افزایش نرخ ایجاد اشتغال پایدار روستایی و عشایری در کشور

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: پیش از پرداخت تسهیلات روستایی و عشایری، تنها سه درصد از ایجاد اشتغال جدید در روستاها اتفاق می‌افتاد اما با پرداخت تسهیلات به طرح‌های اشتغال پایدار روستایی و عشایری، این رقم اکنون به ۲۹ درصد رسیده است.

به گزارش ایمنا به نقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عیسی منصوری اظهار کرد: پیش از پرداخت تسهیلات روستایی و عشایری، تنها سه درصد از ایجاد اشتغال جدید در روستاها اتفاق می‌افتاد اما با پرداخت تسهیلات به طرح‌های اشتغال پایدار روستایی و عشایری، این رقم اکنون به ۲۹ درصد رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه باید اقدامات و تلاش‌های دولت برای خدمات رسانی به مردم، بازخوانی و بیان شود، گفت: یکی از اقدامات خوب دولت، پرداخت تسهیلات در مناطق روستایی بوده که سبب ایجاد اشتغال زیادی در این مناطق شده است، در این زمینه، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به عنوان دبیر این کارگروه، باید نتایج پرداخت این تسهیلات را بازگو کند تا اثرگذاری اجرای طرح‌ها تبیین شود. باید در کنار اطلاعات از پرداخت تسهیلات، نتایج آن هم بیان شود.

اولویت، حفظ اشتغال موجود است

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در وضعیت موجود، اولویت، حفظ اشتغال موجود است، گفت: رویکرد این است که ابتدا از اشتغال موجود صیانت سپس برای توسعه یا ایجاد واحد جدید اقدام شود و بر این اساس پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش هم با همین اولویت پرداخت شود.

وی اظهار کرد: برای توسعه اقتصاد باید برنامه داشت نباید تصور شود که توسعه و اشتغال‌زایی تنها با پرداخت وام محقق می‌شود، اگر بازار نباشد و بازاریابی اتفاقی نیفتد، اشتغال ایجاد نمی‌شود. به طور مثال خراسان شمالی ظرفیت‌های خوبی برای توسعه تولید فرش دستباف دارد اما ابتدا باید به فکر توسعه بازار فرش باشیم.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به اظهار نظر یکی از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه باید در پرداخت تسهیلات روستایی و عشایری، پایین بودن درآمد خانوار لحاظ شود، گفت: در این زمینه، جمعیت روستایی، نرخ بیکاری و درآمد سرانه خانوار، از شاخص‌هایی است که برای پرداخت این اعتبارات تسهیلاتی در نظر گرفته شده است.

منصوری با اشاره به اینکه شمار زیادی از طرح‌های روستایی و عشایری در انتظار دریافت تسهیلات روستایی است، گفت: برخی از این طرح‌ها، توجیه خود را از دست داده‌اند و باید مورد پالایش قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه بازپرداخت برخی از طرح‌های به بهره برداری رسیده در حال انجام است، خاطرنشان کرد: منابعی که از محل بازپرداخت به بانک‌ها می‌رسد، منبعی برای پرداخت تسهیلات اشتغالزایی است.

تاکید بر اطلاع رسانی از تسهیلات کرونایی

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره پرداخت تسهیلات به کسب و کارهای خسارت دیده گفت: ۱۳۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات متقاضیان به بانک‌ها معرفی شده، اما تاکنون تنها ۱۰ هزار میلیارد ریال منجر به پرداخت شده است.

منصوری نبود اطلاع درست از پرداخت تسهیلات کرونایی را از علل کم بودن میزان جذب عنوان کرد و افزود: از دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها، انتظار می‌رود در اطلاع رسانی و ارسال پیامک به متقاضیان و مشمولان، تلاش داشته باشند.

وی ادامه داد: اکنون بنگاه‌های دارای کارگر بیمه شده و نیز آنان که بیمه نیستند، می‌توانند از مزایای تسهیلات کسب و کارهای خسارت دیده از کرونا استفاده کنند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت: آمادگی داریم در زمینه راه اندازی مرکز اصلاح نژاد دام با رویکرد آموزش و نیز اجرای آن، حمایت لازم را در این استان داشته باشیم.

کد خبر 442082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.