پیام‌رسان‌های داخلی قابل اعتمادند

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور با تاکید بر اینکه در شورا به هیچ وجه نظرمان بر فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی نیست، گفت: امروز پیام رسان‌های داخلی به عنوان یک سرویس قابل اعتماد وجود دارند.

به گزارش ایمنا، ابوالحسن فیروزآبادی شب گذشته با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی از آخرین اقدامات درباره شبکه ملی اطلاعات گزارشی ارائه کرد.

وی در آغاز درباره تشکیل برگزاری جلسات این شورا اظهار کرد: پیش از شیوع ویروس کرونا همه جلسات به صورت مرتب برگزار شده است و طبق نظرات رهبر معظم انقلاب اسلامی، پیش از این ماهی یک جلسه داشتیم و آمادگی این را داریم که هفته‌ای یک جلسه برگزار شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور ادامه داد: تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی البته بیش از این است و می‌گویند اگر موضوع مهمی در پیش است این جلسات روزانه برگزار شود. خروجی که از شورای عالی فضای مجازی ارائه شده بیشتر از برگزاری جلسات است و تا اینجای کار تدبیرها، مستندات و … خوب جلو رفته و نشان می‌دهد که منشأ تحول در فضای مجازی شده است. ما از جهان صنعتی به سمت دنیای مجازی پیش می‌رویم و سرمایه‌داری به دنیای فضای مجازی کشیده شده است.

فیروزآبادی در ادامه درباره ضرورت کاربردی کردن مصوبات شورای عالی فضای مجازی گفت: ما در شورای عالی فضای مجازی متأسفانه نقشی نداریم، به طور مثال ما در اجرایی کردن شبکه ملی اطلاعات ناظر هستیم اما هیچ نقشی نداریم و از اعتبارات و امکانات و … اطلاعی نداریم. روند اجرایی کردن شبکه ملی اطلاعات خیلی کُند پیش می‌رود و رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها به این موضوع تاکید کردند. وقتی یک شورای کارآمد قرار است شکل بگیرد، باید مشکلات آن هم برطرف شود.

وی درباره روند اجرایی شدن شبکه ملی اطلاعات افزود: دولت باید برای شبکه ملی اطلاعات بیش از پیش وارد میدان شود. وزارت خانه ما یک وزارت ارتباطی است و کمتر یک وزارت اطلاعاتی است و این شاید از یک وزارت خانه سنتی بر پایه ارتباطی، تصوری بیش از حد است و ساختارها شکلی مناسب ندارد و چون وزارت خانه‌ای ارتباطی است، کمی در اجرایی کردن شبکه ملی اطلاعات کراهت دارند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور درباره دو برنامه تلگرام طلایی و دیگر پیام‌رسان های خارجی و فاش شدن پیام‌های ایرانی گفت: ما در شورای عالی فضای مجازی به هیچ وجه نظرمان بر فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی نیست. در رابطه با تلگرام، این شرکت قول‌هایی داده بود که موفق نبود و روزانه شاهد حجم بالایی از کلاهبرداری و مفسده‌هایی بودیم که به ما گزارش می‌شد.

فیروزآبادی تاکید کرد: اینکه امروز مردم نیاز به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان ها دارند، روشن است. امروز پیام‌رسان های داخلی به عنوان یک سرویس قابل اعتماد وجود دارند، اما مشکلاتی هم دارند که قرار بود پوسته‌هایی به صورت موقت همراه ما شوند اما متأسفانه همین پوسته‌ها مشکلاتی را ایجاد کرد که همین حادثه زنگ خطری را در جهان به صدا درآورد.

وی افزود: مشکلی در نرم افزار تلگرام وجود دارد و یکی از شرکت‌ها با یک خزش از این خلأ تلگرام استفاده کرد و هویت‌هایی که در دسترس داشت را به صورت بانک اطلاعات آرشیو کرده است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور درباره جایگزین شدن پیام‌رسان های داخلی به جای پیام‌رسان های خارجی، گفت: مصوبات شورای عالی فضای مجازی به صورت اجماع شکل می‌گیرد. نگاه دولت به این نبوده است که یک پیام‌رسان را به صورت همگانی برای مردم در نظر بگیرد بلکه از نگاه آنها باید یک شرکت خصوصی وارد میدان شود تا آنها از این شرکت حمایت کنند.

فیروزآبادی اظهار کرد: در کشور ما پلتفرم‌های وسیع و گسترده وجود دارد که در روز صدها میلیون تراکنش انجام می‌دهند و خدمات ویژه خودشان را دارند، اما همین سرمایه گذارانی که پشت پلتفرم‌های خدماتی هستند، از پیام‌رسان ها حمایت نکردند. ما با اپراتورها که یکی از ثروتمندترین بخش فضای مجازی هستند صحبت کردیم، ابتدا نپذیرفتند اما امروز بر اساس تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی نگاه دیگری دارند. در واقع انگیزه اقتصادی مدونی برای این حوزه وجود ندارد و همین دلیل باعث افت پیام‌رسان های داخلی است.

