انواع ماساژ چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟

تقریبا ۸۰ نوع ماساژ درمانی وجود دارد که شامل انواع مختلف روش‌ها، حرکات و فشارها می‌شود و هر یک ویژگی‌های مخصوص خود را دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مردم به دلایل متفاوتی از جمله کاهش استرس، بهبود خواب، تقویت سیستم ایمنی، کاهش فشار خون و تسکین بعضی دردها به ماساژ درمانی روی می‌آورند. بعضی روش‌های مورد استفاده در ماساژ درمانی شامل لمس بدن و ضربات طولانی و نرم می‌شود، اما در روش‌های دیگر ممکن است از ضربات کوتاه‌تر و شدیدتری استفاده شود. برخی ماساژورها از نوعی روغن و لوسیون خاص برای انجام این کار استفاده می‌کنند. مدت زمان ماساژ نیز می‌تواند از پنج دقیقه تا دو ساعت متغیر باشد. لازم است پیش از اینکه ماساژ دریافت کنید، تصمیم بگیرید که کدام نوع ماساژ برای شما بهترین نوع است و آن را با ماساژور خود در میان بگذارید. علاوه بر این ممکن است نوع ماساژ انتخابی بر اساس سن، وضعیت، نیازها و اهداف فرد متغیر باشد. در ادامه به معرفی و بررسی چندین مورد از محبوب‌ترین روش‌های ماساژ درمانی می‌پردازیم:

ماساژ سوئدی

ماساژ درمانی سوئدی که شامل لمس و ضربات نرم، طولانی و همچنین ضربات سبک و ضربه‌ای روی بالاترین لایه ماهیچه می‌شود، رایج‌ترین نوع ماساژ شناخته شده است. این نوع ماساژ که با حرکت مفاصل ترکیب شده است، می‌تواند با تسکین تنش عضلانی، هم آرامبخش و هم انرژی‌زا باشد. چهار نوع ضربه رایج در ماساژ درمانی شامل "افلوراژ" (لمس آرام برای آرامش بافت نرم)، "پتریساژ" (لمس فشردنی یا چرخشی)، "فریکشن" (حرکات عمیق دایره‌ای برای افزایش جریان خون) و "تاپوتمنت" (ضربات کوتاه و متناوب با دست، انگشت یا کناره دست) می‌شود.

ماساژ ورزشی

ماساژ ورزشی که جزئی جدایی ناپذیر از ورزش شناخته، برای کمک به سیستم‌های عضلانی مورد استفاده در یک ورزش خاص توسعه یافته است. از این روش ماساژ می‌توان برای بهبود انعطاف پذیری و کمک به پیشگیری از آسیب‌ها، کمک به کشش عضلانی و بهبود یک آسیب ورزشی استفاده کرد. ماساژ ورزشی ورزشکار را از نظر جسمانی آماده شرکت در رقابت‌ها کرده وجلوی بروز بسیاری از صدمات ورزشی را نیز می‌گیرد.

ماساژ سنگ داغ

ماساژور در این نوع ماساژ سنگ‌های گرم را روی قسمت‌های خاصی از بدن مانند نقاط طب سوزنی قرار می‌دهد. سنگ‌های گرم می‌تواند به عنوان یک ابزار ماساژ عمل کند، به طور موقت روی بدن قرار گیرد و سپس برداشته شود. از آنجایی که حرارت این سنگ‌ها به اعماق بدن نفوذ پیدا می‌کند، ترکیب ماساژ سنگ داغبا دیگر ماساژها می‌تواند به تسکین دردها و کاهش اضطراب کمک شایانی کند.

ماساژ بافت عمیق

بهترین روش برای تسکین درد بعضی نقاط بدن، دریافت ماساژ بافت عمیق است. این نوع ماساژ برای فشار وارد کردن روی لایه‌های عضلات، تاندون‌ها و دیگر بافت‌های عمیق زیر پوست از لمس و ضربات آهسته استفاده می‌کند. ماساژ بافت عمیق می‌تواند حالت درمانی داشته باشد و علاوه بر تسکین درد، به بهبود آسیب‌های عضلانی مانند پیچ خوردگی کمک کند.

ماساژ بارداری

بدن زنان در طول دوران بارداری دچار تغییرات مهمی می‌شود. در این دوران که استفاده از بعضی داروها امکان پذیر نیست، ماساژ می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود. ماساژ بارداری باعث کاهش استرس، کاهش تورم دست‌ها و پاها، تسکین عضلات و درد مفاصل می‌شود. بالشت‌های خاصی که برای این نوع ماساژ طراحی شده‌اند به شکل گیری موقعیت راحت بدن زنان باردار برای دریافت ماساژ کمک می‌کند.

کد خبر 441476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.