کو گوش شنوا؟!

رئیس اتحادیه چاپخانه داران اصفهان گفت: فکر نمی کنم برای بیان مشکلات گوش شنوایی وجود داشته باشد و خود نیز از بیان آنها خسته شده‌ایم، بنابراین حاضر به مصاحبه در این خصوص نیستم چرا که هیچ اثری ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نام آن صنعت چاپ است اما بیراه نیست اگر عامل اصلی تداوم آثار دانش، فرهنگ و تمدن نامیده شود. گفتن از نقش چاپ و تأثیر آن بر پیشرفت جوامع و گسترش دانش دشوار است چراکه طوماری بلند بالاست اما وضعیت فعلی صنعت چاپ کشور نشان می‌دهد که نادیده گرفتن نقش آن از سوی برخی  آسان است. اینکه فعالان عرصه فرهنگ مظلومند انکارناپذیر است اما اهالی حوزه نشر و چاپ بیشترین جفا را دیده‌اند. سال‌هاست ناشران و چاپخانه داران از مشکلات خود می‌گویند و فغان دادرسی سر می‌دهند اما حمایتی نمی‌بینند. سال ۸۲ بود که ۱۱ شهریور را به نام روز ملی صنعت چاپ نامگذاری کردند تا به این واسطه لحظه‌ای به خاطر آوریم که بخش مهمی از ماندگاری فرهنگ خود را مدیون چه کسانی هستیم. به همین مناسبت با رئیس اتحادیه چاپخانه داران اصفهان تماس گرفته شد تا از مشکلات صنعت چاپ صحبت کند اما می‌گوید: دیگر مصاحبه نمی‌کنم!

محمد علی انصاری پور بارها در مصاحبه با رسانه‌ها مشکلات صنعت چاپ را بازگو کرده است از رکود و نبود مواد اولیه گرفته تا بحران کاغذ و در خطر نابودی قرار گرفتن این صنعت اما حال معتقد است که بیان مشکلات برای او تبدیل به کلیشه شده است و به همین دلیل از تکرار مجدد آنها خودداری می‌کند.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: فایده مصاحبه چیست؟ هر سال مشکلات تکرار می‌شوند اما نتیجه‌ای از آن نمی‌بینیم. مصاحبه و گزارش‌ها در این خصوص، تکرار مکررات و کلیشه شده‌اند. همه رؤسای اتحادیه چاپخانه داران سالهاست فریاد می‌زنند و دیگر این شعر برای همه تداعی شده که "گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من * آنچه البته به جایی نرسد فریاد است".

رئیس اتحادیه چاپخانه داران اصفهان افزود: فکر نمی‌کنم برای بیان مشکلات گوش شنوایی وجود داشته باشد و خود نیز از بیان آنها خسته شده‌ایم، بنابراین حاضر به مصاحبه در این خصوص نیستم، چراکه هیچ اثری ندارد.

انصاری پور ادامه داد: آیا تا کنون به خواسته‌های بر حقی که همیشه در صنعت چاپ مطرح بوده است، توجه کرده‌اند؟ آیا به کسانی که عاشقانه در این صنعت سرمایه گذاری می‌کنند و ماندن آنها در آن به دلیل عشق و علاقه و نه صرفه اقتصادی است دلخوشی داده‌اند؟

وی مشکلات این صنعت را قدیمی و پیشا کرونا دانست و اضافه کرد: یکی از در خواست‌های پیشین که حل شده باشد را به اهالی صنعت چاپ نشان دهند تا ما هم به عنوان متولی بخش حقوقی این صنعت بگوییم پیگیر بوده و برای نمونه مطالبه برحقی را تا حدودی انجام داده و نتیجه مثبتی نیز از آن گرفته‌ایم.

رئیس اتحادیه چاپخانه داران اصفهان تصریح کرد: کارهایی که برای این صنعت انجام شده را بگویند تا مطالبات خود را مطرح کنیم. در طی این سال‌ها خیلی بر صنعت چاپ ظلم شده است و کسی نیست که رفع این ظلم را پیگیری کند. هر موقع که صحبت کردیم و خواستند تصمیمی برای ساماندهی این صنعت بگیرند، با مشکلاتی مواجه شدیم و برای دولت توجیه شد که با این امکانات و شرایط اقتصادی، امکان کمکی ندارند.

انصاری پور تاکید کرد: باید برای وضع این صنعت فکری اساسی شود و این اتفاق رخ نمی‌دهد مگر اینکه نگرش تغییر کند و دلسوزی از بدنه صنعت چاپ بیاید که درد آشنا باشد و بتواند مشکلات را حل کند.

کد خبر 441775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.