وی گفت: دولتی‌ها و شبه دولتی‌ها تا حد زیادی در حمایت از پیام‌رسان ها وارد این عرصه شدند اما نگاه ما به بخش خصوصی قدرتمند است که آنها هم باید پای به میدان بگذارند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور درباره اطمینان بخشی نسبت به امنیت کاربران ایرانی در پیام‌رسان های داخلی افزود: وقتی پوسته‌ها در کشور مطرح شد، برخی از مردم گفتند که این پوسته‌ها وابسته به بخش امنیتی کشور است. من عرض می‌کنم که هیچ قانونی در راستای نقض امنیت و نقض حریم خصوصی کاربران ایرانی در پیام‌رسان های داخلی وجود ندارد.

فیروزآبادی ادامه داد: با توجه به تمهیداتی که آمریکایی‌ها در جهان پایه‌ریزی کردند، به عمد گمنامی کاربران را در اینترنت نهادینه کردند و این موضوع را به عنوان یک سواد رسانه‌ای به کاربران خود یاد دادند که چگونه هویت خود را مخفی کنند و در مقابل هیچ کنوانسیونی برای رسیدگی به جرایم فضای مجازی شکل نگرفته است.

وی گفت: ما دو بحث امنیت و سلامت در فضای مجازی داریم که آن را یکی از اصول مهم در شورای عالی فضای مجازی می‌دانیم. اگر تخلفی در بحث دانش آموزان، ورزشکاران و یا هنرمندان رخ دهد نهاد مربوطه مثل وزارت ورزش یا وزارت آموزش و پرورش و … را مورد هدف قرار می‌دهیم و هر دستگاهی باید همراه پیشرفت فضای مجازی وارد عرصه شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: ساختارهای درستی در حوزه امنیت در فضای مجازی ایجاد شده است، در واقع به دنبال کنوانسیون هستیم و دوشادوش وزارت امور خارجه تلاش کردیم تا این کنوانسیون را در جهان رقم بزنیم که از جمله موارد آن قوانینی است که باید نسبت به جرایم فضای مجازی مصوب شود.

فیروزآبادی افزود: بسیاری از جرایم در دنیای حقیقی مصداق قانونی دارد اما در فضای مجازی باید مصداق جرایمش را در نظر گرفت تا طبق آن قانون گذاری‌های ویژه ای انجام شود. بسیاری از جرایمی که رقم می‌خورد، منشأ داخلی آن در کشورمان در دسترس است. در حوزه «فیک نیوز» رسانه‌ای رسمی در فضای مجازی نداریم و این در حالی است که پیش از این تمامی آنها جزو رسانه‌های رسمی کشورمان شناخته می‌شدند.

وی همچنین در خصوص رسیدگی به نشر بی اخلاقی‌ها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیز گفت: ما به شبکه‌های اجتماعی دسترسی نداریم و بنابراین امکان جلوگیری از این بداخلاقی‌ها هم وجود ندارد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور با اشاره به ارائه سیم‌کارت شاد به دانش آموزان افزود: وقتی ما با ویروس کرونا مواجه شدیم، وارد عرصه سند تحول در برخی از وزارت خانه‌ها شدیم. پس از شیوع ویروس کرونا پلتفرم بومی شاد را در نظر گرفتیم تا دانش آموزان با مدرسه و معلم خود در ارتباط باشند و با دستوری که رئیس جمهوری دادند و تاکیداتی که رهبر معظم انقلاب اسلامی داشتند، این بستر به صورت رایگان در دسترس والدین قرار گرفته و برای خانواده‌هایی که خیلی دغدغه دارند، سیم‌کارت شاد هم برای دانش آموزان و خانواده‌ها ارائه خواهد شد.

وی همچنین به تحریم‌های ظالمانه آمریکا و نگرانی از احتمال مسدود کردن مدخل ورودی کشور به فضای مجازی اشاره کرد و گفت: نسبت به دشمنان و ویژگی‌هایی که کشور دارد، ما با دیگر کشورها فرق داریم و با توجه به تحریم‌هایی که آمریکا علیه ایران در نظر دارد، ما نگران این هستیم که مدخل ورودی ما را در فضای مجازی مسدود کنند و فقط شبکه ملی اطلاعات این چرخه را پیش خواهد برد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور در پایان با اعلام انتظار از مسئولان برای حمایت از پلتفرم‌های ایرانی گفت: بسیاری از مسئولان فقط در پلتفرم‌های خارجی حضور دارند و انتظار داریم در کنار پلتفرم‌های خارجی، پست‌های خودشان را در پلتفرم‌های ایرانی هم نشر دهند و از بستر شبکه ملی اطلاعات و پیام‌رسان های داخلی حمایت کنند.

منبع: ایرنا

کد خبر 442679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.