اجرای برنامه فراگیر شناسایی اختلالات ژنتیکی در معلولان

مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور، گفت: برنامه فراگیر شناسایی اختلالات ژنتیکی در افراد دارای معلولیت از سال گذشته آغاز و اجرا شده و در مرحله نخست آن، ۲۰ هزار پرونده افراد دارای معلولیت تحت پوشش این سازمان غربالگری شدند.

به گزارش ایمنا به نقل از سازمان بهزیستی کشور، مینو رفیعی با تاکید بر تکمیل شدن پروژه کلان «برنامه فراگیر شناسایی اختلالات ژنتیکی در افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور تا سال ۱۴۰۰»، اظهار کرد: با توجه به ابلاغیه ریاست بهزیستی، برنامه‌ریزی برای اجرای این پروژه در فازهای مختلف آغاز شد؛ در فاز دوم مشاوره ژنتیک برای تعداد ۱۸۳ خانوار دارای پنج عضو معلول، در فاز سوم شناسایی ۵۷۹ خانوار دارای چهار عضو معلول و مشاوره ژنتیک برای ۲۷۳ خانوار از این گروه و شناسایی تعداد ۴۷۹۲ خانوار دارای سه معلول و مشاوره ژنتیک برای ۷۶۹ خانوار از آنها و همچنین شناسایی تعداد ۱۰۱۰ خانوار دارای چهار معلول و شروع مشاوره ژنتیک آنها انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در فازهای بعدی نیز شناسایی تعداد ۳۴ هزار خانوار دارای دو معلول در دستور کار قرار است که بر اساس برنامه ریزی‌های معین شده پیش می‌رود.

انجام سالانه ۲۰۰ هزار مشاوره ژنتیک

مدیر کل دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اهمیت و نقش فعالیت‌ها و برنامه‌های دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی در افزایش رضایتمندی و بهبود کیفیت زندگی و سلامت اجتماعی گفت: دستاوردها و اقدامات این دفتر طی سال‌های دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه برنامه‌های پیشگیری از معلولیت‌های «ناشی از اختلالات ژنتیک» شامل انجام مشاوره ژنتیک برای بیش از ۲۰۰ هزار نفر طی هر سال و رشد ۲۱ درصدی ارائه خدمات مشاوره ژنتیک در دو سال اخیر و اجرای طرح غربالگری ژنتیک در افراد ۱۵ تا ۲۵ سال در سطح متوسطه دوم در کل کشور برای ۲۰۰ هزار و ۳۳ نفر اجرا شده است.

رفیعی تصریح کرد: پس از تصویب ماده ۷۵ برنامه ششم توسعه در زمینه مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج نیز با احیای مشاوره ژنتیک در شبکه‌های بهداشت و درمان برای تمام زوجین قبل از ازدواج به منظور شناسایی ازدواج‌های پرخطر از نظر ژنتیک و همچنین همکاری در تدوین آئین نامه اجرایی مصوب هیأت وزیران از فعالیت‌های مهم این دفتر در پیشبرد اهداف این مصوبه هستند.

اجرای طرح آگاه سازی پیشگیری از معلولیت‌های دوره سالمندی در ۱۵ استان کشور

مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور، اظهار کرد: طرح آگاه سازی پیشگیری از معلولیت‌های دوره سالمندی در ۱۵ استان کشور اجرا شد.

رفیعی افزود: در اجرای این طرح بیش از ۱۵۰ هزار فرد سالمند و میانسال طی سه سال اخیر تحت پوشش قرار گرفته‌اند و۱۸۰ نفر نیز به عنوان تسهیل گر تخصصی برای اجرای این طرح آموزش دیده‌اند.

وی اضافه کرد: طرح آگاه سازی پیشگیری از معلولیت‌های دوران سالمندی با هدف ارتقای دانش، تغییر نگرش و در نهایت تغییر رفتار در گروه‌های هدف میانسال و سالمند طراحی شده است، این طرح با محوریت موضوعات سکته مغزی، بیماری قلبی و عروقی، استئو پروز، آرتروز، دیابت و سقوط بوده و با ارائه خدمات آگاه‌رسانی می‌تواند به کاهش بار هزینه‌های بهزیستی منجر شود.

افزایش پوشش غربالگری شنوایی نوزادان

مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور همچنین به تحت پوشش قرار گرفتن بیش از هفت میلیون و ۶۰۰ هزار نوزاد در برنامه کشوری تشخیص و مداخله زودهنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران از ابتدای دولت یازدهم تا کنون خبر داد و گفت: در این طرح بیش از ۲۲ هزار و ۱۷۱ کودک دارای اختلالات شنوایی، شناسایی و جهت مداخلات به هنگام به مراجع مربوط معرفی شده‌اند.

رفیعی خاطرنشان کرد: این طرح در سال ۹۸ به پوشش ۹۲ درصدی در سطح کشور رسید، همچنین طرح غربالگری شنوایی برای کودکان در سنین ۳ تا ۵ سال در مراکز استان‌ها و برخی شهرستان‌ها آغاز شده است.

غربالگری بینایی حدود ۲۰ میلیون کودک در دولت تدبیر و امید

مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور درباره برنامه کشوری غربالگری بینایی و پیشگیری از تنبلی چشم در کودکان ۳ تا ۶ ساله نیز یادآور شد: طی سال‌های دولت یازدهم و دوازدهم بیش از ۱۹ میلیون و ۳۵ هزار کودک ۳ تا ۶ ساله تحت پوشش این طرح قرار گرفتند که در این مدت، حدود ۱۱۵ هزار کودک مبتلا به تنبلی چشم یا همان آمبلیوپی شناسایی شده‌اند و پیگیری درمان آنها، اجرایی شده است.

رفیعی افزود: همچنین یک میلیون و ۶۷۰ هزار کودک دارای اختلالات بینایی نیز در این مدت شناسایی شده‌اند، این طرح نیز در سال ۹۸ به پوشش ۷۵ درصدی در سطح کشور رسیده است.

اجرای برنامه پیشگیری از معلولیت‌ها برای دانش‌آموزان

مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور با اشاره به تحت پوشش قرار گرفتن بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز پایه دهم و یازدهم (دختر و پسر) در هر سال در طرح آگاه سازی دانش آموزان متوسطه سراسر کشور در مورد پیشگیری از معلولیت‌ها، گفت: این طرح از سال ۹۵ آغاز شده است؛ در این طرح بیش از یک میلیون نفر از والدین دانش آموزان نیز تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

رفیعی افزود: تدوین دو جلد کتاب با عنوان «آن چه باید برای پیشگیری از معلولیت‌ها بدانیم ۱ و ۲» و تمدید تفاهم نامه ادامه همکاری با دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش از اقداماتی هستند که در راستای اجرای این طرح انجام گرفته است.

کد خبر 441022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.