به گزارش خبرگزاری ایمنا، حجتالاسلام حسینینیشابوری در نشست خبری مراسم اختتامیه یازدهمین دوره جایزه جهانی اربعین که امروز _شنبه پنجم دی_ برگزار شد، با اشاره به نقش رسانهها در بازنمایی حقیقت اظهار کرد: اصحاب رسانه رسالت خطیر انتشار اخبار واقعی و روایت حقیقت را بر دوش دارند و در جنگ نرم رسانهای، مسئولیت مهم اطلاعرسانی صحیح وقایع را عهدهدار هستند.
وی با تبیین فلسفه شکلگیری جایزه جهانی اربعین افزود: در موضوع حضرت سیدالشهدا (ع)، افراد بسیاری در سالهای گذشته، بهویژه در سالهای اخیر، برای روایت درست شخصیت امام حسین بن علی (ع) و نهضتی که در سال ۶۱ هجری رقم خورد، تلاش کردهاند. امام حسین (ع) شخصیتی مجاهد، عارف، بیدارگر، انسانساز و الگویی جهانی است و نه فقط متعلق به مسلمانان یا شیعیان.
مدیرکل تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: بسیاری از مردم جهان، پس از آشنایی با سیره و فضائل امام حسین (ع) و شنیدن روایت ایستادگی ایشان و یارانشان در برابر ظلم، ترجیح عزت بر ذلت و شهادت بر زندگی همراه با سازش، پیوندی عمیق و قلبی با این شخصیت بزرگ برقرار کردهاند. این ارتباط فراتر از دین، مذهب، نژاد و جغرافیاست.
حسینی نیشاپوری با اشاره به نمونههایی از آثار ارسالی به دبیرخانه جایزه جهانی اربعین گفت: در یکی از آثار، شاعر مسیحی با صراحت در شعر خود میگوید: «ای حسین، تو معلم همه انسانها در همه اعصار هستی؛ چگونه میتوانم از نام تو بگذرم؟» این ارادت جهانی نشان میدهد که پیام عاشورا و اربعین، پیامی فطری و انسانی است.
وی تأکید کرد: نهضت عاشورا و شخصیت امام حسین (ع)، پاسخ به نیاز گمشده معنویت بشر امروز است. فطرت انسان، پیش از هر تعلق قومی و جغرافیایی، حقیقتجو و زیباییطلب است و همین فطرت، انسانها را به سوی این مکتب جذب میکند.
مدیرکل تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به نقش بیبدیل حضرت زینب کبری (س) پس از واقعه عاشورا گفت: پس از حادثه تلخ عاشورا، سنگر جدیدی به نام «روایتگری» شکل گرفت. اگر حضرت زینب (س) نبود، واقعه کربلا یا در تاریخ دفن میشد یا بهگونهای وارونه روایت میگردید و جای ظالم و مظلوم تغییر میکرد. جنگ روایتها، دستکمی از جنگ شمشیرها ندارد.
حسینی نیشابوری با اشاره به شباهتهای تاریخی میان حوادث عاشورا و نبردهای رسانهای امروز خاطرنشان کرد: تحریف واقعیتها و جابهجایی جای متجاوز و مظلوم، یکی از شگردهای همیشگی قدرتهای رسانهای است و پیام حضرت زینب (س) امروز نیز الهامبخش مقاومت و روشنگری است.
وی در ادامه با تشریح اهداف جایزه جهانی اربعین گفت: این جایزه با هدف جهانیسازی پیام انسانی، فطری و تمدنساز اربعین طراحی شده است. اربعین فقط یک پیادهروی یا یک مراسم آئینی نیست، بلکه مسیری برای تربیت انسان، رشد معنوی و شکلگیری تمدن نوین انسانی است.
مدیرکل تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: جایزه جهانی اربعین در حوزههای مختلفی از جمله کتاب، فیلم، عکس، شعر، سفرنامه، فضای مجازی و نواهای اربعینی فعالیت دارد و دبیرخانه دائمی آن در طول سال به شناسایی، جمعآوری و داوری آثار میپردازد.
حسینی نیشابوری با ارائه آماری از یازدهمین دوره این جایزه گفت: در این دوره، ۳۵ هزار و ۸۱۶ اثر از ۴۷ کشور جهان به دبیرخانه ارسال شده است. این آثار از کشورهایی همچون ایران، عراق، پاکستان، یونان، عربستان، ایتالیا، اسپانیا، عمان، آمریکا، نیجریه، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان، بنگلادش، ازبکستان، مصر، یمن، سوریه، فنلاند، فیلیپین، مراکش، مالزی، قطر، اردن، تانزانیا و دیگر کشورهای اروپایی، آسیای میانه و شرق آسیا دریافت شده است که نشاندهنده پراکندگی جغرافیایی مطلوب و رشد جهانی پیام اربعین است.
وی تأکید کرد: دبیرخانه جایزه جهانی اربعین صرفاً یک ساختار سازمانی نیست، بلکه یک دبیرخانه مردمی است که تمام رویدادهای ملی و بینالمللی مرتبط با اربعین ذیل آن تعریف میشود و با مشارکت فعالان فرهنگی و رسانهای جهان پیش میرود.
مدیرکل تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پایان تصریح کرد: امسال با موافقت رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و همراهی تولیت عتبه حسینیه به ریاست آیتالله کربلایی، تولیت عتبه عباسی و دیگر ظرفیتهای فرهنگی کشور عراق، اختتامیه یازدهمین دوره جایزه جهانی اربعین برای نخستینبار در شهر مقدس کربلا و در تاریخ ۱۵ رجب، همزمان با سالروز شهادت حضرت زینب کبری (س) برگزار خواهد شد.




نظر شما