردم از خرید این محصولات کم بوده و بنابراین جذابیت زیادی برای تولیدکنندگان ندارد.

مسئول اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان درباره قیمت محصولات نهایی حاصل از دو روش خط یک و دو گفت: بر اساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار استان، مرغ با گرید A+ به میزان ۱۰ درصد و مرغ‌های با گرید A به میزان پنج درصد بیشتر از مرغ‌های B قیمت‌گذاری می‌شوند.

خامسی‌پور خاطرنشان کرد: مرغ‌های گرید A+ در قسمت یک پنجم پایینی بسته بندی دارای رنگ سبز، مرغ گرید A دارای رنگ آبی و گرید B دارای رنگ نارنجی است.

کد خبر 442765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.