افزایش یک میلیون هکتاری مناطق حفاظت شده

مناطق حفاظت شده از شریان‌های حیاتی اکوسیستم کشور و جزء سرمایه‌های زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی محسوب می‌شوند که با هدف حفظ تنوع‌ زیستی و ژنتیکی کشور برای نسل‌های آینده حفاظت می‌شوند که در دولت تدبیر و امید بیش از یک میلیون هکتار بر وسعت آنها اضافه شده است.

به گزارش ایمنا، شاید تا چندی پیش محیط زیست یک مقوله فانتزی و غیر ضروری محسوب می‌شد اما در دولت تدبیر و امید این نگاه تغییر کرد و رنگ و بوی دیگری به خود گرفت به طوری که اولین مصوبه دولت یازدهم محیط زیستی بود و بر ضرورت احیای دریاچه ارومیه تاکید شده بود، در کنار آن بخش‌های دیگر محیط زیست نیز مورد توجه قرار گرفت به طوری که حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری دولت خود را دولتی محیط زیستی معرفی کرد و به حق نیز اقدامات ارزنده‌ای در راستای حفظ محیط زیست صورت گرفته است.

در این میان مناطق حفاظت شده یکی از بخش‌های مهم محیط زیست است که برای حفظ مؤلفه‌های زیستی و رساندن آنها به نسل‌های بعدی ضروری است، بر این اساس سازمان حفاظت محیط زیست در دولت دوازدهم اقدام به توسعه این مناطق کرد و بنا به گفته کیومرث کلانتری معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست با تصویب شورای عالی محیط زیست بیش از یک میلیون هکتار به مساحت مناطق تحت مدیریت این سازمان اضافه شد.

در واقع ۱۳ منطقه تحت مدیریت جدید در هفت استان شامل اصفهان، تهران، خراسان جنوبی، فارس، کردستان، یزد و خوزستان به تصویب رسید که از این مجموعه هفت منطقه حفاظت شده، سه پناهگاه حیات وحش، دو اثر طبیعی ملی و یک پارک ملی است که مجموع مساحت این مناطق بیش از یک میلیون هکتار است که به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست اضافه شد.

تا پیش از این مساحت مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست ۱۷ میلیون و ۷۷۰ هکتار بود که با اضافه شدن این ۱۳ منطقه به ۱۸ میلیون و ۸۴۰ هکتار افزایش یافت.

افزود: برای اضافه شدن این وسعت به مناطق حفاظت شده تحت پوشش سازمان، جلسات متعددی همراه با کارهای کارشناسی زیادی انجام شد تا اینکه این وسعت با هدف حفظ تنوع زیستی و ژنتیکی کشور برای نسل‌های آینده به تصویب شورای عالی محیط زیست رسید.

وی افزود: در راستای حفاظت بیشتر و بهتر از این مناطق اصلاح شرح خدمات مدیریت مناظق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست انجام شد و بر اساس آن تا پایان سال تمام مناطق تحت مدیریت سازمان دارای برنامه مدیریت منطقه خواهند شد که این برنامه می‌تواند در راستای حفظ منطقه و بهره برداری پایدار از مناطق به عنوان یک نسخه بالادستی در اختیار ادارات کل و بخش‌های توسعه‌ای قرار گیرد.

افزایش پاسگاه‌های محیط‌بانی / تحویل ۴۱ دستگاه خودرو

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهار داشت: در یک سال گذشته در مجموع ۱۰ واحد پاسگاه محیط زیست در مناطق تحت مدیریت سازمان احداث و افتتاح شد و حدود ۱۸ واحد محیط بانی جدید هم در دست ساخت است که تا پایان این دولت به بهره برداری خواهد رسید.

کلانتری ادامه داد: همچنین ۴۱ دستگاه خودرو صحرایی کمک دار برای استفاده در یگان حفاظت محیط زیست برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی به سازمان محیط زیست تحویل شد، در کنار آن نیز حدود ۴۷ دستگاه موتورسیکلت تهیه و به یگان حفاظت محیط زیست داده شد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: همچنین اقدامات خوبی در راستای ارتقای کیفی حفاظت صورت گرفته که تعیین حدود مناطق، رفع معارضات و همچنین فنس کشی در حواشی جاده‌ها و بزرگراه‌هایی که زیستگاه‌های طبیعی را تحت الشعاع قرار می‌دادند برخی از این اقدامات است.

