تداوم «امنیت» با بومی‌سازی پیام‌رسان‌ها حاصل می‌شود

«زمانی که کاربر درگیر فیشینگ و کلاهبرداری اینترنتی شود باید موضوع را توسط مراجع قانونی پیگیری کند که در این حوزه بومی‌سازی نرم‌افزارها و سرورها به فرآیند شناسایی و پیگیری جرائم کمک شایانی می‌کند.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه فضای مجازی به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی انسان تبدیل شده است و در دنیای کنونی تقریباً تمام افراد روزانه بخشی از زمان خود را در فضای مجازی می‌گذرانند. در دنیای مجازی رقابت‌های بسیاری برای کسب اطلاعات، افزایش محبوبیت در بین کاربران و فروش بیشتر محصولات شکل گرفته است که در این راستا شرکت‌های بسیاری شروع به طراحی و تولید نرم‌افزارهای ارتباطی متنوع از جمله تلگرام، اینستاگرام، واتساپ و توئیتر کرده‌اند.

امروزه نرم‌افزارهایی مانند تلگرام، اینستاگرام، واتساپ و توئیتر در سطح دنیا طرفداران بسیاری پیدا کرده‌اند، اما اخیراً ایران نیز به عنوان یکی از کشورهای موفق شروع به رقابت با پیام‌رسان‌های محبوب دنیا کرده است. در این حوزه شرکت‌های داخلی نرم‌افزارهای ارتباطی متنوع و مفیدی طراحی کرده‌اند که پتانسیل رقابت و جایگزینی با نرم‌افزارهای محبوب خارجی را دارند. به تازگی نرم‌افزارهای بومی بیشتر مورد توجه قرار گرفته و تبدیل به رقیب سایر نرم‌افزارهای ارتباطی شده‌اند. از دیدگاه بسیاری کاربران نرم‌افزارهای بومی و کارشناسان این حوزه امروزه پیام‌رسان‌های داخلی پیشرفت بسیاری داشته‌اند و همچنان نیز در حال رشد و توسعه هستند.

عضویت روزانه ده‌ها هزار کاربر جدید در پیام‌رسان‌های بومی

چندی پیش عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره آخرین آمار از تعداد کاربران پیام‌رسان‌های ایرانی اظهار کرد: تعداد کاربران فعال ماهانه یکی از پیام‌رسان‌های داخلی به ۲۲ میلیون نفر رسیده است و طبق این آمار بخش اعظمی از مردم کشور در یک ماه حداقل یک بار از این پیام‌رسان بومی استفاده کرده‌اند.

وزیر ارتباطات در رابطه با سایر پیام‌رسان‌های بومی دیگر نیز گفت: پیام‌رسان «بله» حدود ۱۶ و نیم میلیون، سروش پلاس حدود ۱۰ و نیم میلیون و روبیکا حدود ۴۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد، اما موضوعی که هر روز بررسی می‌شود این است که روزانه چند ده هزار کاربر جدید به این پلتفرم‌ها اضافه می‌شود و امیدواریم این مسیر تا پیوستن همه مردم به پیام‌رسان‌های بومی و استفاده از آن‌ها ادامه داشته باشد.

بومی‌سازی نرم‌افزارهای ارتباطی، راهی برای افزایش امنیت است

علی رحیمی، کارشناس نرم‌افزار در رابطه با مزایای بومی‌سازی پیام‌رسان‌ها و نرم‌افزارهای ارتباطی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مزایای بومی‌سازی نرم‌افزارهای ارتباطی قرار گرفتن سرور پیام‌رسان‌ها در داخل کشور است.

وی می‌افزاید: با توجه به این مسئله در حال حاضر اطلاعات کاربران از کشور خارج نمی‌شود. این موضوع زمانی حائز اهمیت می‌شود که مسائلی مانند فیشینگ کاربران یا کلاهبرداری‌های اینترنتی صورت می‌پذیرد.

این کارشناس نرم‌افزار ادامه می‌دهد: درواقع زمانی که کاربر درگیر فیشینگ و کلاهبرداری اینترنتی شود باید موضوع را توسط مراجع قانونی پیگیری کند که در این حوزه بومی‌سازی نرم‌افزارها و سرورها به فرآیند شناسایی و پیگیری جرائم کمک شایانی می‌کند.

وی تصریح می‌کند: زمانی که سرورهای شبکه‌های ارتباطی در داخل کشور قرار داشته‌باشد، پیگیری و یافتن کلاهبرداران فعال در پیام‌رسان‌های داخلی بسیار ساده‌تر خواهد بود.

رحیمی در رابطه با سایر مزایای بومی‌سازی پیام‌رسان‌ها، می‌گوید: زمانی که تجهیزات و زیرساخت‌های مورد نیاز شبکه‌های ارتباطی فراهم باشد، سرعت انتقال محتوا بین کاربران در پیام‌رسان‌های داخلی افزایش خواهد یافت.

