ابتلا به کرونا و چاقی بیمارگونه با هم ارتباط دارد / شایع‌ترین سرطان‌ها در ایران

ضرورت غربالگری کرونا در افراد کاندیدای اعمال زیبایی، وجود رابطه بین مرگ‌های کووید ۱۹ و چاقی، ارتباط فشار خون دوره بارداری و تشدید گُرگرفتگی دوره یائسگی و شایع‌ترین سرطان‌ها در ایران را در بسته پزشکی ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عضو هیئت مدیره انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران با اشاره به ضرورت غربالگری کرونا در افراد کاندیدای اعمال زیبایی گفت: سالانه در کشور حدود ۳۰ هزار جراحی زیبایی انجام می‌گیرد.

محمدرضا آخوندی نسب درباره انجام جراحی‌های زیبایی در شرایط کرونایی، اظهار کرد: از آنجایی که رفتار دقیق ویروس کووید ۱۹ مشخص شده نیست و دقیقاً نحوه واگیری و استقرار این ویروس روی سطوح و درمان آن مشخص نشده است، باید در مقابل این ویروس احتیاط بسیاری به ویژه هنگام اعمال جراحی داشت.

وی افزود: جراحی‌های زیبایی جز اعمال ضروری محسوب نمی‌شود، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت جامع و کامل قبل و بعد از جراحی برای بیماران لازم است بر همین اساس آیین‌نامه‌هایی را انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی تهیه کرده تا از شیوع و یا انتقال کرونا ویروس حین جراحی پیشگیری به عمل آید.

عضو هیئت مدیره انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران با اشاره به ضرورت غربالگری کرونا در افراد کاندیدای جراحی زیبایی، تصریح کرد: اگر امکان انجام تست PCR را دارد بهتر است که از حلق و بینی همزمان گرفته شود تا منفی بودن آن ارزشمندتر باشد، انجام تست آنتی بادی نیز کمک کننده است و اگر تست IGM و IgG هر دو منفی باشد می‌توان با خیال راحت عمل را انجام داد، اما اگر تست IgM مثبت و IgG منفی باشد فرد بیماری فعال داشته و باید عمل به تعویق بیفتد و اگر تست IgM منفی و IgG مثبت باشد و PCR نیز منفی شود، فرد ایمن است و انجام عمل منعی ندارد.

وی درباره آمار جراحی‌های زیبایی در کشور گفت: از آنجایی که بسیاری از جراحی‌های زیبایی در کلینیک‌های جراحی محدود انجام می‌شود، آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد، اما سالانه ۲۰ تا ۳۰ هزار جراحی زیبایی در کشور انجام می‌شود.

وجود رابطه بین مرگ‌های کووید ۱۹ و چاقی

محققان دانشگاه آلاباما آمریکا دریافتند بین شیوع چاقی بیمارگونه و موارد ابتلاء و مرگ ناشی از کووید ۱۹ رابطه قابل توجهی وجود دارد.

محققان معتقدند این یافته‌ها می‌تواند به تشخیص منابع موردنیاز برای بیماران مبتلا به چاقی بیمارگونه و آگاهی از شیوه‌های کاهش بیماری کمک کند.

"کوین کورتین"، سرپرست تیم تحقیق در این زمینه گفت: پاندمی جهانی کووید ۱۹ بر ضرورت توجه بیشتر به رابطه بین چاقی و پیامدهای منفی سلامت ناشی از بیماری تنفسی توجه دارد.

چاقی ریسک عفونت‌های تنفسی و کاهش عملکرد ریوی را افزایش می‌دهد در صورت ابتلاء افراد چاق به کووید ۱۹ پیامدهای منفی آن مانند نیاز به دستگاه ونتیلاتور بیشتر می‌شود.

محققان در بررسی افراد ۱۸ تا ۶۴ سال دریافتند نرخ چاقی ارتباط مستقیمی با موارد ابتلاء و مرگ ناشی از کووید ۱۹ دارد و خطر مرگ را ۹ درصد افزایش می‌دهد.

ارتباط فشارخون دوره بارداری و تشدید گُرگرفتگی دوره یائسگی

تحقیقات نشان می‌دهد زنان دارای سابقه فشار خون بالا در طول بارداری با احتمال بیشتر تجربه علائم یائسگی نظیر گُرگرفتگی و تعریق شبانه روبرو هستند.

"استفانی فابیون"، سرپرست تیم تحقیق از مرکز سلامت زنان کلینیک مایو آمریکا در این زمینه گفت: می‌دانیم که زنان مبتلا به فشار خون بالا در طول بارداری یا زنانی که علائم یائسگی نظیر گُرگرفتگی و تعریق‌های شبانه را تجربه می‌کنند با ریسک بالاتر ابتلاء به بیماری قلبی روبرو هستند.