معرفی گونه‌های جدید به زیستگاه‌ها / انتقال ۱۱ گورخر

وی افزود: کار خوبی دیگری که در معاونت طبیعی سازمان محیط زیست انجام شد، معرفی دو گونه جدید در خطر انقراض به زیستگاه‌های طبیعی است.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: ابتدا معرفی گورخر ایرانی است که در استان یزد اتفاق افتاد؛ به طوری که ۱۱ رأس گورخر ایرانی با موفقیت از سایت پنج انگشت بخش بهمن شهرستان ابرکوه به پارک ملی سیاه‌کوه شهرستان اردکان منتقل شدند.

کلانتری اظهار داشت: این گورخرها در اسارت پرورش یافته بودند که با هدف حفاظت از حیات وحش در زیستگاه اصلی خود رها سازی شدند و اکنون در شرایط بسیار خوبی به سر می‌برند.

وی گفت: همچنین انتقال موفقیت آمیز ۱۷ رأس گوزن زرد پرورشی از استان ایلام به پارک ملی دز در استان خوزستان از دیگر اقدامات موفق این سازمان بوده است.

بازگشت کوشکی و دلبر به خانه

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: اقدام بعدی سازمان در راستای معرفی گونه‌های جدید در معرض انقراض به زیستگاه‌ها، انتقال سه یوزپلنگ (کوشکی، دلبر و ایران) بود که در پارک پردیسان در اسارت بودند که بعد از برگزاری جلسات متعدد تصمیم بر این شد که این سه قلاده به زیستگاه اصلی خود یعنی توران در استان سمنان برگردانده شوند که این کار هم با موفقیت انجام شد.

کلانتری افزود: در مدت پنج ماه همکاران در سایت توران موفق به مشاهده چهار خانواده از یوزپلنگ‌ها در این زیستگاه طبیعی شدند که در نوع خود یکی از افتخارات تنوع زیستی کشور است که با حفاظت اصولی از آن منطقه موفق شدیم زیستگاه را امن نگه داریم که این کار با کاهش دام، سگ‌های گله، ایمن سازی جاده‌ها و راه‌ها و در نهایت همکاری و مشارکت مردم میسر شد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: در سه سال گذشته هیچ خانواده‌ای از یوزپلنگ مشاهده نکرده بودیم اما امسال موفق به دیدن ۴ خانواده یوز به صورت طبیعی شدیم.

تهیه برنامه عمل حفاظتی برای ۱۱ گونه جانوری

وی گفت: ۱۱ برنامه عمل برای گونه‌های حیات وحش در معرض تهدید تهیه کردیم که مقدمات اجرایی آنها آغاز شده و امسال حدود ۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای برنامه‌های حفاظت از تنوع زیستی و زیستگاه‌ها را به استان‌ها ابلاغ کردیم.

به گفته کلانتری، برنامه عمل حفاظتی گونه‌هایی از جمله خرس قهوه‌ای، خرس سیاه، گوزن زرد، تمساح پوزه کوتاه (گاندو)، سمندر لرستانی، لاک پشت فراتی، میش مرغ، غاز پیشانی سفید و پلنگ تهیه و به استان‌ها ابلاغ شده است.

مشارکت مردم در اطفای حریق

وی اظهار داشت: امسال در راستای اطفای حریق هم مردم و هم محیط بانان و جنگل بانان مشارکت خوبی داشتند؛ امسال حدود ۱۹۷ فقره آتش سوزی در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست رخ داد و نزدیک به ۶ هزار و ۳۰۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی دچار حریق شد که بیش از ۹۰ درصد این عرصه‌ها مرتعی و حدود ۱۰ درصد جنگلی بود که با حضور مردم و توانایی یگان حفاظت محیط زیست آتش سوزی‌ها به خوبی مهار شدند.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد: اولویت سازمان حفاظت محیط زیست تا پایان این دولت ارتقا کیفی حفاظت در زیستگاه‌ها، حفظ گونه در زیستگاه است که تاکنون نیز بسیار موفق بوده است.

اصلاح دستورالعمل‌های نظارت و پایش باغ وحش‌ها

به گزارش ایرنا، کلانتری گفت: اصلاح دستورالعمل‌های نظارت و پایش باغ وحش‌ها نیز از دیگر اقدامات انجام شده است که ابلاغ شده‌اند و اکنون در سطح کشور نظارت کارشناسی شده استانداردی بر باغ وحش‌ها در دستور کار قرار دارد.

کد خبر 440993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.