وی در همین رابطه می‌افزاید: درواقع زمانی که دسترسی به پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های ارتباطی خارجی وجود نداشته‌باشد، در صورتی که زیرساخت‌های فنی مهیا شود قطعاً سرعت پیام‌رسان‌های داخلی بیشتر خواهد بود.

پیشرفت پیام‌رسان‌های داخلی نیازمند حمایت کاربران است

این کارشناس نرم‌افزار تاکید می‌کند: همان‌گونه که هر محصول دیگری برای بومی‌سازی و پیشرفت نیازمند حمایت از سوی مصرف‌کنندگان است، نرم‌افزارهای ارتباطی نیز از این قاعده مستثنی نخواهند بود.

وی تصریح می‌کند: درواقع پیام‌رسان‌های داخلی قطعاً با حمایت کاربران می‌توانند پیشرفت بیشتری داشته و به مرور زمان بهتر از گذشته فعالیت کنند.

رحیمی در رابطه با اقدامات لازم در جهت توسعه و پیشرفت نرم‌افزارهای داخلی می‌گوید: در حال حاضر می‌توان تغییراتی در زمینه میزان سرعت تبادل اطلاعات در نرم‌افزارهای داخلی ایجاد کرد که این مسئله منجر به بهبود تجربه کاربران در استفاده از پیام‌رسان‌های بومی می‌شود.

وی در همین رابطه می‌افزاید: علاوه بر این مسئله بهبود ویژگی‌های گرافیکی نرم‌افزارهای داخلی می‌تواند به افزایش محبوبیت پیام‌رسان‌ها در بین کاربران کمک کند.

این کارشناس نرم‌افزار تاکید می‌کند: در کنار این موارد افزایش حجم انتقال برای ارسال و دریافت داده‌ها می‌تواند ویژگی بسیار مفیدی باشد که این قابلیت را می‌توان به صورت رایگان یا حتی اشتراکی به کاربران عرضه کرد.

وی خاطرنشان می‌کند: در نهایت استفاده از نظر کاربران نرم‌افزارهای داخلی می‌تواند به بهبود و توسعه پیام‌رسان‌های بومی کمک کند.

حفاظت از اطلاعات کاربران با بومی‌سازی نرم‌افزارهای ارتباطی ممکن می‌شود

محمد، یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در رابطه با مزایای بومی‌سازی پیام‌رسان‌ها و نرم‌افزارهای ارتباطی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: پیش از بومی‌سازی نرم‌افزارهای ارتباطی، زمان فعالیت در سایر اپلیکیشن‌های خارجی همواره با ترس و نگرانی نسبت به امنیت‌داده‌ها مواجه بوده‌ایم.

وی می‌افزاید: درواقع نسبت به نرم‌افزارهای ارتباطی خارجی آگاهی و اطمینان کافی وجود نداشت؛ از طرفی همواره اخباری مبنی بر به‌سرقت رفتن اطلاعات توسط سازمان‌های خارجی مطرح می‌شد که این مسئله منجر به ترس کاربران شد.

این کاربر شبکه‌های اجتماعی ادامه می‌دهد: خوشبختانه توسعه شبکه‌های اجتماعی داخلی که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان بومی تولید شده است، فضای ایمن‌تری برای ارتباط مجازی کاربران ایرانی ایجاد کرده است.

وی در همین رابطه تاکید می‌کند: در حال حاضر پیام‌رسان‌های داخلی تا حد مطلوبی توانسته‌اند خدمات مشابه نرم‌افزارهای خارجی ارائه دهند و پیشرفت چشمگیری طی یک سال اخیر داشته‌اند.

محمد می‌گوید: درواقع نرم‌افزارهای داخلی از نظر کارکرد، شباهت‌های بسیاری نسبت به سایر پیام‌رسان‌ها دارند ولی عملاً کاستی‌های کوچکی در آن‌ها دیده می‌شود که مانند تمام شبکه‌ها به مرور زمان قابل رفع است.

وی می‌افزاید: با این حال، امروزه اشتغال بسیاری از افراد وابسته به فضای مجازی است و بخش اعظمی از این کسب‌وکارهای اینترنتی نیازمند ارتباط با خارج کشور هستند.

این کاربر شبکه‌های اجتماعی ادامه می‌دهد: پیشنهاد می‌کنم بستر مناسبی برای ارتباط با خارج از کشور برای کسب‌وکارهای اینترنتی فراهم شود تا دیگر نیازی به استفاده از نرم‌افزارهای خارجی نباشد.

وی تاکید می‌کند: وجود چنین بستری باعث می‌شود که هیچ‌کدام از افراد جامعه احساس نیاز به بسترهای ارتباطی خارجی نداشته‌باشند و به توجه به مباحث امنیتی و حفاظت داده‌ها تمایل بیشتری نسبت به استفاده از نرم‌افزارهای داخلی پیدا کنند.

محمد تصریح می‌کند: علاوه بر این مسئله اگر شرایط ارتباط بین‌المللی برای نرم‌افزارهای داخلی فراهم شود، میزان رقابت‌پذیری با اپلیکیشن‌های خارجی نیز افزایش پیدا می‌کند.

کد خبر 663877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.