وی ادامه داد: نتایج تحقیقات ما نشان می‌دهد زنانی که در دوره بارداری دچار اختلالات فشار خون می‌شوند، احتمال رویارویی آن‌ها با علائم آزاردهنده یائسگی بسیار بیشتر است.

در این مطالعه تمامی شرکت کنندگان پرسشنامه‌ای را در مورد تجربه اختلالات فشار خون در دوره بارداری و علائم یائسگی خود تکمیل کردند.

محققان به رابطه قابل توجهی بین سابقه فشار خون بالا در طول بارداری و علائم یائسگی در زنان پی بردند. محققان تاکید دارند برای فهم این رابطه نیاز به مطالعات بیشتری است.

شایع‌ترین سرطان‌ها در ایران

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه شیوع سرطان در ایران از متوسط دنیا کمتر است، گفت: سرطان پستان، پروستات، روده بزرگ، پوست و معده، پنج سرطان شایع در بین ایرانیان است.

رضا ملک زاده گفت: امروزه با ثبت اطلاعات سرطان و راه اندازی سامانه یکپارچه اطلاعات سرطان، اطلاعات ما در خصوص بیماری سرطان دقیق‌تر است، بر اساس آمار میزان بروز سرطان در مردان و زنان ایرانی از کل دنیا و کشورهای منطقه کمتر است.

وی توضیح داد: در کشورهای دنیا میزان بروز سرطان در مردان ۲۱۹ سرطان در هر ۱۰۰ هزار نفر و در زنان ۱۹۸ سرطان در هر ۱۰۰ هزار نفر است، در حالی که این عدد در ایران در مردان و زنان به ترتیب ۱۵۵ و ۱۲۸ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است و به طور کلی شیوع سرطان در ایران از متوسط دنیا کمتر است.

نایب رئیس کمیته ملی مدیریت سرطان وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: سرطان پروستات، پوست، معده، روده بزرگ و مثانه شایع‌ترین سرطان‌ها در میان مردان و سرطان پستان، روده بزرگ، تیروئید، پوست و معده، پنج سرطان شایع در بین زنان ایرانی است و چنانچه هر دو جنس را باهم در نظر بگیریم، سرطان پستان، پروستات، روده بزرگ، پوست و معده، پنج سرطان شایع در بین ایرانیان است.

وی با اشاره به عوامل ایجاد سرطان‌ها و راهکار مدیریت و کنترل آنها، اضافه کرد: اینکه چطور می‌توان در میزان بروز سرطان‌ها تغییر ایجاد کرد به عوامل محیطی مؤثر بر سرطان‌ها و شیوه زندگی افراد مربوط است، اینکه بدانیم کدام سرطان‌ها در کشور از شیوع بیشتری برخوردار است، بسیار مهم است، چراکه می‌توان برای کاهش آمار آنها برنامه ریزی و اقدام کرد.

ملک زاده تاکید کرد: طبق آمار بعد از سکته‌های قلبی و مغزی و بیماری‌های قلبی و عروقی که عامل ۴۳ درصد از مرگ‌ومیرها و ناتوانی‌ها در کشور است، ۱۶ درصد از مرگ‌ومیرها در سطح جهان ناشی از سرطان‌ها بوده و سرطان‌ها به عنوان دومین عامل مرگ و میر در جهان شناخته می‌شود.

وی افزود: میزان بروز سرطان در جهان ۲۰ درصد و در ایران ۱۴ درصد است، مرگ‌ومیر ناشی از آن در جهان ۱۰ درصد و در ایران ۷ درصد است، اما میزان بهبودی آماری ۵۰ درصدی را به خود اختصاص داده است، یعنی تقریباً می‌توان نیمی از سرطان‌ها را بهبود بخشید و این موضوع ناشی از پیشرفت‌های علمی و پزشکی در کشور است که امیدواریم در سال‌های آینده بتوانیم درصد بیشتری را به این آمار بیفزاییم.

ملک زاده با اشاره به وضعیت سرطان‌ها در ۲۰ سال آینده در ایران، تصریح کرد: چنانچه با روند فعلی پیش برویم، پیش‌بینی می‌شود که میزان سرطان‌ها در ایران در ۲۰ سال آینده نسبت به سایر کشورها افزایش بیشتری داشته باشد و این موضوع به افزایش طول عمر ایرانیان، شیوه غلط زندگی، چاقی، آلودگی‌های محیطی و عادات نادرست مربوط است.

کد خبر 440695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.